Symmetrisk strömförsörjning förstärkare - hur exakt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Symmetrisk strömförsörjning förstärkare - hur exakt?

Inlägg av maDa »

Många förstärkare är ju byggda runt en symmetrisk strömförsörjning (t.ex -/+50V).

Hur pass viktigt är det att detta är helt exakt samma? Vad kan hända annars?
Dvs. att jag t.ex använder en på 36VAC och en på 38VAC för varsin matning. Båda har samma VA.

Det är en Klass-D (IRS2092) vi pratar om, om det skiljer sig.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Symmetrisk strömförsörjning förstärkare - hur exakt?

Inlägg av prototypen »

Motkopplingen ska kompensera för en hel del obalans.

Protte
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vid klippning så kommer ena halvan klippa först och då riskerar man att DC-nivån på utgången glider iväg något åt det den halva som inte klipper. Jag vet inte om detta är en risk med just den förstärkare du nämner.

Jag har sett ett slutsteg som "verkade" fungera vid normala tester, men som hade bränt flera högtalare. Det visade sig att mittnollan från trafon hade släppt. Intern strömförbrukning i förstärkarstegen fick mittnollan att inte helt kantra men ändå ligga rätt långt från mitten. Resultatet blev just att ena halvan klippte långt tidigare än andra halvan, och när man spelade högt så gick högtalare sönder. Fast här rörde det sig om nåt i stil med att 2*40V kantrat till 20/60V eller nåt sånt. (Det är cirka 25 år sen så jag minns inte detaljerna så väl...).
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tack för input. Så man bör med andra ord inte avvika mer än någon volt.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du bör inte ha för stor avvikelse, eftersom det är en klass D förstärkare.

Utsignalen är en pulsbredds/frekvensmodulerad funktion av matningsspänningen för att efter filtrering ge sinus. Har du då olika matningar +- kommer dina halvvågor se olika ut.
Mosfettarna drivs ju i mättnad.

En linjär förstärkare har inte samma problem så länge du inte klipper.

Klass D kan ju ha lustiga problem som "bus pumpning" tex där ena matningen börjar skena iväg då induktiva laster börjar regenera energi baklänges.

Alternativet är att använda en helbryggelösning som matas med en enkel spänning, säg 38V likriktat. Eller 36V. Det blir ett annat chip då.

Men i ditt fall hade det inte varit hela världen att linda på några varv koppartråd 36=>38V?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Fan de var en bra idé, att jag inte tänkte på det. Linda på är nog svårare, men linda av är egentligen inga konstigheter.
rikkitikkitavi

Vad är det för trafo ?

Skall du linda av måste du ju först ta bort yttersta isolationen (tejp, papper eller något) , du kan ju lägga nya varv utanpå denna. Har du en toroid får du aldrig tillbaka tejpen(folien) lika snyggt igen utan det kommer se lite B-igt ut...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ja det är toroider båda två, och det är ju lite synd att förstöra paketeringen ja.

Fungerar det att bara linda på lite extra? Jag menar, hela toroiden är ju täckt av sekundärlindning redan.

Sidofråga: Kan man parallellkoppla sekundärer?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag skulle mäta noga och prova försiktigt innan jag vågade parallellkoppla sekundärer. En del trafos tål det, andra har såpass stora skillnader på "nästa likadana" lindningar att det blir dåligt.

Men något som däremot är ofarligt är att parallellkoppla utgångarna från flera likriktarbryggor som matas från olika lindningar.

Belastningen kommer väl bli ojämn men om du låter dina två trafos mata varsin likriktning så kanske det blir en acceptabel fördelning när strömmarna blir så stora att båda trafona behövs?

Seriekoppla båda trafona, se till att polariteten blir rätt, anslut mittnollan till kondingarnas jord och respektive "trafoända" till varsin AC-anslutning på likriktarbryggan. Se till att bryggan är rejält tilltagen, i normalläget kommer ju merparten av strömmen tas från 38V-trafon och först när spänningen på den sjunker pga belastningen så kommer ström gå från 36V-trafon.

En annan variant för att få båda trafona mer lika är att slänga på ytterligare en trafo som ger ca 12V och seriekoppla dess sekundär med matningen till en av de befintliga trafona. Om befintlig 36V-trafo tål drygt 240V så kan du höja nätspänningen från 230 till 242V med 12V-trafon och då få ut 38V från 36V-trafon. Annars kan du istället sänka 230V till 218V med 12V-trafon och mata 38V-trafon som då ger 36V. Eftersom 12V-trafons sekundär ska kopplas i serie med primären på en av de större trafona så behöver den inte vara särskilt kraftig. (Primärströmmen är trots allt bara ca 15% av sekundärströmmen på en trafo som ger 36/38V). Om du inte hittar en trafo som ger rätt spänning men däremot ger någon volt för mycket så kan den trafons primär faktiskt också matas i serie med dess sekundär.

Men var försiktig när du kopplar med trafos på det här sättet. Jag skulle inte utgå från att polariteten på trafona är utmärkt (alls/rätt). Tänk också på att du får INTE ha någon separat avsäkring på primären på "lill-trafon", och helst bör den vara ansluten så att det är riktigt krångligt att koppla loss den (t.ex. lödning istället för skruvplintar). Om primären kopplas loss så kommer det ändå gå ström genom sekundären och resultatet är i bästa fall att trafon "bara" går i mättnad. I sämsta fall kan trafon kanske skadas och/eller den lossade primären få så hög spänning att det blir överslag antingen i trafon eller utanför trafon.
rikkitikkitavi

Det är inte säkert att sekundären har god nog isolering mot jord, dvs utsidan. Ex plasten på en toroudkan skavas, en EI kan ha för lite isolation mot kärnan. Minimumär att trafin monteras på isolerande underlag , och med skydd.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Bra poäng!
Skriv svar