Om jag inte minns fel så installeras det först som en image på en mindre del av kortet, men sen när man har bootat så kan man utöka volymen så den fyller hela kortet (jag har gjort det EN gång för några månader sen så jag minns inte exakt).
Om man installerar NOOBS så har jag för mig att hela minneskortet används direkt. Jag tyckte att det var smidigt att använda NOOBS när jag testade. Bara att ladda ner en zipfil och sedan kopiera över innehållet på ett minneskort och plugga in i Raspberryn och följa instruktionerna.
De flesta filsystem till Linux idag tillåter nån form av utökning utan problem, krympning av filsystemet är det dock bara nåt fåtal som klarar (och jag tror inte nåt klarar att krympa ett filsystem som är monterat).
En image är ju bara en "ihoppackad" partition, så när den väl lagts in på kortet så kan både partition och filsystem utökas.
Ok jag provade med config filen då det slog mig att jag kör Mate desktop. Råkade lösa det med ett program som fixade till resterande av minnet så nu har jag en SD disk som ligger på skrivbordet med 28GB
Ska luska vidare med hur jag får fram ett svenskt tangentbord, även om jag tycker jagvgjort rätt så blir det fel
Tips?
Det här brukar fungera att byta till svenskt TB, ialla fall för Raspbian
-sudo raspi-config
-Internationalisation Options
-Change Keyboard layout
-Keyboard Model
Välj ditt tangentbord eller något som du tror ditt liknar ditt
-Keyboard Layout
Välj något som heter Swedish. Jag använder "Swedish -Swedish (eliminate dead keys)"