Bygge av rörradio (FM)
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Re: Bygge av rörradio (FM)
Nu har jag uppdaterat min KOM.
Jag är dock förbryllad över varför jag överhudtaget behöver resonanta förstärkarsteg.
Är det för att minimera brus, eller?
Samtidigt är brusspänningen linjär med bandbredden (4kTRB) så om jag bara gör LP-filter av dom resonanta stegen så innebär det endast tio gånger högre brus än om jag gör dom resonanta (jfr 10MHz respektive 100MHz bandbredd),
Som det ser ut nu blir mitt MF-filter helt patetiskt map förstärkning.
Visst, jag skulle kunna öka L och få upp R men jag förstår ärligt talat inte varför det "måste" vara resonant.
Vaför inte bara införa en resistor av färstärkningsmässig lämplig storlek istället för L och bara avkoppla det med en kondensator?
Kan någon svara på det?
MVH/Roger
Jag är dock förbryllad över varför jag överhudtaget behöver resonanta förstärkarsteg.
Är det för att minimera brus, eller?
Samtidigt är brusspänningen linjär med bandbredden (4kTRB) så om jag bara gör LP-filter av dom resonanta stegen så innebär det endast tio gånger högre brus än om jag gör dom resonanta (jfr 10MHz respektive 100MHz bandbredd),
Som det ser ut nu blir mitt MF-filter helt patetiskt map förstärkning.
Visst, jag skulle kunna öka L och få upp R men jag förstår ärligt talat inte varför det "måste" vara resonant.
Vaför inte bara införa en resistor av färstärkningsmässig lämplig storlek istället för L och bara avkoppla det med en kondensator?
Kan någon svara på det?
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Det här är den radio jag nu designat.
Den baserar sig på mitt experimentbygge där jag ju blandar två LO till en MF och sedan modulerar ena LO samtidigt som jag får ut denna AF efter kvotdetektorn (om än en väldigt liten signal).
Jag siktar nu alltså på att bygga om ena LO till ett FM ingångssteg samtidigt som jag försöker behålla alla spolar.
Jag har preliminärt bestämt att byta MF-spolen mot en av mina toroider men tror att jag skall behålla den spole som redan sitter där.
Så i princip är allt jag kommer att göra att koppla en antenn till ena LO och ett litet effektsteg, med förstärkning, på utgången av kvotdetektorn.
Wish me luck
MVH/Roger
Den baserar sig på mitt experimentbygge där jag ju blandar två LO till en MF och sedan modulerar ena LO samtidigt som jag får ut denna AF efter kvotdetektorn (om än en väldigt liten signal).
Jag siktar nu alltså på att bygga om ena LO till ett FM ingångssteg samtidigt som jag försöker behålla alla spolar.
Jag har preliminärt bestämt att byta MF-spolen mot en av mina toroider men tror att jag skall behålla den spole som redan sitter där.
Så i princip är allt jag kommer att göra att koppla en antenn till ena LO och ett litet effektsteg, med förstärkning, på utgången av kvotdetektorn.
Wish me luck

MVH/Roger
Hittade lite data till en KD i en Philips "applikationsnot" från 1979.
Data över spolarna, varvförhållanden m.m. för frekvensen 10,7MHz. Då kan du räkna om dem till en ny frekvens och annan typ av spole.
Bygga en radio utan resonanskretsar
, halva nöjet är att skruva på ferritkärnorna och märka hur känsligheten
förbättras allt eftersom trimningen fortskrider....
Har du räknat på att totala förstärkningen från antenn till detektorn är stor nog i din radio?
Vid FM så vill man ha tillräckligt mycket förstärkning så att det börjar klippa (limiter) för det är
bara frekvensvariationen som är intressant, inte amplituden som t.ex från tändningsstörningar från fordon.
Data över spolarna, varvförhållanden m.m. för frekvensen 10,7MHz. Då kan du räkna om dem till en ny frekvens och annan typ av spole.
Bygga en radio utan resonanskretsar

förbättras allt eftersom trimningen fortskrider....

