Tvättmaskin Elektrolux krånglar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Castor

Tvättmaskin Elektrolux krånglar

Inlägg av Castor »

Vi har en Elektrolux 136459W, toppmatad, som krånglar när man startar den första gången för dagen, sen går den OK.
Den startar, verkar ta in en skvätt vatten, sen ska den om jag förstått rätt, tömma detta + det som ev är kvar sen föregående tvätt. Där stannar den! Inget händer, ett svagt brummande hörs. I morse tömde jag vatten genom att sänka avlopps-slangen så vatten rann ut o sedan dess går den OK. Pumpen verkar ju fungera men finns det något annat som kan "hänga sig" när den stått några dagar? Kan pumpen fastna i något läge så den inte kommer igång, finns det någon nivågivare som kan hänga sig om den inte rör sig? Jag försökte "vicka på" maskinen, men den kom inte igång förrän jag tömt den manuellt. Några gånger har den kommit igång när vi gjort "omstart", stängt av el o vatten o sen återkopplat.
Brummandet fick mig att första gångerna tro att den inte tog in vatten, så jag har bytt ventilpaketet för vattenhanteringen, tyvärr utan någon förändring.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Tvättmaskin Elektrolux krånglar

Inlägg av Danny »

askollpumparna har en tendens att hänga sig ibland när de börjar att bli dåliga.
Kolla så att inget skräp fastnat i pumphjulet.
Castor

Inlägg av Castor »

OK, tack för det, då blir det demontering i morgon.
Castor

Inlägg av Castor »

Ny pump monterad o testad OK, tack för hjälpen Danny
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Vad var det för fel på pumpen?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp:
Castor

Inlägg av Castor »

Den startade inte när den fick spänning, när den väl kom igång gick den, för att efter att ha stått över natt vägrade den starta utan handpåläggning. (släpp i en skvätt vatten, sänk slangen så den tömmer med självtryck, pumpen rör sig=OK)
Tog loss den o provade på bänk, samma resultat. Gick att ersätta med universal Askoll, så det blev lite billigare än att köpa motor + pumphölje.
Skriv svar