Eventuella skyddskomponenter för 12V elektronik utomhus?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Eventuella skyddskomponenter för 12V elektronik utomhus?

Inlägg av dar303 »

Hej,

Är det någon som har något tips på hur man ska skydda en elektronikkrets (uC) som sitter utomhus året runt i en plåtlåda ansluten med ca 10m kabel?
Tänker överspänningsskydd, en kondensator för glättning...något mer?
Funderar på att ha en säkring vid nätdelen inomhus så man slipper skruva upp allt utan kan få indikering av funktion via säkringen istället för att ligga där ute och skruva upp lådan om något händer.

Saker jag aldrig funderat på, haha! :)
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Eventuella skyddskomponenter för 12V elektronik utomhus?

Inlägg av MiaM »

Jag skulle nog mest vara rädd för fukt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Låter som att du skall mata 5V 10 meter utan lokal regulator?

Swech
xxargs

Inlägg av xxargs »

Sätt en röd lysdiod med seriemotstånd tvärs över säkringen (rättvänt) - lyser den (och nätagget är igång) så är säkringen borta eller trasig, ev så sätter man en (grön) lysdiod till som visar att aggregatet är påslaget.

bygg på samma sätt som antennförstärkare uppe på antenn - dvs. regnskydd nog med svep på sidorna för att komma under en bit av kretskortet för att inte droppa vatten på elektroniken, men i övrigt ganska öppet undertill - kanske med finmaskig nät för att inte insekter mm. skall flytta in, utrustningen avger en aning med värme så den bör hålla sig kondensfri även om det är dimma ute.

Jag skulle inte köra 5 Volt hela vägen om inte utrustningen går felfritt ned till under 3 Volt (som tex USB-prylar skall klara då man räknar där med en ganska grov spänningsfall i kabeln på några meter även med 'bara' 500 mA ström) utan typ mata med 12 V och klassisk 7805-regulator vid förbrukaren med konding på var sida enligt typkoppling och kanske en transildiod på matningsidan för att ta ev. inkommande spikar. Regulatorn ger värme när den sänker spänningen vilket är en fördel för att hålla elektroniken torr när det är vått och dimmigt ute.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack för råden!
Jag kör en lokal 5V-regulator för uC och 12V (eller vad som blir kvar) på okritiska andra komponenter. Lådan kommer att vara helt lufttät med fuktabsorbent inuti om något kommer in. Vi får se nästa vår om det fungerat! :)
Korten kommer även att sitta en bit upphöjda från lådans botten om något skulle gå riktigt fel med fuktspärren.
Repen

Inlägg av Repen »

Efter att bytt och tätat dosor på backen (där man förtöjer ett fartyg i fören) på ett fartyg där dosor sitter i värsta tänkbara miljö med kyla ,is, överskjöljning av saltvatten och solsken har jag kommit fram till att det går inte att täta en dosa !!!

Det bästa sättet att förhindra oxid och fukt är istället att montera ett dia 6-8 mm rör ca 200 mm långt rör i botten av dosan, då blir den ventilerad och det bildas inget över/under-tryck pga kyla/värme.

Detta är en erfarenhet efter att sett resultatet efter två IP64 dosor monterad intill varandra, 1 med och en utan rör. Efter ett år var oxid i den "täta" dosan medans den ventilerade var ok, och är det fortfarande efter ca 10 års användning.
Denna dosa brukar jag visa när jag har praktikanter eller andra tvivlare att överbevisa om förträffligheten med ventilerade dosor.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall man få det tätt utan att byta torkpatron regelbundet så pratar vi om hermetiskt tätt - dvs suger du lådan till 1 mBar absoluttryck så skall det vara det trycket ett år senare... annars kommer kondensen förr eller senare.

med andra ord hermetiskt tätt med hårdlödda skarvar eller mer eller mindre vidöppet. och hermetiskt tätt innebär metall och hårdlödning - ungefär som en kylskåpskompressor och de har ändå torkpatron i kretsen.