Har du räknat på att totala förstärkningen från antenn till detektorn är stor nog i din radio?
Vid FM så vill man ha tillräckligt mycket förstärkning så att det börjar klippa (limiter) för det är
bara frekvensvariationen som är intressant, inte amplituden som t.ex från tändningsstörningar från fordon.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Du är underbar YD1150!
Den här kretsen är ju ännu tydligare med varvtal och allt.
Tack!
MVH/Roger
PS
Har jag nånsin sagt att jag tänker bygga en radio utan resonanskretsar?
"Problemet" som jag ser det är att spolstommarna med justerbara ferriter är svåra att få tag i så jag får nöja mig med att skruva på trimpotar istället. Men det är ju lika roligt det
Nu ska jag gå och sortera en påse med keramiska kondingar jag köpte på Kjell & Co för 40 spänn
Den här kretsen är ju ännu tydligare med varvtal och allt.
Tack!
MVH/Roger
PS
Har jag nånsin sagt att jag tänker bygga en radio utan resonanskretsar?
"Problemet" som jag ser det är att spolstommarna med justerbara ferriter är svåra att få tag i så jag får nöja mig med att skruva på trimpotar istället. Men det är ju lika roligt det

Nu ska jag gå och sortera en påse med keramiska kondingar jag köpte på Kjell & Co för 40 spänn

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Här kommer lite menlösa bilder på kondensatorsorteringsprojektet som f.ö tog drygt 2 timmar.
Det var ett ganska lyckat köp.
Hade inga kondingar alls under 10pF och nu jag nästan en hel serie från så ynkligt värde som 1,2pF.
Mycket bra att ha när man ska bygga radio
MVH/Roger
Det var ett ganska lyckat köp.
Hade inga kondingar alls under 10pF och nu jag nästan en hel serie från så ynkligt värde som 1,2pF.
Mycket bra att ha när man ska bygga radio

MVH/Roger
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag korrigerat mitt radioschema.
Jag kommer alltså nyttja det tidigare test-bygget så mycket det går.
Jag behåller alltså alla tre gamla spolar (inklusive KD-trafon).
Jag förflyttar dock MF från 5MHz till 10MHz för det ger avsevärt mindre kondensatorer.
Dock innebär detta också att jag måste trimma om MF-filtret och KD'ns primär och sekundär.
Men iom att jag kommer ner i nästan rimliga pF-värden så går det att trimma dom mha vridkonding (5-57pF).
Jag är dock nere i ganska låga kondingvärden på ingångskretsarna så där får jag antingen byta kapacitansdiod eller seriekoppla.
BB405 är ju runt 3pF vid Vr=15V och jag vet inte hur det ser ut vid högre spänningar eller om den tål det men samtidigt siktar jag på 9V, som bekant.
Jag kommer i alla fall prova såhär först.
Det är dock lite trist att bygga om tre filter bara för att man nödvändigtvis måste anpassa sig till MF=10MHz.
För om jag kunde ställa i allt så att MF alltjämt är 5MHz istället så är alla MF-filter färdiginställda
Den "enda" nackdelen är att vi då snackar kondensatorer uppemot 1,8nF som ingalunda låter sig trimmas lika lätt.
Problemet är väl mest att jag vägrar linda om dom här spolarna.
Även om det faktiskt bara handlar om att linda av några varv
MVH/Roger
PS
Ingångssteget är en source-följare vid "Live" som därför inte har någon spänningsförstärkning alls. Här är jag emellertid mycket naiv när jag tror att man spänningsmässigt kan extrahera rätt höga spänningar så att säga direkt från antennkretsen. Ö-värdet är ju av selektivitetsskäl väldigt högt varför hög spänning in på Gate och därmed ut på Source borde kunna genereras trots ynkliga säg 10uV från antennen, eller hur fel har jag nu?
Jag kommer alltså nyttja det tidigare test-bygget så mycket det går.
Jag behåller alltså alla tre gamla spolar (inklusive KD-trafon).
Jag förflyttar dock MF från 5MHz till 10MHz för det ger avsevärt mindre kondensatorer.
Dock innebär detta också att jag måste trimma om MF-filtret och KD'ns primär och sekundär.
Men iom att jag kommer ner i nästan rimliga pF-värden så går det att trimma dom mha vridkonding (5-57pF).
Jag är dock nere i ganska låga kondingvärden på ingångskretsarna så där får jag antingen byta kapacitansdiod eller seriekoppla.
BB405 är ju runt 3pF vid Vr=15V och jag vet inte hur det ser ut vid högre spänningar eller om den tål det men samtidigt siktar jag på 9V, som bekant.
Jag kommer i alla fall prova såhär först.
Det är dock lite trist att bygga om tre filter bara för att man nödvändigtvis måste anpassa sig till MF=10MHz.
För om jag kunde ställa i allt så att MF alltjämt är 5MHz istället så är alla MF-filter färdiginställda

Den "enda" nackdelen är att vi då snackar kondensatorer uppemot 1,8nF som ingalunda låter sig trimmas lika lätt.
Problemet är väl mest att jag vägrar linda om dom här spolarna.
Även om det faktiskt bara handlar om att linda av några varv

MVH/Roger
PS
Ingångssteget är en source-följare vid "Live" som därför inte har någon spänningsförstärkning alls. Här är jag emellertid mycket naiv när jag tror att man spänningsmässigt kan extrahera rätt höga spänningar så att säga direkt från antennkretsen. Ö-värdet är ju av selektivitetsskäl väldigt högt varför hög spänning in på Gate och därmed ut på Source borde kunna genereras trots ynkliga säg 10uV från antennen, eller hur fel har jag nu?

