Lite siffror först:
Totalt 147'456 kärnor. Dessa delas upp i 36 arrayer á 4096 kärnor per array.
Arrayerna placeras i ett mönster om 6 x 6.
Om jag räknat rätt så ska drivningen kunna lösas av 384 st "Quad Half H-bridge" och det lutar nu åt L293D.
Då 96 st MUX/DEMUX:ar måste få plats också så blir tavlan nog på två kort. Ett övre "mindre" kort med enbart kärnorna och ett undre, det större med drivning, adressering, förstärkning med mera.
Har jag också räknat rätt, inklusive min trä-socklar till arrayerna, så bör kärnkortet bli kring 60x60 cm och det andra kortet lite större, eller ja, det kommer bli lite större för syns skull.
Jo, drömprojekt i alla hänseenden
Enda repliken jag fick av sambon var -"Hoppas den blir fin att se på för dom pengarna...".
Ovan var lite kuriosa så här i planeringsstadiet (medans jag väntar på min beställning av prototypkortet samt några komparatorer) men nu till en ganska intressant sak som jag verkligen skulle vilja få lite input om.
Med
Meduza
hjälp, då mitt program krashade hela tiden, så är nedan en bild på vad som skulle kunna bli en mall för en 4096 array.
Tanken är att den ska 3D-printas med hög upplösning och varje grop placeras alltså en kärna. Min monteringstanke är som följer:
- - Tillverka ett kärnmagasin som håller exakt 64 kärnor
- Ladda magasinet och dra igenom en tråd, klipp av och lägg åt sidan
- Upprepa ovan 64 ggr
- Spänn fast dessa 64 trådar över var rad på mallen (X-led)
- Peta runt kärnorna så att dom lägger sig i sitt säte med rätt vinkel
- Spänn över plastfolie för att fixera kärnorna då dom fortfarande kan välta och dumma sig
- Värm en nål och punktera folien för ingång och utgångshål i Y-led
- Trä Y-tråden
- Ta bort plastfolien
- Väv senseledningen
Frågan lyder, tror ni att det är genomförbart att montera en array så här eller har ni kanske andra lösningar?
Meduza_ritning.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.