Jo jag har ett delikat problem. Jag skulle vilja ersätta min 1.44 mb 3,5" diskettstation till en 1.2 mb 5,25" diskettstation men nu stödjer inte mitt Bios det. Det finns endast två val och det är en enda diskettstation där man kan välja 1.44 mb eller 720 k. Hur som helst så följde jag denna länk för att kunna aktivera en dold funktion som tillåter att man har a: 1,44 och b: 1,2 mb vilket fungerade men det saknades ledningar på moderkortet från floppykontrollern till 34-pins floppyanslutningen.
Därför vill jag endast ändra a: 1,44 mb till 1,2 mb vilket jag räknat ut att det går men jag är osäker på hur?
Snubben i videon har använt denna för att lista ut det.
http://www.bioscentral.com/misc/cmosmap.htm
Men jag förstår inte hur han vet vilka adresser som ska anges i ACE? Jag är inte rädd för att exprimentera friskt, det är ju bara att nollställa ramminnet och börja om. Jag har även en Biosflash där jag kan montera i Bioschippet för omflashning om inte datorn ens skulle starta.10h 16 1 byte Floppy Disk Drive Types
Bits 7-4 = Drive 0 type
Bits 3-0 = Drive 1 type
0000 = None
0001 = 360KB
0010 = 1.2MB
0011 = 720KB
0100 = 1.44MB
Tips på hur jag kan lista ut vilka värden jag ska ändra och hur jag tar reda på det?