Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
Hejsan jag har ett litet 1 Fas elverk på 650W (850 Peek)
Detta är inget fancy med någon AVR styrning till utan har bara en 13uF konding som sitter på den ena generatorlindningen.
Då elverket inte fungerar så mistänker jag kondensatorn då det inte finns mycket annat som kan vara paj. Har mätt upp de 3 olika lindningarna och fått ungefär de värdena jag förväntat mig.
L1 8 Ohm (230v uttag)
L2 9 Ohm (Motorkonding)
L3 1 Ohm (12V AC)
Kondingen heter
CGCBB61
13 uF +/-5 % 350 VAC 50Hz
Det är en svart fyrkantig klump
Är någon av dessa ett bra alternativ?
Hur kinkigt är det med just 13 uF ? Hittar bara 12 och 15
Någon som har ett bättre förslag?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19336
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19336
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19336
Detta är inget fancy med någon AVR styrning till utan har bara en 13uF konding som sitter på den ena generatorlindningen.
Då elverket inte fungerar så mistänker jag kondensatorn då det inte finns mycket annat som kan vara paj. Har mätt upp de 3 olika lindningarna och fått ungefär de värdena jag förväntat mig.
L1 8 Ohm (230v uttag)
L2 9 Ohm (Motorkonding)
L3 1 Ohm (12V AC)
Kondingen heter
CGCBB61
13 uF +/-5 % 350 VAC 50Hz
Det är en svart fyrkantig klump
Är någon av dessa ett bra alternativ?
Hur kinkigt är det med just 13 uF ? Hittar bara 12 och 15
Någon som har ett bättre förslag?
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19336
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19336
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19336
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
du kan parallellkoppla 12 + 1 µF i motorkondingar för att få 13 µF, men gissar att det inte är då farligt kritiskt.
om det är kondingkopplad asynkronmotor som generator så kan du också ha råkat ut för att generatorn har tappat sin svaga remanens av magnetfält som behövs för att starta upp det hela och detta kan åtgärdas genom att du skickar på likström på en av lindningarna i någon sekund från tex ett litet 12V batteri
om det är kondingkopplad asynkronmotor som generator så kan du också ha råkat ut för att generatorn har tappat sin svaga remanens av magnetfält som behövs för att starta upp det hela och detta kan åtgärdas genom att du skickar på likström på en av lindningarna i någon sekund från tex ett litet 12V batteri
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
Ahh tack för tipset.
Det är mycket möjligt att den har blivit avmagnitiserad med åren så det kan vara värt att testa.
Behöver man tänka något på polaritet eller bara till att köra?
Kommer en motorkonding funka för jobbet eller behöver det vara någon mer exklusiv konding för att överleva?
Det är mycket möjligt att den har blivit avmagnitiserad med åren så det kan vara värt att testa.
Behöver man tänka något på polaritet eller bara till att köra?
Kommer en motorkonding funka för jobbet eller behöver det vara någon mer exklusiv konding för att överleva?
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
Är elverket ett kinesiskt med en blå tank?
Det elverket kan ha en permanentmagnet i ett fräst spår i rotorn så magnetiseringen kanske inte behövs.
Så är det på det elverket jag har.
Så länge kondensatorn tål spänningen så är det bara och tuta och köra.
Det elverket kan ha en permanentmagnet i ett fräst spår i rotorn så magnetiseringen kanske inte behövs.
Så är det på det elverket jag har.
Så länge kondensatorn tål spänningen så är det bara och tuta och köra.
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
(ursäkta off topic)
Jag har (som tidigare nämnt i nån tråd) också ett sådant.
Eftersom elverket (iaf utan startgas) inte är särskilt startvilligt så har jag velat ha elstart på det. Eftersom jag slogs med stiga-villorna idag
så hade jag en bortplockad startmotor. Men sen då? Känns tyvärr inte så trivialt.
MVH: Mikael
Jag har (som tidigare nämnt i nån tråd) också ett sådant.
Eftersom elverket (iaf utan startgas) inte är särskilt startvilligt så har jag velat ha elstart på det. Eftersom jag slogs med stiga-villorna idag
så hade jag en bortplockad startmotor. Men sen då? Känns tyvärr inte så trivialt.