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Nu har jag modifierat mitt experimentbygge till att spy ur sig så hög frekvens det bara går.
Jag tog alltså bort 18pF som tidigare låg över LO-spolarna.
Sen gjorde jag variocap-matningarna gemensam där LO'n är Master.
Sen slog jag på spänningen och lite tafatt med mitt analoga 30MHz-skåp försökte jag mäta på de förväntade ~100MHz-signalerna.
Visade sig att redan vid Vr=9V genererades en maxfrekvens om typ 50MHz.
Eftersom det nu enbart är variocapens kapacitans som styr så drog jag på med spänning.
Frekvensen blev dock i det närmaste samma.
Övre LO klarade fulla 9V medans nedre LO la av vid högre backspänning än typ "klockan 11" så den oscillatorn är lite känsligare vad det verkar.
Eftersom jag "bara" fick 50MHz med min variocap-kapacitans (VC) tänkte jag först linda av några få varv.
Sen slog det mig dock att jag kan få ner VC's effektiva kapacitans genom att seriekoppla
Så jag har nu seriekopplat "3pF" med 5-30pF trimmer.
För att få upp frekvensen till det dubbla borde jag dock seriekoppla ner 3pF till 71% (eller -29%).
3//5=-38%, 3//30=-9% så min lösning täcker detta fallet.
Jag kan alltså enkelt ratta in 100MHz så länge som oscillatorerna vill fungera då.
Idag upptäckte jag att det är mycket viktigt att inte belasta Hartley med för stor kondensator in på Gate.
När jag enligt ovan fick LO att lägga av vid höga frekvenser så råkade jag senare ändra just 18pF in på gate till 3pF.
Och då svänger den med alla värden på Vr!
Just nu svänger båda oscillatorerna med så hög frekvens att jag inte kan se det på mitt skåp.
Trots X10 MAG.
Detta är också beroende på bandbredd hos skåpet som dock inte slutar tvärt vid 30MHz.
Däremot märker jag att frekvensräknaren räknar galet vid dessa höga frekvenser.
Om nu tidbasen för speciellt X10 MAG är korrekt, alltså.
MVH/Roger
PS
På måndag ska jag ta med mig det här alstret och ställa in de båda LO till rätt frekvenser (88MHz respektive 93MHz på lämplig minimal backspänning/potvärde).
Jag har även idag lyckats störa ut Pirate Rock (95,4MHz)
Jag tog alltså bort 18pF som tidigare låg över LO-spolarna.
Sen gjorde jag variocap-matningarna gemensam där LO'n är Master.
Sen slog jag på spänningen och lite tafatt med mitt analoga 30MHz-skåp försökte jag mäta på de förväntade ~100MHz-signalerna.
Visade sig att redan vid Vr=9V genererades en maxfrekvens om typ 50MHz.
Eftersom det nu enbart är variocapens kapacitans som styr så drog jag på med spänning.
Frekvensen blev dock i det närmaste samma.
Övre LO klarade fulla 9V medans nedre LO la av vid högre backspänning än typ "klockan 11" så den oscillatorn är lite känsligare vad det verkar.
Eftersom jag "bara" fick 50MHz med min variocap-kapacitans (VC) tänkte jag först linda av några få varv.
Sen slog det mig dock att jag kan få ner VC's effektiva kapacitans genom att seriekoppla

