En nedgrävd kopparplåt har god galvanisk korrosionshärdighet i neutral jord eller annan fuktig miljö, om det inte förekommer läckströmmar. Gör det det, är det kopparen som blir offeranod i brist på alternativa metaller.
Koppartak som legat flera hundra år, blir plötsligt uppfrätt i samband med mindre bra elinstallationer t.ex.
Hört talas om TV-kablar som dämpas 20-30 dB av fukt eller undersökt en sådan kabel? Den en gång vita skum-isoleringen kan bli knallgrön av resistivt ledande salt/sulfat-sörja.
Samma resistivitet kan uppstå för nedgrävd kabel relativt omkringliggande mark. För DC kan man mäta effekten med vanlig multimeter.
Läckströmskorrosion har varit mycket diskuterad på sistone ang järn-armering som vittrar i betong, och läckströmskorrosion har sedan några år egen SIS-standard.
Ren koppar i blöta är riktigt dåligt materialval som strömledare, kopparledaren blir på kort tid förvandlad kopparsulfat pga av läckströmmarna.
Många har nog sett en släpvagnsskontakt invändigt, där fukt fått härja och koppar-ledningar förvandlats till sörja medans mindre ädla metaller såsom Al/Zink-kåpan klarar sej bättre.
Finns säkert även de som köpt nivågivare till båt på Biltema och funderat varför anslutningskablarna inte kunde vara lite mer följsamma med den mjukare typen av PVC-isolering.
Har man lagat PVC-kablar som legat i båtars kölsvin kan man börja ana varför det inte är så bra med PVC som isolering.
Många har hört knastret i telefon där mark-kabeln fått fuktinträngning? Det är pågående kopparkorrosionen som knastrar.
Är det illa kan det se ut så här:
Innan det går så långt , någon som stött kablar vars koppar-trådar svartnat och blivit spröda? Kopparen är hårt angripen men inte sulfatiserad. Vanligen upptäcks problemet då kabeln invändigt brustit i någon del utsatt för rörelse.
Skarvning är svårt. Trådarna är svåra att väta vid lödning trots rengöring och flussmedel, och kabeln är för skör för klämhylsor.
Det spelar ingen roll hur långt man skalar upp kabeln, den är lika svart hela vägen. Kan se ut så här:
Vanligen uppstår problemet då isoleringen dras i fuktig miljö. Koppartråden är ofta legerad för att motverka sulfatisering, men man kan ändå se lite sulfat kring kabelns brottställe där även isoleringen kan ätits upp. Oftast i en punkt som är rörlig eller utsatt för vibrationer.
Det är ett inte ovanligt problem på motorcyklars med (hembyggt) elsystem som ofta är mer utsatt för fukt och vibrationer. Med rätt kabeltyp så kan problemet undvikas.
Ett bättre alternativ att minska problem med kopparsulfaten är att använda förtennad kabel. Tennet står bättre emot alkalisk miljö och när det bryts ned oxideras det och oxiden lämnar en skyddande yta på kopparen.
Nackdelen är att den kabeln är betydligt dyrare.
Ett billigare alternativ är järntråd i vattentät isolering. Om låg resistans inte är så viktigt, och man inte behöver så flexibel ledning så duger sådan ledning utmärkt.
Det är vad som brukar vara i begränsningslinan för gräsklippare.
Jag har drabbats av det mesta av ovanstående problem. Ibland har jag även varit den ursprungliga felkällan.
Nu är det en simpel signal-slinga till gräsklippare, men korrosionsfenomenen är desamma.
Det kan vara lite jobbigare att få kabel-fel till sjöss. En gräsklippare reagerar med att bara stanna på platsen.
Sedan är det säkert både blötare och mer aggressivt vatten i och kring en båt än i de flestas gräsmattor.
För större järnbåtar är det ofta mycket som kan orsaka läckströmmar, landström brukar vara ett stort problem. Likaså stor generator i en ände av båten och stor förbrukare i en annan del, med mer eller mindre jordning i skrovet.
Här är ett extremt exempel där någon hävdar att stora delar av båten försvunnit på ett par dagars läckström.
Använda lämplig kabel till begränsningstråd är inte svårt eller dyrt om man har tid att jaga lite.
Att original billighetsalternativet med järntråd är dyrare än koppar per meter är ett utslag av marknadskrafterna.
Jag köpte en drivmotor till en HQ automover för inte så länge sedan. Det var en Dunkermotoren PLG31, (31=diametern på motorn).
Det var växellådan som rasat, från tillverkaren gick köpa lös växellåda, men inte från HQ, de sålde endast sats med motor.
Kruxet var att tillverkaren enbart hade 30 och 32 mm diameter på motordimensionen i standardsortimentet, och HQ hade specialbeställt en design på 31 mm, som bara fick säljas till HQ.
Även motorns lindning var lite special, så det gick inte uppgradera till 32 mm tillsammans med befintlig styrelektronik.
Motor/växellåds-paketet säljer sedan HQ vidare till fyrdubbla priset (1800:-).
Reservdelshantering måste löna sej, oavsett om det gäller en järntråd eller andra delar.
Detektera närhet till tråd (robotgräsklippare)
Re: Detektera närhet till tråd (robotgräsklippare)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.