Ladda i och ur ström i spole snabbt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Agwan

Ladda i och ur ström i spole snabbt.

Inlägg av Agwan »

Jag har ett problem med en solenoid i ett projekt. Strömmen matas hyffsat snabbt in i solenioden när jag lägger på matningsspäningen, men när jag kopplar bort så hinner inte strömmen laddas ur helt innan nästa gång jag skall ladda in strömmen. Det betyder att jag får en restkraft som inte är önskvärd. Jag har en frihjulsdiod idag som laddar ur spolen. Men det räcker inte riktigt.

Jag har en cykeltid på ca 25Hz och vill mata in 100V, 100A med ungefär 50% duty cycle. Jag når bara ca 85A pga induktansen vilket iofs inte är så farligt, jag måste inte ha 100A. Jag vill inte höja spänningen mer och får därför inte in mer än 85A i spolen helt enkelt. Möjligen skulle jag kunna gå upp 25V i spänning om komponenterna klarar det. Men när jag laddar ur så når jag bara ner till 15A innan nästa cykel kommer. Om jag skulle reversera spänningen över spolen så skulle jag kunna få ner strömmen fortare till nära 0A. Dock behöver det vara en kortare tid än hela avtiden, annars börjar jag mata in ström och andra hållet och får åter igen den oönskade dragkraften.

Jag är inte så sugen på att själv designa en 10kW H-brygga med strömstyrning. Så frågan är om det finns något färdigt man kan köpa som skulle ge mig den här funktionen. En stegmotordrivare reglerer ju på strömmen och skulle på något vis kanske gå att använda. Man ställer in den på helsteg och stegar fram och tillbaka, men en 10kW stegmotordrivare...

Några tips?
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Re: Ladda i och ur ström i spole snabbt.

Inlägg av Jan Almqvist »

En frihjulsdiod gör att det blir långsamt eftersom spänningen blir så låg. Ett sätt att snabba upp är att sätta ett (effekt-)motstånd med samma resistans som solenoiden har i serie med frihjulsdioden. Då blir spänningen ungefär -100 V när du stänger av och energin förbrukas mer än 100 ggr så snabbt, iaf. i teorin...
Agwan

Inlägg av Agwan »

Hmm, först funderade jag på vad du hade dillat ihop för något. Men du har nog rätt, jag behöver ha en serieresistans med dioden för att tugga mer effekt än resistansen i spolen gör.

Samma resistans i serie som spolens resistans alltså. Får prova det. 100 gånger snabbare? 10 gånger vore nog.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Vad tusan är det för solenoid undrar man ju då? :)

10kW...

MVH: Mikael
Agwan

Inlägg av Agwan »

Det är för ett rätt stort system, det är en massa som det skall skakas på ordentligt helt enkelt. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

strömstyrd förstärkare vore nog rimligt, men lite jobbigt med dom effekterna
Användarvisningsbild
Jan Almqvist

Inlägg av Jan Almqvist »

Agwan skrev:Hmm, först funderade jag på vad du hade dillat ihop för något. Men du har nog rätt, jag behöver ha en serieresistans med dioden för att tugga mer effekt än resistansen i spolen gör.

Samma resistans i serie som spolens resistans alltså. Får prova det. 100 gånger snabbare? 10 gånger vore nog.
100 ggr kan var att ta i, men jag provade med ganska stora reläer 24 VDC för många år sedan. Med bara diod tog frånslaget c:a 135 ms och var väldigt segt. Genom att låta spänningen stiga till -24 V (eller högre ?) istället för -0.7 V blev det en enorm skillnad i tid och ett distinkt frånslag.
bearing

Inlägg av bearing »

Med dubbel resistans borde väl urladdningstiden halveras och inte bli 1/100?
Spolens resistans sitter ju, utan extra resistor, redan i serie med dioden när spolen laddas ur.

En zenerdiod på några hundra volt, eller kanske en "aktiv zenerdiod" (om det behövs, d.v.s en zenerdiod kopplad till gate på MOSFET som tar största effekten) i serie med dioden tror jag mer på. Då kommer strömmen sjunka linjärt, istället för exponentiellt avtagande, som är fallet med resistiv urladdning.

Men tänk på att komponenten som driver spolen (MOSFET?) måste klara 100V + zenerspänningen.
Skriv svar