Behöver en motor för att driva en sax. Rörelsehastigiheten skall helst vara konstant, och då blir det stor skillnad på varvtalet i ändlägena på skruven. Väldigt stor skillnad... Typ en faktor 300 mellan max och minvarv. Det behövs inte mycket vridmoment på skruven då den egentligen bara skall följa med och hålla rörelsen parallell. Varvet vid beräknad förflyttningshastighet i yttre ändläget som kräver mest varv är i storleksordningen 2000 rpm. Växellåda är inget hinder.
Så nu undrar jag hur en vanlig DC-motor fixar det vartalsintervallet? Andra bättre förslag är välkomna! Jag hänga en rotatotinsgivare och styra efter den vid behov. 230V finns tillgängligt och det gör inget om motorn är långsmal, ingen pannkaksmotor alltså.
Varvtalsområde elmotor?
- Jan Almqvist
Re: Varvtalsområde elmotor?
Jag kommer nog att hänga på en tacho, tror inte jag kommer undan det... Måste veta i vilket läge saxen befinner sig.
Det går att få rätt bra varvtalsreglering med ett bra drivsteg, I*R kompensering och lite kalibrering men ska det bästa är såklart riktigt återföring.
Lägesåtergivning får du inte med tacho - om du inte integrerar hastigheten och räknar fram positionen men det känns inte så stabilt.
Lägesåtergivning får du inte med tacho - om du inte integrerar hastigheten och räknar fram positionen men det känns inte så stabilt.
Jag kommer att ha ändlägesgivare i bägge ändar och en accelerometer (för att den skall hänga rakt) också för att hålla ordning på grejorna, och sen blir det nog en rotationsencoder som används både för varvtalsmätning och koll på hur långt den körts. Tror det räcker...