Så jag har nu seriekopplat "3pF" med 5-30pF trimmer.
För att få upp frekvensen till det dubbla borde jag dock seriekoppla ner 3pF till 71% (eller -29%).
3//5=-38%, 3//30=-9% så min lösning täcker detta fallet.
Jag kan alltså enkelt ratta in 100MHz så länge som oscillatorerna vill fungera då.
Idag upptäckte jag att det är mycket viktigt att inte belasta Hartley med för stor kondensator in på Gate.
När jag enligt ovan fick LO att lägga av vid höga frekvenser så råkade jag senare ändra just 18pF in på gate till 3pF.
Och då svänger den med alla värden på Vr!
Just nu svänger båda oscillatorerna med så hög frekvens att jag inte kan se det på mitt skåp.
Trots X10 MAG.
Detta är också beroende på bandbredd hos skåpet som dock inte slutar tvärt vid 30MHz.
Däremot märker jag att frekvensräknaren räknar galet vid dessa höga frekvenser.
Om nu tidbasen för speciellt X10 MAG är korrekt, alltså.
MVH/Roger
PS
På måndag ska jag ta med mig det här alstret och ställa in de båda LO till rätt frekvenser (88MHz respektive 93MHz på lämplig minimal backspänning/potvärde).
Jag har även idag lyckats störa ut Pirate Rock (95,4MHz)

Testade en kvadraturdetektor med TBA120S, sen vart det självsvängande blandare med ett ingångssteg också.
Använde två BF324 PNP-HF transistorer.
Och vips så vart det en radio, fungerar bra förutom något omständigt att byta station
Utspänningen på 10,7MHz från blandaren (vid 270ohms motståndet nederst i bilden) mätte jag upp till ca 7-8mV peak
med radion inställd på 101,2MHz SR P4, Sändaren är på ca 27km avstånd med fri sikt dit.
Trådkapning.....sorry
Använde två BF324 PNP-HF transistorer.
Och vips så vart det en radio, fungerar bra förutom något omständigt att byta station

Utspänningen på 10,7MHz från blandaren (vid 270ohms motståndet nederst i bilden) mätte jag upp till ca 7-8mV peak
med radion inställd på 101,2MHz SR P4, Sändaren är på ca 27km avstånd med fri sikt dit.
Trådkapning.....sorry

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Mycket vackert och intressant bygge!
Inser nu att mina spolar är lite väl stora
Hittade förresten detta på nätet angående den för mig okända kretsen:
http://www.g3ynh.info/circuits/TBA120.html
MVH/Roger
PS
Fortsätt kapa vet jag
Inser nu att mina spolar är lite väl stora

Hittade förresten detta på nätet angående den för mig okända kretsen:
http://www.g3ynh.info/circuits/TBA120.html
MVH/Roger
PS
Fortsätt kapa vet jag

FM Tunern fick göras om pga viss instabilitet (självsvängningar) i ingångssteget vid vissa förhållanden.
Den var inte 100% perfekt.
Schema på ny, version 2:
Är i stort sett en klassisk konstruktion med GB-steg på ingången och självsvängande blandare, fast med BF115 som är
en rätt gammal HF-transistor men den fungerar lika bra. Hade ett gäng begagnade i en påse därför vart det den.
Förselektionen är obefintlig på antenningången men den är inte riktigt färdig än.
Nu vart det en massa kiseltransistorer igen
Den var inte 100% perfekt.
Schema på ny, version 2:
Är i stort sett en klassisk konstruktion med GB-steg på ingången och självsvängande blandare, fast med BF115 som är
en rätt gammal HF-transistor men den fungerar lika bra. Hade ett gäng begagnade i en påse därför vart det den.
Förselektionen är obefintlig på antenningången men den är inte riktigt färdig än.
Nu vart det en massa kiseltransistorer igen

- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Du är för skön du YD1150!
Jag känner mig hedrad att du skickar sånt här trevligt "till mig".
Men jag förstår faktiskt ingenting
Trots att jag faktiskt försöker men jag går bet redan på GB-kopplingar.
Så det är inge ide' jag ens försöker för jag förstår det bara inte, speciellt inte när man återkopplar stegen också.
Jag måste använda mig av så rak radio som möjligt för att ha en chans att förstå.
I morgon planerar jag ta med min "radio" till 100MHz-skåpet på jobbet och trimma LO'n.
MVH/Roger
PS
Kan inte säga jag gillar ditt CAD-program speciellt mycket. Man ser ju knappt om det är förbindelse eller inte. Tycks dock vara ynkligt liten grå prick som bestämmer om det är förbindelse. Eagle?
Jag känner mig hedrad att du skickar sånt här trevligt "till mig".
Men jag förstår faktiskt ingenting

