Tack för alla hjälpsamma svar. Det förväntade jag mig inte.
Jag tänkte köpa ett par 555 och 556:or från electrokit . Jag vill sätta ihop en Atari punk console. Jag tror att det kan vara ett bra projekt för mig.
Jag är intresserad av analoga synthar, men jag ville även slänga ihop ett batteri-pack så kg kan göra min Raspberry Pi portabel.
Nån som har ytterligare tips på projekt som ni tycker att jag borde ge mig på?
IC'å är ganska billiga och jag kan lika gärna köpa på mig ett par olika ic's .
Beroende på vad du vill bygga så är ju spänningsregulatorer en klassisk IC-variant som man ofta har nytta av. Om du är sugen på att bygga något med digitalteknik så är klassikern 7805 ett vanligt alternativ.
Fast för t.ex. kretsar med 555 så är det inte självklart att man behöver stabiliserad/reglerad spänning, så då behövs inget sånt. Om du dessutom ska bygga något som går på batteri så är 78-serien inte så jättebra eftersom de eldar upp en del av effekten eftersom de är linjärreglerade. För batteridrift är switchade regulatorer bättre, men krångligare att komma igång med.
Som redan sagts i tråden är det svårt att komma med tips. Det är lite som om någon lite ospecat säger sig vara sugen på att börja meka med bilar och vill ha tips på vad som kan vara bra att köpa på Biltema. Ett specialverktyg för att byta bromsar på nån viss bilmodell kan vara ovärderligt då man ska just göra det jobbet, men i stort sett värdelöst vid de flesta andra jobb.
Om du vill bygga "analoga ljudskapare" så kan du också titta på enkla "rymtmaskiner". För att generera en rytm med ett par analoga "trummor" så kan man använda t.ex. en oscillator och en 4022 ringräknare och antingen ett par grindar eller ett par dioder för att kombinera utgångarna från 4022 till de olika ljudgeneratorerna för att skapa olika rytmer.
Jag har några 555 och 556 kretsar liggande (med DIP-kapsel, sådan du helst vill ha i början, antar jag). Jag kan skicka några till dig (gratis förstås) , då kan jag lägga med en hel del annat som kan vara kul att ha.... Lysdioder, motstånd, kondensatorer, några andra IC, Ett litet experimentkort (om jag hittar), några IC-socklar (Hållare som man sätter sina IC i så om man förstör en IC eller vill byta, så behöver man inte löda loss den gamla).
MiaM skrev:Beroende på vad du vill bygga så är ju spänningsregulatorer en klassisk IC-variant som man ofta har nytta av. Om du är sugen på att bygga något med digitalteknik så är klassikern 7805 ett vanligt alternativ.
Fast för t.ex. kretsar med 555 så är det inte självklart att man behöver stabiliserad/reglerad spänning, så då behövs inget sånt. Om du dessutom ska bygga något som går på batteri så är 78-serien inte så jättebra eftersom de eldar upp en del av effekten eftersom de är linjärreglerade. För batteridrift är switchade regulatorer bättre, men krångligare att komma igång med.
Som redan sagts i tråden är det svårt att komma med tips. Det är lite som om någon lite ospecat säger sig vara sugen på att börja meka med bilar och vill ha tips på vad som kan vara bra att köpa på Biltema. Ett specialverktyg för att byta bromsar på nån viss bilmodell kan vara ovärderligt då man ska just göra det jobbet, men i stort sett värdelöst vid de flesta andra jobb.
Om du vill bygga "analoga ljudskapare" så kan du också titta på enkla "rymtmaskiner". För att generera en rytm med ett par analoga "trummor" så kan man använda t.ex. en oscillator och en 4022 ringräknare och antingen ett par grindar eller ett par dioder för att kombinera utgångarna från 4022 till de olika ljudgeneratorerna för att skapa olika rytmer.
Manga bra tips daer. Jag laer mig nya saker hela tiden, och naer jag postade denna traden sa hade jag inte nan koll alls pa denna biten, men har fatt svar pa manga av mina funderingar. Sa jag forstar att det inte aer laett att komma med tips. Men jag uppskattar verkligen att det finns sa manga som forsoker hjaelpa mig.
Jag har nagra spaenningsregulatorer redan som jag kopte pa Kjell&Co, men jag aer inte saeker pa vad det aer for nagra. Jag taenkte ju att jag skulle gora min RasPi baerbar, med ett gammalt mobilbatteri.
Digital teknik aer ocksa intressant, och jag taenkte att jag ska testa pa det i framtiden. Jag ska laegga 7805 och 4022 pa minnet.
Jag har funderat pa att kopa mig en Arduino Uno for att komma igang lite pa den fronten, for det verkar vaeldigt intressant,
Tack sa mycket for hjaelpen.
Ps. Det aer nat sant haer som jag vill gora.
Vad for IC's aer det som skoter sequencern?
Jesse: Jag har skickat dig ett PM.
Senast redigerad av antimon 29 maj 2015, 13:45:09, redigerad totalt 2 gånger.
>Jag taenkte ju att jag skulle gora min RasPi baerbar, med ett gammalt mobilbatteri.
Mobil telefon batteri är INGET att labba med på egen hand.........
Alla någotsånär moderna mobiltelefon har Litium-Jon batteri.
Exploderar brinner vid fel ur eller i laddning.
Fodrar därför skydd för felaktigt användning.
Skyddskretsen KAN sitta i telefonen så ett löst batteri kan vara helt utan skydd.......
Mobil telefon batteri är INGET att labba med på egen hand.........
Alla någotsånär moderna mobiltelefon har Litium-Jon batteri.
Exploderar brinner vid fel ur eller i laddning.
Fodrar därför skydd för felaktigt användning.
Skyddskretsen KAN sitta i telefonen så ett löst batteri kan vara helt utan skydd.......
Jag har taenkt pa detta ocksa, men jag taenkte att en batterihallare kanske hade blivit lite stort kanske.