Vilka metoder används vid prospektering?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
milsson

Vilka metoder används vid prospektering?

Inlägg av milsson »

Är det någon som är insatt i vilka instrument/tekniker som används idag för att upptäcka mineraler i berggrunden.
Jag vet att man använde markradar förut men finns det nyare tekniker? Jag skulle vara evigt tacksam om någon tog sig tid att skriva några rader!
Användarvisningsbild
Wedge

Re: Vilka metoder används vid prospektering?

Inlägg av Wedge »

Jag var anställd på geofysikföretaget ABEM i Sundbyberg tidigare, och radar var en av teknikerna.
Antingen gick man på markytan med stora spolar, eller så borrade man ett eller flera hål i marken och körde ned sändar- och mottagarsonder.
Modernare teknik har jag ingen direkt koll på, men då på min tid var det mycket seismik som användes. Olika material har olika ljudhastigheter. Smäll av en dynamitgubbe, och lyssna på markytan när ljudet kommer. Sen räkna utav glatta h...e! Elektriska metoder användes för att lokalisera skikt i marken med avvikande elektriska egenskaper, främst för vattenletning, men skulle säkert hitta malmkroppar etc. Det fanns speciella elektroder för att få elektrisk kontakt med berg!
Sätten att mäta elektriskt varierade. Antingen körde man ned konstant ström i marken och mätte spänningar på en massa ställen (mät markens resistans, typ), eller så pytsade man ned en viss laddning och mätte hur spänningen ändrade sig efter att uppladdningen upphört (se hur stor kapacitans marken har, typ).
En annan rolig teknik var "den elektroniska slagrutan", som mätte avvikelser i E-fältet från VLF-sändare som snackar med ubåtar. Ligger det en vattenfylld spricka, rör, malmkroppar etc som leder ström under markytan så induceras ett motfält, och summan av kardemumman blir vektorer som ändrar riktning ovanför anomalin.
Vad jag kunnat se så används samma metoder fortfarande. Det är bara prylarna som blivit bättre.
milsson

Inlägg av milsson »

Tack så mycket! Riktigt fräckt att man kan använda vlf sändare för att mäta.
Om jag inte är helt ute och cyklar så använder man även gravitationsmätningar med GPS-positionering. Men fyll för all del på med er kunskap!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

För oljeprospektering över vatten har jag för mig att man använde satellitradar för att mäta buktigheten på vattenytan (medelvärdesmätt så att vågornas inverkan var borträknade).
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har hört talas om något som heter Guldbagge. Kan det vara något? :)
Skriv svar