IC's, vilken/vilka ska jag vaelja?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
antimon

IC's, vilken/vilka ska jag vaelja?

Inlägg av antimon »

Hej, jag aer ny haer pa forumet, och ny inom elektronik. Jag har nyligen borjat intressera mig efter att jag kopte en Raspberry Pi, och sen rullade det pa.
Jag har en kopplingsplatta, och allt det daer, sa nu sa ska jag kopa lite komponenter att experimentera med.

Jag har koll pa de mesta av komponenterna, men det aer en som jag aer lite osaeker pa av nan anledning. Det aer IC's.
Jag taenkte kopa en IC-sats pa Kjell och Co, men som jag forstar det hela, sa gor varje IC olika saker, sa om jag ska ge mig pa ett projekt, sa maste jag veta precis vilken IC som jag behover, eller? :oops:

Hoppas att det inte var allt for irriterande att jag inte har en svensk keyboard layout. Jag ska forsoka svara tillbaka fran mobilen naesta gang. :) :oops: :oops:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: IC's, vilken/vilka ska jag vaelja?

Inlägg av Klas-Kenny »

Någon sats med IC'er är fullständigt meningslös. Det är just som du säger, du måste "veta vad du behöver". IC'er kan ju vara allt ifrån diod-arrayer till förstärkare till microkontrollers till vad som helst.

Sätt dig och kolla bland de aktiva komponenterna hos exempelvis Elfa eller annan komponentkrängare, kan ge en liten översikt av vad som finns (finns hur mycket som helst, svårt att föreställa sig), sen när du ska genomföra ett projekt så letar du upp lämpliga komponenter och kretsar för det. Ofta vill du ju utföra en specifik uppgift, och då finns det ofta en krets gjord för just det ändamålet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår:

Intressant bildval på kjell.com's "ic-paket"
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 012-p89312

Kretsen längst ner på bilden är en MF-förstärkare och FM-demodulator. Inget konstigt med det. Det märkliga är dock att den är tillverkar i DDR (Östtyskland), ett land som upphörde att existera för 25 år sen :wink:

Jag kände igen den på två saker. 1: Teckensnittet är speciellt för alla tekniska grejer i DDR och det var krav (inte bara rekommendation) att använda det. 2: Exakt den kretsen sitter i min Robotron Streletta RR1301 bordsradio vars schema jag av en slump tittade på nyss. :wink:

Jag ser nu att det är en till östtysk krets på bilden. B342, en IC som endast innehåller fyra transistorer. Den användes bl.a. i TV-apparaterna i Colorlux 4000-serien. :)

Den där fyrbenta saken märkt B 62, A4 verkar allt också vara gjord i DDR. Jag vet inte vad den gör, svårgooglad! :wink:
Senast redigerad av MiaM 23 maj 2015, 03:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

antimon skrev: Hoppas att det inte var allt for irriterande att jag inte har en svensk keyboard layout. Jag ska forsoka svara tillbaka fran mobilen naesta gang. :) :oops: :oops:
Nä ändra inte på det, jag har redan vant mig.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

På andra varor i samma kategori framgår det att det är "elektroniköverskott".
Zkronk

Inlägg av Zkronk »

Antagligen mestadels "skräp"-kretsar som man aldrig kommer att använda..
Två klassiker som man kan göra lite kul kretsar med skulle t.ex. kunna vara NE555 och 4017B.

Men som sagt, det finns hur mycket IC-kretsar som helst, vissa är väldigt special-special som man kanske aldrig kommer att ha nytta av, medan andra blir favoriter och återfinns i flera av ens projekt.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Två bilder från samma sats tagna från nätet, "bildbehandlade" dem lite så det syns bättre vad det är för kretsar.
mproductimage.php.jpg
s012_neu.png
Lite Öststats-kretsar : http://allegro.pl/a244-tca440-ul1203-uk ... 11897.html
A244 är ju en användbar radiokrets, här mer känd som TCA440.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Jag håller med ovanstående poster. En påse med slumpmässiga IC-kretsar från forntiden utan medföljande dokumentation lär du inte ha jättemycket glädje av om du inte bygger rekvisita. Förutom ovanstående tips kan det vara nyttigt att ha någon operationsförstärkare att leka med.

Apropå teckenuppsättningen går den att ändra. Visserligen stämmer inte trycket på tgb då, men man kan ändå skriva på svenska utan större svårigheter. Googla så lär du hitta instrukioner för ditt OS.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja det är ju lite lustigt att Kjell skriver "20 st div värden" - klart att det kan vara vilseledande för någon som försöker förstå vad det här med elektronik handlar om.

@TS: Principen bakom IC ligger i namnet, dvs just att det är en "integrated circuit", dvs en integrerad krets. Kretsens funktion (det den faktiskt gör) går i regel att implementera med ett antal vanliga passiva komponenter så som transistorer, dioder, motstånd, kondensatorer mm enligt ett visst kopplingsschema som man utvecklat.

IC-tillverkaren har i något inledande skede kopplat upp kretsen på labbkort eller motsvarande. Sen när man ser att kretsen fungerar som tänkt förpassar man alltihop till en och samma förpackning - man integrerar kretsens ingående komponenter - typiskt då på en gemensam kiselbricka som man sedan gjuter in i en svart plastklump kallad kapsel.

