Clas Ohlson har mätrum för EMC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Clas Ohlson har mätrum för EMC

Inlägg av 4kTRB »

Clas Ohlson investerar i mätrum för EMC
http://www.elinor.se/index.php/Clas-Ohl ... r-EMC.html

Kommentarerna verkar vara att det finns förhoppningar om att mindre bra prylar sprids.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Clas Ohlson har mätrum för EMC

Inlägg av AndLi »

>Kommentarerna verkar vara att det finns förhoppningar om att mindre bra prylar sprids.
I de kommentarer jag läser tycker jag det verkar som att folk hoppas på att mindre bra prylar inte kommer säljas... :)

"Med utrustning för ”pre-compliance” kan Clas Ohlson göra mätningar för att se om en produkt över huvud taget skulle kunna uppfylla kraven på EMC"

Man skulle alltså kunna gissa att CO idag skickar iväg en massa produkter för testning hos "riktiga"lab och får tillbaka mycket som inte går igenom testerna. Och alla som anlitat sådana labb vet att de kan ta betalt, alltså hoppas de kunna spara pengar för att göra vissa tester själva och skrota iden att sälja produkten tidigare.

Så jag tolkar det som att CO vill spara pengar, inget annat..
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Jag misstänker att CO har för avsikt att hyra ut labbet då de själva inte använder det, alternativt hyra ut sina tjänster som till exempel pre-compliance test och verifiering av inhemsk elektronikproduktion.
Jag får hålla ögonen öppna om de söker mätingenjörer :D
qx5

Inlägg av qx5 »

Någon som klurat ut i vilken stad detta rum byggs?

Vilka material används för att skapa ferritplattor? de borde bli extremt dyra? med tanke på vad ferriter kostar i övrigt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om jag var CO skulle jag bygga det på plats i Asien direkt, så att man snabbt kan testa och rätta till produkterna på plats... (man får ju anta att det är därifrån dom flesta prylarna kommer).
– Vi har en stor organisation av medarbetare på våra kontor i Shanghai och Hongkong. Dessa medarbetare är otroligt duktiga på att kvalitetssäkra produkterna på fabrikerna. Vi vill ta ansvar för de produkter vi släpper ut på marknaden.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Faktum är ju att IKEA har , haft, mät och testrum i flera årtionden uppe i Älmhult.
Jag har då känt mig trygg med IKEA speciellt belysning.
Men de finns säkert personer som är mer uppdaterade idag. :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

De stora importörerna jobbar väldigt mycket att försöka "gallra tidigt", men ett eget labb är bara lönsamt om man kan se till att ha full beläggning. Många företag har labb där de kan testa de vanligaste produkterna, men går till externa testhus för vissa tester etc.

Att hyra ut det till andra är ett alternativ att göra det till en vettig investering. Jag vet att det också förekommer att stora tillverkare går ihop med ett testlabb och delar på EMC-hall eller annan typ av dyr utrustning. Man delar på finansieringen och har samarbetsavtal om hur man får nyttja resurserna.

Men sen är det ju viktigt att vara väldigt medveten om att ett labb sköter sig inte själv, det krävs kompetent personal som förstår standarderna och testmetoderna. Jag har visserligen inte jobba med EMC, men har ju jobbat 15 år med elsäkerhetsprovning och vet att det är svårt att sätta sig in i en del standarder (märks både på kunder men framförallt nyanställda som tar flera år på sig att bli helt självgående).

Observera att den där artikeln är från 2014.
robertk

Inlägg av robertk »

Med tanke på hur lokalpatriotiska leksingar är så borde den finnas i Insjön :)

En liten googling gav två nya länkar som bekräftar det:

http://www.ssa.se/clas-ohlsson-inviger- ... oratorium/

//Robert
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bra youtube-klipp fast de filmade skakigt vid instrumenten,
hade varit kul att se vilka instrument de använder.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars så kan ju alltid clas-ohlsson köpa prylar på biltema, jula mm :badgrin: och köra dessa i EMC kammaren om de har tid över...
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

4kTRB skrev:Bra youtube-klipp fast de filmade skakigt vid instrumenten,
hade varit kul att se vilka instrument de använder.

Jag ser en R&S LISN, antagligen ENV216, fast de kunde ju valt en Hameg och kommit undan lite billigare :)
mätmottagaren är en TS-EMF, en trevlig konventionell mätmottagare,
datablad finns här för den sifferhungrige.. http://cdn.rohde-schwarz.com/pws/dl_dow ... dat_en.pdf
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

I modebranschen så är det fabriker som hör av sig och skickar demo produkter till huvudkontor. Nu jobbar man med mode för 2017 och planerar man att sälja 5 nya modeller x 5000 ex. av handväskor i rött under året så skickar olika fabriker kanske 200 - 300 olika exempel. Några av dom lämpligaste får sen frågor och ändringar för att få perfekt modell / material / pris. Sen väljer man dom 5 som ska gå i produktion.

Antar att det är smidigt att kunna testa direkt på kontoret för att spara tid. Målsättningen är ju att kunna hitta den billigaste produkten som uppfyller kraven och som sen kan säljas snabbast med störst volymer och högst pris. Det är väldigt dålig lönsamhet i försäljningsverksamhet idag, sanslöst dyrt att hyra lokaler, anpassa lokalerna och hyra en massa folk som ska stå och sälja grejer, samt administrerar allt detta.
Skriv svar