Spela in kasettband från MP3?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Spela in kasettband från MP3?

Inlägg av säter »

Hur går man enklast tillväga för att spela in låtar man "samlat på sig" liggande på hårddisk?

Kan man dra en kabel mellan högtalarutgången på datorn och line-in på ett kasettdäck?
limpan4all

Re: Spela in kasettband från MP3?

Inlägg av limpan4all »

Ja.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Om ditt ljudkort har en högtalarutgång och en line-out vilket många äldre ljudkort har så drar du från line-out på ljudkortet till line-in på kassetdäcket. Det här påminner mig om de fina blandbanden som man gjorde på 90-talet :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om ditt ljudkort har en högtalarutgång och en line-out
Jag är osäker på om jag har något separat ljudkort.
Jag tänkte på uttaget till datorhögtalarna.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Många gamla (typ 15 år +) ljudkort hade line-utgång som kunde leverera tillräckligt med ström för att direkt driva små högtalare....
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Uttaget till högtalarna duger (innanför finns det förstås ett "ljudkort", fast kanske integrerat på moderkortet). Line-out har väl en mer lämplig nivå, men dra ner ljudet ganska lågt i datorn när du spelar upp mp3:orna och höj tills det blir bra på inspelningen.

MVH: Mikael
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Borde inte en line-out utgång ha skydd för jordloopsproblem och liknande effekter som hämmar brum och störningar jämfört med en högtalarutgång?

Högtalarutgången kan ge för hög signalstyrka ut och är den för hög så kan kassetdäckets ingångsförstärkare gå sönder eller något annat som du gärna vill ha kvar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I allmänhet har man väl förstärkare i högtalarna, som sedan ansluts till line-out?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Idag ja. Förr, som i soundblasters begynnelse, satt små slutsteg på ljudkortet.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

De kunde faktiskt prestera rätt bra, tror vi kopplade ett par större äldre hifi-högtalare direkt till ett gammalt soundblaster som drev dem ordentligt :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

danei skrev:I allmänhet har man väl förstärkare i högtalarna, som sedan ansluts till line-out?
Jag ansluter mina datorhögtalare till vägguttaget.
Då borde de ha inbyggd förstärkare.

Kan en sådan här kabel fungera?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... bel-p39680
Nerre

Inlägg av Nerre »

adent skrev:De kunde faktiskt prestera rätt bra, tror vi kopplade ett par större äldre hifi-högtalare direkt till ett gammalt soundblaster som drev dem ordentligt :)
Det har nog mer med högtalarna att göra, att de är lättdrivna. Med lättdrivna högtalare behövs det bara några watt för att få rejält ljud.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad jag vet har de flesta moderkort i dag linjeutgång, ibland delad med någon annan funktion, omställbart via drivrutinerna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev: Kan en sådan här kabel fungera?
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... bel-p39680
Ja, den fungerar alldeles utmärkt.
Den gröna brukar vara linjeutgång för stereo.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

TomasL skrev:Vad jag vet har de flesta moderkort i dag linjeutgång, ibland delad med någon annan funktion, omställbart via drivrutinerna.
Ja, eller mer specifikt så är det väl åtminstone på bärbara vanligt att det är en hörlursutgång. Både hörlursutgångar och linjeutgångar har ju ungefär samma signalnivåer mätt i volt medan hörlursutgången tål klart lägre impedans på ansluten last. Därmed går det bra att driva en linjeingång med en hörlursutgång.

Vad gäller ljudstyrkan så skulle jag säga att kör max på datorn om det inte distar inne i datorn och ratta nivån på kassettdäcket.

Leta reda på något program som tar fram det starkaste partiet i respektive låt för att justera inspelningsvolymen, alternativt använd något program som normaliserar nivåerna så att varje låt är lika stark. Det sistnämnda ska ju egentligen göras med en vägd kurva som passar kassettdäckets utstyrbarhet, men med liknande musiktyper så går det nog rätt bra ändå.

P.S. kosta för all del på dig ett kassettdäck med Dolby HX PRO när du ska spela in. Förbättringen är nära på att jämföra med att gå från ett hyggligt järnoxidband till ett metallband, fast man får förbättringen även med de enklare banden. D.v.s. HX PRO gör att banden tål rejäl utstyrning även i diskanten (utan att specialtrimma däcket så att det istället blir påfrestande brusigt).
Skriv svar