HID-lampa på moped med AC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX

HID-lampa på moped med AC

Inlägg av GuruX »

Jag har en moped som jag gladeligen använder för att ta mig runt här i Göteborg. Det är en Tomos Wizzard från 2001, med A35-motor.
Elsystemet på denna moped är 12V växelström. Glad i hågen tänkte jag att xenonljus är ju ballt, och beställde ett kit från Aliexpress. Detta kit http://www.aliexpress.com/item/1-set-Hi ... 20325.html

Kittet är för DC-ström och käkar ca 25W vid halvljus och 35W vid helljus (uppmätt). För att få DC installerade jag en likriktarbrygga. Men tack vare denna hamnar jag på ca 20V DC vid gaspådrag och kontrollboxen slår av. Vid tomgång får jag för låg ström eller spänning för att lampan ska tändas ordentligt. Det verkar som att startströmmen är högre än vad kittet är märkt, eller så är den lite känslig för hur strömmen ser ut. Jag kunde inte få den att fungera med min billiga batteriladdare (Biltema 4A, ej smart), utan att ha en rätt stor elektrolytkondensator ansluten.

En ytterligare variabel verkar vara att strömregulatorn på moppen vill ge rätt hög spänning, upp emot 20V AC om den inte belastas ordentligt. Eventuellt är den lite dålig också, då den ger ca 10,8V istället för 12V. Jag funderar på att byta ut den mot en lite bättre som dessutom har en potentiometer för att ställa maxspänning.

Det jag tänker mig att jag behöver är alltså en likriktarbryggan, kondensatorn och sedan något som ser till spänningen på DC-sidan inte överstiger 12V.
xxargs

Re: HID-lampa på moped med AC

Inlägg av xxargs »

Spänningen är proportionellt med varvtalet på motorn _om_ du inte lastar ned generatorn till sin strömgräns - vilket tex. kan göras med en effekt-zenerdiod vilket är en vanlig lösning med cross-hojar och liknande med ganska små generatorer.

Om det drar 25/35 Watt så låter det som bilvarianter av HID och jag är förvånad om din generator orka ge så mycket om det är en moped (det kanske är bättre generatorer i moderna moppar? - klassiska moppar från 30 km/h tiden kan aldrig ge dom effekterna med sin lysspole)

de flesta HID är tänkt att arbeta med likström, vilket innebär att din AC måste likriktas och glättas eller arbeta parallellt med blybatteri och förstås någon form av regulator som börja dumpa ström om spänningen börja bli för hög.

MC-regulatorer reglerar genom att kortsluta generatorspolen på periodbasis mha. tyristorer då det är energisnålaste sätter att reglera - både motormoment-mässigt och förlustmässigt på elsidan.

En kortsluten generator (som snurrar tillräckligt fort) drar inte mer moment och motsvarande effekt än förlusterna i generatorlindningen när den hålls kortsluten och en permanentgenerator har alltid en begränsad maxsström som aldrig kan bli starkare är magnetflödet från permanentmagneterna i generatorn oavsett varvtal på generatorn.
Användarvisningsbild
GuruX

Re: HID-lampa på moped med AC

Inlägg av GuruX »

Tack för ditt svar!

Generatorn eller spolen på min moped är märkt med 80W i kopplingsscheman. Originallampan är 25W/25W helljus/halvljus. Om jag ligger lite tajt på effekten så kan jag lösa det med t.ex. LED i bakljuset istället för de 5W/10W som sitter nu för bakljus/bromsljus. Likadant kan jag sno några watt på instrumentbelysningen och varselljuset. Mopeden är från 2001, så den är av den senare generationen 30 km/h-moppar.

Om jag ska styra likströmssidan med en tyristor så antar jag att behöver en styrkrets också?

Jag kanske ska förtydliga och berätta att det alltså redan sitter en spänningsregulator på moppen. Denna reglerar spänningen från ljusspolen till 12V växelström. Men den är som sagt lite knepig just nu och ger ca 10,8 V växelström förutom när den får hicka och får för sig att ge 20 V växelström i ca 15 sekunder. Den bör nog bytas hursom.
Skriv svar