Problem med Y/D Start , motor ej anpassad?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
madfred

Problem med Y/D Start , motor ej anpassad?

Inlägg av madfred »

Hej gott folk..
Bytte motor på min kompressor o kopplat in Y/D startern, nu till problemet som jag kommit på i efterhand.. Jag tror inte min motor jag kopplat in är avsedd för Y/D start..
1. Plåten viskar om att den bara går på direktstart.
2. Den orkar inte upp i varv så den startar kraftigt när den går igång på D.
bild på skylten på motorn..
Bild
Går ju o starta direkt, men nätet kanske inte gillar det? det är väl 1.5*ingående A som gäller.. Att köra direktstart är bara nätet som störs va? annars är väl det bäst för mig?
Går ju o köra Y/D men motorn slits ju ordentligt, plus att jag har mätt att den spikar upp till över 40A i alla fall när den slår över till D , dock pratar vi tiondelar.. Ligger annars på 16-18A på Y.
Motorn driver en högtryckskompressor, dock så laddar jag bara tanken med 8psi.. Men det kvittar för sen när den väl går på D så är det stadiga 8.8A
Har 20A säkringar trög till motorn..

Mvh
peo007

Re: Problem med Y/D Start , motor ej anpassad?

Inlägg av peo007 »

Är kompressorn avlastad när den går i Y-läge, annars orkar den nog inte upp i varv med 230V över varje lindning.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om det är möjligt att koppla mellan Y/D i inkopplingspliten så kan motorn startas i Y/D, men motorn är inte speciellt stark i Y-koppling - typ 57% (+/- olika motorkonstanter och varvtalsberoenden) av i läget D-koppling och drar kompressorn mer än så i moment så kommer det vara problem att nå full varvtal utan det kanske ligger på hälften eller 2/3-del av full varvtal och man får slå om ändå.

utan att mätt strömmarna så gissar jag att det är ändå bättre med en Y/D-start med relativt kort omkopplingstid till D-läge trots att det varvar långt ifrån full varvtal vid omkoppling än att göra en direktstart.

Jag skulle inte oroa mig för ev. slitage på rotorn så länge Y-läget inte handlar om tider uppemot och över minut i startprocessen, håller man på 10-15 sekunder max eller slår om till D när motorn slutar att varva upp innan den tiden så ser jag inte att det skulle slita extra på motorn.

Direktstart sliter också med ordentliga dragkrafter och vibration i fältlindningarna med dom höga strömmarna som de börja med i startfasen och jag tror det är betydligt högre än 40 ampere i det fallet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Faktiskt är det betydligt bättre att använda en mjukstartare, och släppa tryckavlastningen när motorn är uppe i varv.
xxargs

Inlägg av xxargs »

vad består mjukstarten av?

förkopplingsmotstånd som relä/kontaktor kortsluter efter ett tag ?

i så fall är det inte mycket annorlunda än Y/D-start förutom att man slipper en del värmeutveckling i förkopplingsmotstånden med en Y-start.

i båda fallen är det avgjort bra med en avlastningsventil så att kompressorn inte börja pumpa och gå tungt förrän motorn är uppe i full varvtal och kopplad i driftläge.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kan vara en sådan enkel sak, dock de moderna är en halv omformare, typ.
madfred

Inlägg av madfred »

Hej o tack för svar..
Plinten fick jag byta för de hade skarvat ihop en gammal handske. Tänkte om motorn inte är lindad 380/690 men den går vara i Y i ca 8sec.. Det är en Y/D start med kontaktorer o tidsrelä. Komplett Box. Vara ute nu o laborera finns en kompressionsventil och har sett att jag måste tajma det så den inte har slagit till innan den sätter in steg 2. Annars blåser den 20A säkringen i skåpet. Mvh
xxargs

Inlägg av xxargs »

TomasL skrev:Kan vara en sådan enkel sak, dock de moderna är en halv omformare, typ.
Fast sådana mer avancerade elektronisk springer förmodligen i väg i pengar och det brukar vara hinder för många...

Det är väl om man hittar surplus/begagnat då...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, de kostar inte mer än en YD-start.
Skriv svar