Ur kapseln låter man kretsens kontaktdon med omvärlden sticka ut i form av flertalet ben. Benen är alltså kopplade till de komponenter som ingår i den krets man integrerat innanför den svarta plastkapseln.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet Antimon.

Det är många här på forumet som har både en Rasberry Pi och rör med IC liggandes.

Många skulle gärna stoppa några i ett kuvert och skicka till dig om du talar om vad du skulle vilja testa fram.
Så skriv ner några förslag på önskade uppgifter så kommer du säkert att få förslag och kanske kretsar för att fullfölja och dokumentera dina framsteg! Till allas gläädje!!

För att kunna hjälpa någon med riktningen på färden gäller det att dels veta vart målet är!
Men kanske också vart man startar ifrån ! Gammalt Lasp visdomsord!

Förslag på hur man kan tänka målinriktat.

Ljud typ tal eller toner
Ljus släcka eller tända efter händelser
Tid som i lång eller kort tidtagning
Pulse och aktivitet 555. Osv
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

YD1150 skrev:Två bilder från samma sats tagna från nätet, "bildbehandlade" dem lite så det syns bättre vad det är för kretsar.
mproductimage.php.jpg
Kult!
DL541D verkar vara en östtysk 74LS541, beskrivs som Leitungstrieber-Schaltkreise.

Men vad kan en DLG74D göra?

De där TDA-kretsarna är för analog färg-tv, tror jag.
YD1150 skrev:
s012_neu.png
Lite Öststats-kretsar : http://allegro.pl/a244-tca440-ul1203-uk ... 11897.html
A244 är ju en användbar radiokrets, här mer känd som TCA440.

Undrar om man kan gå till nån av kjell.com's butiker och säga "hej, jag vill köpa avskrapet ur ett par ic-satser för ett bra pris" :P

Men de lovar ju att datablad medföljer. Nu lär det väl vara kopior, men skulle det vara originalutgåvor av datablad tryckta i DDR så kan det nästan vara värt att köpa ett paket :wink:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

jadu, originaldatablad från DDR 1979 :roll:
Antagligen är fotokopiorna tagna på kopior så att de knappt är läsliga längre.
Allvarligt talat tycker jag det är dåligt av Kjell att sälja dessa på det här sättet.
Vem sjutton har nytta av det, förutom "samlare"?

Dom kunde istället faktiskt ha packat ihop ett gäng riktigt bra grejer: några OP, ett par 555:or, ett par logikkretsar, en spänningsregulator, några drivkretsar (kanske gatedrivers?) osv... och skicka med lite applikationsexempel. Men jag håller med om att det är bättre att välja ut exakt vad man vill ha själv. Annars är det 99% chans att mer än hälften av kretsarna blir liggande i en låda de kommande 20 åren.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

MiaM skrev:Men vad kan en DLG74D göra?
DL074D är en DDR SN74LS74 vippa. Annat som ingår är styrkrets för vindrutetorkare, hallsensor och något som har med kassettbandspelare att göra.
MiaM skrev:Undrar om man kan gå till nån av kjell.com's butiker och säga "hej, jag vill köpa avskrapet ur ett par ic-satser för ett bra pris" :P

Men de lovar ju att datablad medföljer. Nu lär det väl vara kopior, men skulle det vara originalutgåvor av datablad tryckta i DDR så kan det nästan vara värt att köpa ett paket :wink:
De där satserna är något man köper som rolig kuriosa att labba med, de var mycket billigare för ett par år sedan.
IC-sats Kemo 1.png
Till trådstartaren: Vill du börja med någon form av elektronik där du kan få saker att fungera någorlunda snabbt, köp en Arduino med tillbehör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, jag såg fel på G v.s. 0

Undrar om U6042 Zeitschalter für Kraftfahrzeugescheibenwaschanlage månne varit nåt som används hos FER (Fahrzeugelektrik Ruhla) och som till slut hamnat i t.ex. VW? DDR exporterade tydligen en hel del bil-el-delar till (bl.a.?) VW. I den handeln ingick även matvaror till personalmatsalalarna på VW-fabrikerna (!) och åt andra hållet första och andra "golfströmmen", import av ett gäng Golf-bilar till DDR. :)

Jag förstår på nåt sätt att man på 90-talet antagligen gjorde såhär med DDR-surpluskretsar, men nu när "alla" har internet så borde det väl faktiskt gå att sälja vissa av kretsarna på vanligt sätt, åtminstone om man är tydlig med hur många som finns i lager o.s.v.?

Fast å andra sidan så var IC-kretsarna som gjordes i DDR kanske inte så jättebra. Det är bara på östtyska TV jag varit med om att man fått byta en A3501 (motsvarar TDA3501) för att drivningen av en av färgkanalerna mestadels (men inte alltid) varit död. Det kan ju å andra sidan ha varit ett extremt ovanligt fel...
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Det mesta är märkt "TFK" (Telefunken?) men med en logga från "WBN", den runda, svartvita med ett gement f till höger här. Licenstillverkning eller plagiat?

TDA är Philips, samma utbud som funnits i Elfas realistor de senaste åren i väntan på återvinningen. Värdet är mycket mindre än kostnaden för att sortera, lagra och sälja dem.
Skriv svar