Jorda en gammal ojordad symaskin.
Jorda en gammal ojordad symaskin.
Jag har skaffat en gammal arbetshäst av märket Pfaff. Maskinen är ojordad och sladdstället känns rätt så muggigt. Är det något speciellt att tänka på om jag vill gjorda den? Hur är det om man vill ta med sladden till gaspedalen? Är det bara att på lämpligt ställa ansluta jordkabeln till maskinhöljet och i metallhöljet i gaspedalen?
Re: Jorda en gammal ojordad symaskin.
Bumpar litet tidigt.
Är det så j***a illa att ingen kan svara? Nä, knappast. I detta fora finns det gott om kompetenta som vanligtvis rycker ut och kommenterar i elsäkerhetsfrågor. Hade det det gällt en fråga som inte riskerade liv och lem så hade jag nöjt mig med lite påläsning och testat. Om det gått åt helvete så harde jag gjort om och gjort rätt. I dett fall så står litet mer på spel.
Är det så j***a illa att ingen kan svara? Nä, knappast. I detta fora finns det gott om kompetenta som vanligtvis rycker ut och kommenterar i elsäkerhetsfrågor. Hade det det gällt en fråga som inte riskerade liv och lem så hade jag nöjt mig med lite påläsning och testat. Om det gått åt helvete så harde jag gjort om och gjort rätt. I dett fall så står litet mer på spel.
Att ingen svarat beror kanske på att folk inte "törs"?
Problemet med en apparat som inte är tänkt att jordas, men som mestadels är gjord av metall, är att det förvisso troligtvis är hygglig elektrisk kontakt mellan de olika metalldelarna men denna kontakt beror mest på att "det blev så" och därmed är den inte garanterat bra nog att fungera som godkänt skydd.
Men visst, om du kan vara helt säker på att det blir en tillräckligt säker jordanslutning till alla metalldelar som kan komma i kontakt med något som drabbats av skadad isolering så är det väl bara att just jorda alla dem.
Du kanske kan få bra svar om du frågar på el-delen på forumet på byggahus.se.
Jag rekommenderar ingen annan att göra det, men själv skulle jag använt maskinen i ett rum som är att betraktas som någotsånär isolerat och kört den med en ful-adapter så att den går att köra i jordat uttag trots att den är ojordad, och då använt jordfelsbrytare. När jag använt den klart så skulle jag gömt ful-adaptern så att inte nån annan hittar den...
Problemet med en apparat som inte är tänkt att jordas, men som mestadels är gjord av metall, är att det förvisso troligtvis är hygglig elektrisk kontakt mellan de olika metalldelarna men denna kontakt beror mest på att "det blev så" och därmed är den inte garanterat bra nog att fungera som godkänt skydd.
Men visst, om du kan vara helt säker på att det blir en tillräckligt säker jordanslutning till alla metalldelar som kan komma i kontakt med något som drabbats av skadad isolering så är det väl bara att just jorda alla dem.
Du kanske kan få bra svar om du frågar på el-delen på forumet på byggahus.se.
Jag rekommenderar ingen annan att göra det, men själv skulle jag använt maskinen i ett rum som är att betraktas som någotsånär isolerat och kört den med en ful-adapter så att den går att köra i jordat uttag trots att den är ojordad, och då använt jordfelsbrytare. När jag använt den klart så skulle jag gömt ful-adaptern så att inte nån annan hittar den...
Jag hade nog bara satt dit en jfb på sladden. Är nog enklast så, man kan ju inte garantera att all metall har bra kontakt. Men med jfb blir risken att dö betydligt lägre.
Precis, för att ett förband ska vara ok för skyddsjord behöver du testa att det klarar strömmen och att resistansen inte är för hög.
Vid elsäkerhetsprovning provar man med typ 25 A i 60 sekunder och då får resistansen inte vara högre än 0,2 ohm från höljesdel till stickproppens jordbleck. (60 sekunder är just för att testa att den tål strömmen.)
Vridtrafo med amperemeter och en voltmeter, vrider upp till 25 A, kollar vad spänningen hamnar på och sen räknar man ut resistansen enligt ohms lag.
OBS! Jätteviktigt att provet verkligen görs med växelström, en drossel i serie med jordningen kan ju annars ge vettiga värden med DC men hindra att säkringen löser vid 50 Hz.
Vid elsäkerhetsprovning provar man med typ 25 A i 60 sekunder och då får resistansen inte vara högre än 0,2 ohm från höljesdel till stickproppens jordbleck. (60 sekunder är just för att testa att den tål strömmen.)
Vridtrafo med amperemeter och en voltmeter, vrider upp till 25 A, kollar vad spänningen hamnar på och sen räknar man ut resistansen enligt ohms lag.
OBS! Jätteviktigt att provet verkligen görs med växelström, en drossel i serie med jordningen kan ju annars ge vettiga värden med DC men hindra att säkringen löser vid 50 Hz.
Om det ska testas själv så skulle jag nog låta vridtrafon mata ytterligare en trafo som ger så låg spänning att vid mer än de specade 0,2 ohm så sjunker strömmen såpass att det inte blir en direkt brandfara...
Tack för svaren.
