ersätta strömadapter med batterier
ersätta strömadapter med batterier
Hej!
Jag håller på att bygga en högtalare, eller snarare flyttar komponenterna från en befintlig till ett nytt kabinett, och har en tanke om att bli av med strömadaptern och göra den portabel, alltså batteridriven!
Den befintliga adaptern har en output på 9v 700ma, så jag gjorde en batterihållare för 6 AA batterier o lödde på den istället för adaptern. Det som hände när jag kopplade i batterierna var att "ledningarna" i batterihållaren blev så varma att plasten började smälta. Vad beror detta på? Kan det va så enkelt att det är slarv från min sida som orsakat en kortslutning?
Vad har jag gjort fel och hur ska jag göra för att det ska funka?
Tack på förhand och ursäkta okunnighet från total el-nybörjare!
Jag håller på att bygga en högtalare, eller snarare flyttar komponenterna från en befintlig till ett nytt kabinett, och har en tanke om att bli av med strömadaptern och göra den portabel, alltså batteridriven!
Den befintliga adaptern har en output på 9v 700ma, så jag gjorde en batterihållare för 6 AA batterier o lödde på den istället för adaptern. Det som hände när jag kopplade i batterierna var att "ledningarna" i batterihållaren blev så varma att plasten började smälta. Vad beror detta på? Kan det va så enkelt att det är slarv från min sida som orsakat en kortslutning?
Vad har jag gjort fel och hur ska jag göra för att det ska funka?
Tack på förhand och ursäkta okunnighet från total el-nybörjare!
Re: ersätta strömadapter med batterier
Om kablarna blev varma direkt när du stoppade i batterierna är det nog kortslutning.
Visa(rita schema) på hur du kopplat.
Visa(rita schema) på hur du kopplat.
Helt enkelt lött på baterihållaren på strömkabelns input(?), se bild!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- prototypen
oj, ingen aning! sladdarna från adaptern är identiska, hur kan jag ta reda på vilken som är vilken?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
MÄT!!!!!
Oftast, i 103 fall av 105, är Jord/Noll/Minus lika med ytterdelen av kontakten medan PLUS-kontakten sitter inne i kontakten. Du kan ju i värsta fall ha pajjat något i högtaleriet.
Oftast, i 103 fall av 105, är Jord/Noll/Minus lika med ytterdelen av kontakten medan PLUS-kontakten sitter inne i kontakten. Du kan ju i värsta fall ha pajjat något i högtaleriet.
- prototypen
På adapter brukar det finnas en bild vad som är kopplat till mittkontakten resp ytterkontakten.
Protte
Protte
- prototypen
Titta uppe till höger, leta sedan på din adapter.
ProtteDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Men han måste veta vilken av de två sladdarna från kontakten som går till MINUS (ytterdelen) och PLUS (innerdelen). Det fixar han endast genom att mäta (Ohm) mellan kontakten och sladden ut. ELLER som han har kopplat nu, mäta polariteten i kontakten.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Han bör kolla på originaladaptern också om plus ska vara i mitten. Och om det står = eller ~ efter 9V.
Sen tycker jag att kretskortet där man ska stoppa in kontakten har en likriktarbrygga och glättningskonding så det verkar lite knas då att det skulle bli kortis?
En närmare bild på högtalarens strömkontakt med kort tack, både över och under.
Sen tycker jag att kretskortet där man ska stoppa in kontakten har en likriktarbrygga och glättningskonding så det verkar lite knas då att det skulle bli kortis?
En närmare bild på högtalarens strömkontakt med kort tack, både över och under.

Gick på Soundbrigades tips om att i 103 av 105 fall så är plus inne i kontakten. Skalade sen plast från kontakten o kikade vilken sladd som gick till yttre resp inre, och sen lödde jag! min adapter verkar falla in i kategorin 103 för nu funkar det problemfritt! Fanns tyvärr ingen info på adaptern om plus var inre eller yttre! Är rätt övertygad om att jag var så överjävla klantig att mina nylödda oisolerade kontakter låg emot varandra när jag satte i batterierna första gången
Tack för all hjälp, bra stämning på det här forumet! imponerad av att få seriös hjälp och inte bara bli kallad idiot när man har enkla nybörjarfrågor
bifogar lite bilder för nyfikna själar, trots att problemet är löst!

Tack för all hjälp, bra stämning på det här forumet! imponerad av att få seriös hjälp och inte bara bli kallad idiot när man har enkla nybörjarfrågor

bifogar lite bilder för nyfikna själar, trots att problemet är löst!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Skaffa en multimeter om du inte redan har en. En billiga 99-kronors från Knas-i-Sjön, Julia, Frusta eller Harald Blåtand är bättre än ingen.
I nödfall kan man mäta 9V batterispänning med tungan, fast det är väl inte att rekommendera. Du kunde alltså i princip lagt tungan mellan den yttre ringen på kontakten och ena ledningen från batteripaketet, och provat att lägga den andra ledningen från batteripaketet mot en i taget av ledningarna till kontakten och sett på vilken ledning det kittlat på tungan.
OBS, jag tar inga som helst ansvar för hälsofaror i att göra så! Gör inte så!

OBS, jag tar inga som helst ansvar för hälsofaror i att göra så! Gör inte så!

- Volvo245GLT
- Kontakt:
Pryltema har vettiga multimetrar också.
Ser ut som att din högtalarförstärkare har inbyggd likriktning. Polariteten spelade alltså ingen roll i det här fallet, så troligtvis hade kablarna bara kommit i kontakt med varandra.
Skoj att det löste sig!
Själv brukar jag använda krympslang vid sådan lödning. Den finns också på ovan nämna varuhus med ett biltema, och är alltså en gummislang som du klipper i centimeterlånga bitar (eller efter behov) och trär på kabeln innan du löder ihop den. För sen slangen över lödningen och värm någon sekund med t.ex. en ciggtändare. Slangen krymper då och isolerar lödskarven på ett snyggt och proffsigt vis.

Ser ut som att din högtalarförstärkare har inbyggd likriktning. Polariteten spelade alltså ingen roll i det här fallet, så troligtvis hade kablarna bara kommit i kontakt med varandra.
Skoj att det löste sig!

Själv brukar jag använda krympslang vid sådan lödning. Den finns också på ovan nämna varuhus med ett biltema, och är alltså en gummislang som du klipper i centimeterlånga bitar (eller efter behov) och trär på kabeln innan du löder ihop den. För sen slangen över lödningen och värm någon sekund med t.ex. en ciggtändare. Slangen krymper då och isolerar lödskarven på ett snyggt och proffsigt vis.