Koppling mellan ström och PWM-signal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bib3ln

Koppling mellan ström och PWM-signal

Inlägg av Bib3ln »

Hejsan! Nu är jag här igen med en ytterligare en bra fråga! :)

Varför är inte sambandet mellan pwm-signal och ström genom en transistor linjärt?

När jag pulsar med 255 får jag 0A och när jag pulsar med 39 får jag ca 5,12A som ni ser på bilden.

Som sagt min fråga är varför beter sig transistorn på detta sett?

Hoppas min fråga var förståelig. Ber om ursäkt i förväg för dålig stavning då jag är dyslektiker.

Mvh:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Koppling mellan ström och PWM-signal

Inlägg av TomasL »

Det hela beror på lasten, om du tittar på transistorns överföringskurva så är den inte linjär.

Dessutom är det omöjligt att svara på din fråga, eftersom vi inte vet hur det är kopplat, vilka laster och spänningar som gäller samt vilken transistor det är, och pulskvot, frekvens mm.
Bib3ln

Inlägg av Bib3ln »

Massa bra frågor! Precis sånt jag kunde tänka mig att jag missat :) Ska försöka svara på alla :)

Transistorn jag använder är IRF530N TO-220 N-ch 100V 17A
Länk till datablad
http://www.electrokit.com/irf530n.43805 ... i.1020a-20

Koppling ser ut som så att jag har en växelströms motor i serie med transistorn och den pulsas med en pwm signal mellan 0-12v
(motorn först sedan transistorn som efter det är kopplad till jord.)

Spänningen är från ett likströmsaggregat på 30v som har en max A på 8A.
(ja jag skickar en likström till min växelströmsmotor har en tråd om detta också. http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=77745)

Frekvensen är på 40K Hz.

Hoppas detta svarade på alla frågorna! :) Har ni fler så är det bara att ställa dom :)

Mvh:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ambitiöst att PWMa i 40 kHz, halvera det så kan en del problem halveras. Det behövs ju bara vara över det hörbara området.
Att köra in 40 kHz i en 50 Hz motor är inte helt bra. Motorn kan liknas med en enda lång kedja med L och C och då får man störst spänningsfall i början som kan orsaka överslag.
PWM räknas inte i volt, man räknar det i % 0-100 eller hur många bitar som är till av totalt hur många, i ditt fall upp till 255.

Hur driver du transistorn, med en riktig drivkrets eller.......
Blir transistorn varm?

Varför det inte blir linjärt, induktansen kan spela dig ett spratt, speciellt vid 40 kHz.
Sedan misstänker man att transistorn inte får tillräcklig drivning och kroknar vid större strömmar.

Om du vänder på diagrammet så är det nog fler som begriper vad det handlar om.
Noll PWM ger noll ström.

Protte
Skriv svar