stoffe skrev:MiaM - Jag har googlat och kommit fram till att den versionen av Linux Mint som jag kör har fullt stöd för både 3,5" floppy och 5,25" floppy.
Finns det något belägg för att någon faktiskt provat detta - och att det inte bara är så att alla tror att det fungerar eftersom det fungerade sist nån provade och ingen tror sig ha ändrat på något?
stoffe skrev:Den "ring hem" funktion som du frågar efter finns både i Linux Mint och Ubuntu Linux. Linux fungerar på det mesta, ett utomordentligt bra operativsystem!
Nja, jag skulle säga att Linux fungerar ganska dåligt ihop med merparten av alla DVB-mottagare. Några har acceptabla drivrutiner såsom t.ex. Technisat Skystar 2, men den klarar inte HD-utsändningarna (d.v.s. rent tekniskt klarar den bara DVB-S men inte DVB-S2 som HD-sändningarna oftast kör med). Jag har t.ex. någon DVB-mottagare på USB, om man drar ur och stoppar i USB-kabeln i för Linux oönskade kombinationer så blir man tvungen att boota om eller åtminstone manuellt kasta ut + ladda in drivrutinen för att mottagaren ska fungera igen.
Mina erfarenheter av Linux + hårvara som sägs ska fungera men inte vill i praktiken sträcker sig inte endast till 5,25"-driven. Jag har också råkat ut för att ett Comtrol RocketPort-kort inte fungerat med Linux efter att jag bytt dator (men behållt Linuxinstallationen), men att samma kort fungerar med Windows i den datorn.
Jag är också tämligen säker på att en gammalt ISA-kort till en proprietär QIC150-bandare för DC6150-band slutade fungera någon gång mellan någon 1.2-kärna och någon 2.0-kärna, fast här har jag inte gjort tydliga "A/B-tester". Detta var på tiden man inte brukade ha bredband i vanliga hem och det var inte högsta prio att få bandaren att fungera så det kan ha varit något annat knas även om det inte verkar sannolikt.
D.v.s. genom åren har Linux drabbats av att saker inte riktigt fungerar som de ska och det har då gällt saker som antagligen ytterst få använder.
Fast det är förstås bättre än i Windowsvärlden - där bara "utgår" drivrutinerna. Å andra sidan kan man ofta ha tur och få saker att fungera med en drivrutin som egentligen är "för gammal". Exempelvis fungerar ofta NT4-drivers i XP men när sådana är laddade så kan man inte söva/hibernera datorn.