Det var alltså inte så trivialt som jag hade hoppats. Om jag jordar i maskinen och gaspedalen samt kör med jfb så har jag väl gjort så mycket som kan begäras?
Det var alltså inte så trivialt som jag hade hoppats. Om jag jordar i maskinen och gaspedalen samt kör med jfb så har jag väl gjort så mycket som kan begäras?
-
Jag skulle använt JFB men INTE försökt att jordat maskinen.
Är symaskinen "dubbelisolerad" ?
http://www.elsakerhetsverket.se/andra-a ... arkningar/
Är "dubbelisolerad" och någon försöker bygga om till jordat utförande.
Blir det en helt ny konstruktion där ombyggare har hela ansvaret.
Att byta dåliga kablar till motsvarande ny borde vara tillåtet.
http://www.elsakerhetsverket.se/andra-a ... arkningar/
Är "dubbelisolerad" och någon försöker bygga om till jordat utförande.
Blir det en helt ny konstruktion där ombyggare har hela ansvaret.
Att byta dåliga kablar till motsvarande ny borde vara tillåtet.
Har också en gammal pfaff här hemma och den går mig veterligen inte att jorda på ett enkelt sätt. Matarkabeln har en special 2-polig kontakt som också sitter ihop med pedalens 2-poliga kontakt. Hur det ska gå att få in en tredje ledare i mitt fall har jag ingen aning om.
Jag har för mig att pedalens sladd inte sitter med sladd utan är fast monterad. Kanske det räcker med att byta ut sladden mot ngt modernare? Nu vet jag i alla fall att det inte är så enkelt som jag hade hoppats. Men något lurt är det tänker jag, eftersom folk som bygger stärkare och annan utrustning med metallhölje skyddsjordar i schassit. Är detta oklokt gjort.
Nej, det är klokt att jorda. MEN då skall man veta att ALL åtkomlig metall är ordentligt jordad.
Består maskinen av två eller fler åtkomliga metalldelar som inte har god elektrisk kontakt med varandra finns risk för dödlig skada om inte alla jordas.
Exempel:
Motorn är monterad under en egen metallkåpa på symaskinens baksida.
I övrigt är motorn (och kåpan) upphängd i gummi/plast/bakelit för att inte vibrationer från motorn skall ledas ut i övriga maskinen.
Kring pressarfoten/nålen är det metall som man själv jordar ordentligt, byter till 3-ledar kabel, byter till jordad stickpropp och kopplar till jordat uttag.
Stolt, glad och lycklig börjar man sy, men tycker att det verkar som remmen från motorn slirar lite.
Man reser sig, håller med vänster hand i metallen kring pressarfoten för att få stöd, lutar sig över maskinen och lägger höger hand på motorkåpan med avsikt att känna om motorn hänger löst eller nått... ZAPP...
Under motorkåpan hade gummit på en kabel till motorn torkat och låg mot höljet.
Alltså hade man 230V mellan motorkåpans metallhölje och övrig metall.
Två stora metallytor som tillsammans bildade en dödlig fälla med 100-tals A som under någon bråkdels sekund rusar fram (genom din kropp) innan säkringen löser.
Hade man låtit bli att jorda hade i bästa fall inget mer är en obehaglig stöt känts.
Består maskinen av två eller fler åtkomliga metalldelar som inte har god elektrisk kontakt med varandra finns risk för dödlig skada om inte alla jordas.
Exempel:
Motorn är monterad under en egen metallkåpa på symaskinens baksida.
I övrigt är motorn (och kåpan) upphängd i gummi/plast/bakelit för att inte vibrationer från motorn skall ledas ut i övriga maskinen.
Kring pressarfoten/nålen är det metall som man själv jordar ordentligt, byter till 3-ledar kabel, byter till jordad stickpropp och kopplar till jordat uttag.
Stolt, glad och lycklig börjar man sy, men tycker att det verkar som remmen från motorn slirar lite.
Man reser sig, håller med vänster hand i metallen kring pressarfoten för att få stöd, lutar sig över maskinen och lägger höger hand på motorkåpan med avsikt att känna om motorn hänger löst eller nått... ZAPP...

Under motorkåpan hade gummit på en kabel till motorn torkat och låg mot höljet.
Alltså hade man 230V mellan motorkåpans metallhölje och övrig metall.
Två stora metallytor som tillsammans bildade en dödlig fälla med 100-tals A som under någon bråkdels sekund rusar fram (genom din kropp) innan säkringen löser.
Hade man låtit bli att jorda hade i bästa fall inget mer är en obehaglig stöt känts.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det kan aldrig gå hundratals ampere genom en kropp från 230V. Inte ens om du sekunden innan badat i jättesalt vatten.
Alltså, poängen är ju att testet ska kolla att inte jordförbanden brinner av. För om jorden brinner av innan säkringen löst så fyller jorden ingen funktion som skyddsjord.MiaM skrev:Om det ska testas själv så skulle jag nog låta vridtrafon mata ytterligare en trafo som ger så låg spänning att vid mer än de specade 0,2 ohm så sjunker strömmen såpass att det inte blir en direkt brandfara...
Däremot så bör det kanske inflikas att trafons tomgångsspänning inte får vara högre än 12 V (det är alltså klenspänning).