Hur ska jag mata op-amparna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Hur ska jag mata op-amparna?

Inlägg av Perrx »

Jag håller på att bygga ett mätsystem till mitt akvarium där jag bla ska mäta pHt. Proben ger en spänning som ligger runt +-100mV beroende på pHt. Denna spänning vill jag förstärka (med op-ampar) till 0-5V som sedan ska A/D omvandlas i en PIC.

Hela systemet kommer att dra runt 500mA (tror jag :) ).

Jag kommer att behöva 5V för att driva bla. PICen, displayen, m.m.

Det skulle vara bra om jag kunde driva systemet med 230V som jag transformerade till en lämplig spänning. Då jag använder op-ampar krävs det ju en rätt stor spänning (+-15V?) och då blir ju transformatorn reält stor om jag dessutom vill ha 500mA.

Finns det något smidigare sätt att mata op-amparna? Typ använda någon step-up? Op-amparna ska ju inte kräma ut några effekter...

Tack och hej! :)
bearing

Inlägg av bearing »

Om du bara har en signal på +-100mV skulle du kunna driva OP-förstärkarna på 0/5 Volt och sedan ha en "låtsasjord" som ligger på 2,5 V vilken du använder till OP-förstärkaren. "låtsasjorden" kan du skapa med spänningsdelare eller zenerdiod.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En 2x12V trafo 500mA är inte speciellt stor. Du skulle klara dig med med en med lägre spänning för det blir lite högre pga glättningen. Sen kan du reglera ner till önskad spänning (+-9V eller nått).

Ifall det är så att 0V in ska ge 2.5V ut kan du göra som bearing säger :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett annat tips:
T.ex 73-242-62 hos Elfa. Det är en virtuell jordgenerator. Kul lite pryl. :)
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Tack för alla tips! :)

Jag tror att jag kör på en 2x12 trafo, det känns som om man kan justera kretsen lättare sen.

Det var en rolig liten pryl du hittade där! Den kanske man ska köpa och testa!
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vad för PH-givare använder du?.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Eller så tar du två 1k-motstånd i serie mellan matningsspänningen. Sen kopplar du mittpunkten till en OP kopplad som spänningsföljare, och matar den med matningsspänningen. Så har du gjort samma sak... eller hur?
Användarvisningsbild
Perrx
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Jag vet inte vad det är för märke, men det är typ "standard" inom akvarievärden. (har ingen större koll än..) :oops:

Om man matar en op med +-5V, kommer man kunna plocka ut 5,0V eller kommer det att vara 4,5V som max på utgången?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Beror på vad du använder för OP, om den är(klarar) rail-to-rail så skall du få ut 5 volt.
Skriv svar