MVH: Mikael
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
Yeapp det är ett Toolmate.
om det är trögstartat så kan det vara så att det är otätt mellan förgasare och insug. Värt att kontrollera.
om det är trögstartat så kan det vara så att det är otätt mellan förgasare och insug. Värt att kontrollera.
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
En fråga.
Vi kommer använda detta till att blandannat ladda en batteribank på 4*100A 12v.
Jag har en 12 v utgång som är 12 v dc 10A
Jag funderade lite på om man kunde knycka en laddningsregulator från en generator och använda? eller skall jag skippa likriktaren och mata in AC i laddningsregulatorn för att det skall funka?
Vi kommer använda detta till att blandannat ladda en batteribank på 4*100A 12v.
Jag har en 12 v utgång som är 12 v dc 10A
Jag funderade lite på om man kunde knycka en laddningsregulator från en generator och använda? eller skall jag skippa likriktaren och mata in AC i laddningsregulatorn för att det skall funka?
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
Insåg strax efter att jag hade skrivit att en vanlig laddningsregulator var helt fel väg att gå.
Någon som vill få in mig på rätt väg?
Någon som vill få in mig på rätt väg?
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
Skaffa en 20-25 Ampere helautomatisk laddare eller större/flera parallellt (om laddaren har bra effektfaktor > 0.9 och har PFC-kretsar) och gå via 230 Volt.
En 20 ampere laddare för 12 Volt med bra PFC-kretsar kommer att ta minst 300 -350 Watt från generatorn pga. att spänningen är närmare 15 Volt på plinten innan sladdarna ut och ganska mycket förluster på ledningarna till batteriet, förutom omvandlarens egna förluster.
Att köra lättlastat med 12-15 Volt last (~150 W lastnivå) vid maxström 10 ampere på generatorns befintliga utgång kommer att ge urursel bränsleverkningsgrad och mycket långa körtider om du skall ladda batterier i den storleken.
Varför jag skriver här om effektfaktor på laddaren och att den bör ha PFC-kretsar i sig beror på att generator i angiven effektlass är oerhört begränsande när det gäller möjlig effektuttag om lastutrustningen har låg effektfaktor (effektfaktor, förkortas PF för 'Power factor' på engelska ) [1] eftersom sådana små generatorer har ytterst begränsad strömförmåga och kan inte skicka på 6-8 ggr genomsnittströmmen vid periodtopparna på ca 15 grader intervall runt halvperiodtoppen som ett vägguttag kan göra om lasten har ingångssteg med likriktare och glättningskondensator som typiskt de flesta mindre switchade nätaggregat har.
Skall man ha laddare som har PFC i sig och hög powerfaktor så behöver man ofta gå upp över 300 Watt då under dessa så bryr många tillverkare ofta inte så mycket om sådan då man ändå håller övertonströmmarna inom reglerna för 10-amperes uttag (och som ensam som last) och det är inte ovanligt att PF kan vara så låg som under 0.5 som tex. energisparlampor som just har typisk likriktarbrygga och glättningskondensator som ingångssteg.
[1]
cos(fi)=0.7 - värdet avser bara för förskjutningström (reaktiv effekt) som induktiva laster ger medans PF, Power factor inkluderar både förskjutningsström och verkan av olinjär strömförbrukning beroende på spänningen över perioden, för att beskriva hur mycket 'mer' ström det går åt för en viss effektnivå enligt
formeln effektförbrukning i Watt / PF = skenbar förbrukning, som tidigare angavs i VoltAmpere istället för Watt och det avser 'genomsnitt' - i själva verket kan strömspiken vid toppen av perioden vara vara 5 ggr högre för en switchad aggregat än toppströmmen över en glödlampa/element vid samma effektnivå.