man kan också göra som militär utrustning som har O-ringar mm. som tätningar - där har man beräknat hur länge tex. radion kan ligga halvdränkt i ett dike och takten på fukten som går igenom O-ringar och andra tätningar och gummimebram (tangentbord) och satt ett utbytesintervall på torkpatronen invändigt.

plast och gummi går fukten igenom sakta men säkert - det är alltså skitsvårt att göra en sluten, vattentät och tät kapsling som inte drar in fukt med tiden.
qx5

Inlägg av qx5 »

Går vegetabilisk olja igenom PE-HD förresten?
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Såg att det fanns "Membranventilator" som skulle hålla ute fukten (t.ex ELFA 50-159-20), hur bra (om den nu är bra) kan en sådan vara?
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Membranventilatorer fungerar bra om grejerna producerar lite värme men det kan inträffa att dom tar in fukten också.
Så länge innersidan är varmare än yttern, en scenario med varmare ute och hög luftfuktighet kan gör att lådan fylls med vatten..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Mycket intressant, tack för tipset!
Denna låda kommer att sitta skyddad för direkt väta inuti en träkonstruktion men som sagt stå ute året runt. Det är en klass D-förstärkare inuti så den har inte direkt mycket värmeproduktion när den inte används vilket är större delen av tiden.
Svårt val, det kommer att bli en metalllåda med o-ring men frågan är om jag ska göra ventilationshål eller inte alltså!
Repen skrev:Efter att bytt och tätat dosor på backen (där man förtöjer ett fartyg i fören) på ett fartyg där dosor sitter i värsta tänkbara miljö med kyla ,is, överskjöljning av saltvatten och solsken har jag kommit fram till att det går inte att täta en dosa !!!

Det bästa sättet att förhindra oxid och fukt är istället att montera ett dia 6-8 mm rör ca 200 mm långt rör i botten av dosan, då blir den ventilerad och det bildas inget över/under-tryck pga kyla/värme.

Detta är en erfarenhet efter att sett resultatet efter två IP64 dosor monterad intill varandra, 1 med och en utan rör. Efter ett år var oxid i den "täta" dosan medans den ventilerade var ok, och är det fortfarande efter ca 10 års användning.
Denna dosa brukar jag visa när jag har praktikanter eller andra tvivlare att överbevisa om förträffligheten med ventilerade dosor.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Repen skrev:Efter att bytt och tätat dosor på backen (där man förtöjer ett fartyg i fören) på ett fartyg där dosor sitter i värsta tänkbara miljö med kyla ,is, överskjöljning av saltvatten och solsken har jag kommit fram till att det går inte att täta en dosa !!!

Provat att fylla med tvåkomponents-gel...?
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Det finns möjligtvis ingen bild? Det skulle vara intressant att se.
Användarvisningsbild
slurry

Inlägg av slurry »

Repen skrev: Det bästa sättet att förhindra oxid och fukt är istället att montera ett dia 6-8 mm rör ca 200 mm långt rör i botten av dosan, då blir den ventilerad och det bildas inget över/under-tryck pga kyla/värme.
Jag har samma erfarenhet av ett antal rörventilerade dosor, så länge man kan hålla småkrypen ute så brukar det vara rent och snyggt inuti, jag har fyllt de rören med stålull och filtpluggar (från en Weller lödsug :) ) med gott resultat.
Dosorna sitter öppet ute på ett stort fält så det är lite vindpinat och oskyddat.

Problemet som någon nämnde med kondens och varmare ute än inne i dosan kan man i viss mån avhjälpas med ett litet skärmtak som skyddar mot solen, om det nu är praktiskt möjligt förstås..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kondens borde väl snarast avhjälpas genom att måla dosan svart (sett ur värmestrålningsperspektiv - det är väl inte helt självklart att alla synligt svarta färger verkligen är "ir-svarta" och vice versa) så att den drar åt sig solvärme som torkar ur den? Förvisso gör den färgen också att dosan lättare avger värme.
Skriv svar