Nu ska elbilen låta också!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: Nu ska elbilen låta också!

Inlägg av hanzibal »

Japp, en kollega med tesla och menar att han måste köra under premissen att fotgängare och cyklister inte alls hör honom.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Med såpass många som rör i sig i trafiken och har hörlurar/headset igång kan man inte anta att någon hör ens förbränningsbil heller.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Sant men kollegan menade att han förändrat sitt körsätt markant sedan han börjat köra elbil.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Lastbilar piper ofta när de backar, är det krav på detta också?
Men förstår varför, de ser väl inte jättebra i backspegeln vad som är bakom (men de kanske har back-kamera numera).

Är lite kluven själv. Samtidigt som jag vill ha tyst miljö vill jag också ha en chans att upptäcka fordon som kommer smygande. Men jag har redan det problemet med cyklister på gångbanorna.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

MiaM skrev:För en cyklist så är det rätt värdelöst att använda ringklocka eller annat sätt att kalla på uppmärksamhet. Resultatet är bara att folk stannar upp precis där de är mitt i vägen och dessutom vänder sig om för att se vad som händer och då kan de komma ännu mer i vägen genom att kroppsdelar, plagg, väskor o.s.v. sticker ut.

Men felet är inte cyklisterna (i den mån de inte också tillhör den felande gruppen) utan de som planerar dessa vägar. Fotgängare och cyklister bör inte blandas på vägar där det är mer än försumbar mängd av cyklister och/eller fotgängare.
Tänk vad olika det är. Jag har ingen bil så mitt fortskaffningsmedel är cykel. Jag har enbart positiva erfarenheter av att använda ringklockan. Folk flyttar sig snabbt åt sidan. Sedan plingar jag ju förstås inte när jag är 2 meter från att krocka utan på ett avstånd som ger "hindret" en liten tid på att flytta sig.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Som fotgängare föredrar jag om cyklisten plingar som förvarning än att få hjärtat i halsgropen när den svischar förbi 1 dm intill mig. Man har liksom inte ögon i nacken och är det mörkt ute och cykeln saknar belysning så hjälper inte ens om man hade ögon i nacken. Cyklisten får väl ta ut lite vingelmån så att fotgängaren kan vrida runt sig utan att bli påkörd samt anpassa hastigheten så att cyklisten kan stanna om fotgängaren råka vingla ut framför. Men många sänker inte ens farten...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Många cyklister beter sig som om de vore odödliga alt. har stark dödslängtan.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

"Lastbilar piper ofta när de backar"

Så även postbilar...

Det där pipandet borde förbjudas! :x :badgrin:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ganska spännande ändå. Kommer det bli ett tråkigt standardljud som alla kan förknippa till en elbil, enligt EU-paragraf X-4589-fasd-45-h673-34?

Eller blir det märkesspecifika ljudbilder? -Är det inte en 4polig Skoda jag hör?

Kanske måste någon gå före med ringklocka och varna medtrafikanter. Var det inte så det började en gång i tiden?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Logiken säger ju att om en cykel har ringklocka
så måste elbilen ha: :P
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Är vanliga signalhornet för "uppkäftigt"...?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

I våra raggarbilar på slutet av femtiotalet var det högsta status att ha en Spårvagnsklämtare under bilen.
Jag hoppas att några kommer ihåg ljudet!
Skriv svar