Tex. en energisparlampa med PF=0.5 på 15 Watt drar ström för motsvarande 30 VoltAmpere (VA) i skenbar effekt i genomsnitt mätt över minst en hel period, och man kan få lägen som att en elektronisk ballast för halogenlampor eller lysrör anger cos(fi)=0.98 eftersom det är mycket liten skillnad i fas mellan spänning och ström medans dess PF är 0.5 (som de i regel inte skriver ut...) för att de bara drar ström under 15 grader vid spänningstoppen på halvperioden och med en helsikes strömspik bara just då och ingen ström alls resten av halvperioden - det är sådan beteende med spikströmmar bara vid spänningstoppen som en liten 900W bensingenerator har jätteproblem med och storknar eller går i skyddsläge redan vid några få 100 Watts uttag och användaren tycker att det är fel på generatorn eller att man ljugit om dess kapacitet fast det egentligen handlar om usla elektriska egenskaper på anslutna förbrukare - för kopplar man generatorn till 900 Watts resistiv kupevärmare så kommer den förmodligen klara av lasten utmärkt)
En 20 ampere laddare för 12 Volt med bra PFC-kretsar kommer att ta minst 300 -350 Watt från generatorn pga. att spänningen är närmare 15 Volt på plinten innan sladdarna ut och ganska mycket förluster på ledningarna till batteriet, förutom omvandlarens egna förluster.
Att köra lättlastat med 12-15 Volt last (~150 W lastnivå) vid maxström 10 ampere på generatorns befintliga utgång kommer att ge urursel bränsleverkningsgrad och mycket långa körtider om du skall ladda batterier i den storleken.
Varför jag skriver här om effektfaktor på laddaren och att den bör ha PFC-kretsar i sig beror på att generator i angiven effektlass är oerhört begränsande när det gäller möjlig effektuttag om lastutrustningen har låg effektfaktor (effektfaktor, förkortas PF för 'Power factor' på engelska ) [1] eftersom sådana små generatorer har ytterst begränsad strömförmåga och kan inte skicka på 6-8 ggr genomsnittströmmen vid periodtopparna på ca 15 grader intervall runt halvperiodtoppen som ett vägguttag kan göra om lasten har ingångssteg med likriktare och glättningskondensator som typiskt de flesta mindre switchade nätaggregat har.
Skall man ha laddare som har PFC i sig och hög powerfaktor så behöver man ofta gå upp över 300 Watt då under dessa så bryr många tillverkare ofta inte så mycket om sådan då man ändå håller övertonströmmarna inom reglerna för 10-amperes uttag (och som ensam som last) och det är inte ovanligt att PF kan vara så låg som under 0.5 som tex. energisparlampor som just har typisk likriktarbrygga och glättningskondensator som ingångssteg.
[1]
cos(fi)=0.7 - värdet avser bara för förskjutningström (reaktiv effekt) som induktiva laster ger medans PF, Power factor inkluderar både förskjutningsström och verkan av olinjär strömförbrukning beroende på spänningen över perioden, för att beskriva hur mycket 'mer' ström det går åt för en viss effektnivå enligt
formeln effektförbrukning i Watt / PF = skenbar förbrukning, som tidigare angavs i VoltAmpere istället för Watt och det avser 'genomsnitt' - i själva verket kan strömspiken vid toppen av perioden vara vara 5 ggr högre för en switchad aggregat än toppströmmen över en glödlampa/element vid samma effektnivå.
Tex. en energisparlampa med PF=0.5 på 15 Watt drar ström för motsvarande 30 VoltAmpere (VA) i skenbar effekt i genomsnitt mätt över minst en hel period, och man kan få lägen som att en elektronisk ballast för halogenlampor eller lysrör anger cos(fi)=0.98 eftersom det är mycket liten skillnad i fas mellan spänning och ström medans dess PF är 0.5 (som de i regel inte skriver ut...) för att de bara drar ström under 15 grader vid spänningstoppen på halvperioden och med en helsikes strömspik bara just då och ingen ström alls resten av halvperioden - det är sådan beteende med spikströmmar bara vid spänningstoppen som en liten 900W bensingenerator har jätteproblem med och storknar eller går i skyddsläge redan vid några få 100 Watts uttag och användaren tycker att det är fel på generatorn eller att man ljugit om dess kapacitet fast det egentligen handlar om usla elektriska egenskaper på anslutna förbrukare - för kopplar man generatorn till 900 Watts resistiv kupevärmare så kommer den förmodligen klara av lasten utmärkt)
-
- Inlägg: 295
- Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
- Ort: Tenhult
Re: Motorkondensator till Elverk. Lämplig ersättare
Då kommer vi till detta problemet att jag inte vet vad jag egentligen vågar ansluta till generatorn då det inte är AVR styrning på det.
Risken är väll att elektroniken tar skada i en modernare laddare.
Risken är väll att elektroniken tar skada i en modernare laddare.