Lämna in trasigt kretskort på laging?
Lämna in trasigt kretskort på laging?
Hej!
Den digitala hastighets mätaren på min moped har gått sönder, Det verkar som 3 komponenter har "brunnit" upp.. Eftersom jag inte är så duktig på elektronik så undrar jag om det går att lämna in den på Swebry (min lokala elkomponents firma) för att få den lagad. Finns det ens möjlighet att laga den med tanke på de väldig små delarna? Bifogar en bild för att ni ska se! https://www.dropbox.com/s/t4vu9cp6fgbn8 ... 4.jpg?dl=0
Med vänliga hälsningar!
Den digitala hastighets mätaren på min moped har gått sönder, Det verkar som 3 komponenter har "brunnit" upp.. Eftersom jag inte är så duktig på elektronik så undrar jag om det går att lämna in den på Swebry (min lokala elkomponents firma) för att få den lagad. Finns det ens möjlighet att laga den med tanke på de väldig små delarna? Bifogar en bild för att ni ska se! https://www.dropbox.com/s/t4vu9cp6fgbn8 ... 4.jpg?dl=0
Med vänliga hälsningar!
Re: Lämna in trasigt kretskort på laging?
Har inte en susning vad det är för lokal firma du åsyftar, dock när man tittar på kortet, så vill jag påstå att det är bara att glömma.
Förmodligen har processorn (den stora fyrkantiga saken längst upp) åkt på en smäll också.
Verkar som det har varit ordentlig överspänning, vilket stekt komponenterna.
Förmodligen har processorn (den stora fyrkantiga saken längst upp) åkt på en smäll också.
Verkar som det har varit ordentlig överspänning, vilket stekt komponenterna.
Aj då :/ angående processorn så ser den hel och fin ut på kortet, den vita pricken är dit målad av någon anledning. Firman är http://www.svebry.se/
Ok, Svebry säljer komponenter coh sådant, tror knappast att de har en verkstad, men vad vet jag.
Processorn kan mycket väl se hel ut, men likväl fullständigt stekt. De är rätt känsliga.
Processorn kan mycket väl se hel ut, men likväl fullständigt stekt. De är rätt känsliga.
okej, tack för hjälpen! är väl bara att köpa nytt... dock kostar det 2500 kr
Försök få tag på en begagnad eller liknande, sök utanför sverige också.
TomasL skrev:Ok, Svebry säljer komponenter coh sådant, tror knappast att de har en verkstad, men vad vet jag.
"Vi reparerar alla amatörriggar oavsett fabrikat.
Vi utför även viss datorservice."
Ok, men det var ju Kom-radio, typ.
Möjligt att de kan hitta på något, om det nu skulle gå att reparera, vilket jag iofs är mycket tveksam till.
Troligen blir det billigare att köpa nytt/beg.
Möjligt att de kan hitta på något, om det nu skulle gå att reparera, vilket jag iofs är mycket tveksam till.
Troligen blir det billigare att köpa nytt/beg.
Hittade en ny för 1300kr utomlands! kanske billigare kanske dyrare än reparation, vem vet?? men får tacka så mycket för hjälpen!!
Du får tänka på att det kostar typ 600-1000:-/timma, och 2-3 timmar springer snabbt i väg.
Köp ett nytt kort, det går snabbare, kommer garanterat (?) att fungera och blir billigare, case closed