Trots att jag faktiskt försöker men jag går bet redan på GB-kopplingar.
Så det är inge ide' jag ens försöker för jag förstår det bara inte, speciellt inte när man återkopplar stegen också.
Jag måste använda mig av så rak radio som möjligt för att ha en chans att förstå.
I morgon planerar jag ta med min "radio" till 100MHz-skåpet på jobbet och trimma LO'n.
MVH/Roger
PS
Kan inte säga jag gillar ditt CAD-program speciellt mycket. Man ser ju knappt om det är förbindelse eller inte. Tycks dock vara ynkligt liten grå prick som bestämmer om det är förbindelse. Eagle?
GB-steg är inte krångligare än GE-steg.
R2, R3 ställer in arbetspunkten (bias), C2 ser till att basen är växelspänningsmässigt jordad.
Insignalen matas in på emittern på Q1, den ger då en lågohmig ingång som passar bättre till antennens impedans.
L2-C10 och C11 (avkopplingskondensatorn) bildar en avstämd krets till typ 100MHz.
(värdet på C10 kan behöva höjas en aning)
Blandaren tar vi en annan dag.
Rörvarianten av GB-steg är detta:
http://www.tubecad.com/articles_2003/Gr ... page3.html
Schemat tog med "Print Screen", från ExpressSCH. Upplösningen kanske inte var tillräcklig, pdf blir nog bättre.

R2, R3 ställer in arbetspunkten (bias), C2 ser till att basen är växelspänningsmässigt jordad.
Insignalen matas in på emittern på Q1, den ger då en lågohmig ingång som passar bättre till antennens impedans.
L2-C10 och C11 (avkopplingskondensatorn) bildar en avstämd krets till typ 100MHz.
(värdet på C10 kan behöva höjas en aning)
Blandaren tar vi en annan dag.
Rörvarianten av GB-steg är detta:
http://www.tubecad.com/articles_2003/Gr ... page3.html
Schemat tog med "Print Screen", från ExpressSCH. Upplösningen kanske inte var tillräcklig, pdf blir nog bättre.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tack för din förklaring!
Gillade rör-länken!
Har aldrig tänkt på att tom anoden har transkonduktans
Ej heller att transkonduktansen från katoden faktiskt tydligen tom är högre än från gallret.
Dock vet jag att om man tittar "upp" i ett rör ser man rp/(mu+1) som impedans och om man tittar "ner" i ett rör så ser man (mu+1)Rk+rp.
Vilket faktiskt får mig att fatta lite varför CG-steg fungerar, tror jag
Men varför är låg inimpedans (GB) så intressant?
Impedansanpassning för maximal effektivitet, eller?
För om SWVR är dålig så studsar ju signalen fram och tillbaks men samtidigt får man +6dB om man inte anpassar, väl?
Och vi snackar ju inte vågledare här precis
Nu svamlar jag bara på som om jag förstog nåt
MVH/Roger
PS
L2 och C10 är ju ett serie-resonant filter. Vid FM, antar jag, bildar det således en kortslutning så hur kan det fungera?
Visserligen såg jag i min gamla kurslitteratur att i parallell-resonanta kretsar är strömmen i vardera komponent Q gånger normalströmmen, eller nåt, så jag antar att i serie-resonanta kretsar är spänningen Q gånger större.
Det skulle möjligtvis kunna förklara varför du får ut så hög spänning vid Q1's kollektor vid resonans.
Hur fel har jag nu?
Gillade rör-länken!
Har aldrig tänkt på att tom anoden har transkonduktans

Ej heller att transkonduktansen från katoden faktiskt tydligen tom är högre än från gallret.
Dock vet jag att om man tittar "upp" i ett rör ser man rp/(mu+1) som impedans och om man tittar "ner" i ett rör så ser man (mu+1)Rk+rp.
Vilket faktiskt får mig att fatta lite varför CG-steg fungerar, tror jag

Men varför är låg inimpedans (GB) så intressant?
Impedansanpassning för maximal effektivitet, eller?
För om SWVR är dålig så studsar ju signalen fram och tillbaks men samtidigt får man +6dB om man inte anpassar, väl?
Och vi snackar ju inte vågledare här precis

Nu svamlar jag bara på som om jag förstog nåt

MVH/Roger
PS
L2 och C10 är ju ett serie-resonant filter. Vid FM, antar jag, bildar det således en kortslutning så hur kan det fungera?
Visserligen såg jag i min gamla kurslitteratur att i parallell-resonanta kretsar är strömmen i vardera komponent Q gånger normalströmmen, eller nåt, så jag antar att i serie-resonanta kretsar är spänningen Q gånger större.
Det skulle möjligtvis kunna förklara varför du får ut så hög spänning vid Q1's kollektor vid resonans.
Hur fel har jag nu?

Punkten där R8 och C11 sitter ihop ska vara signalmässigt samma som jord (GND).
Böjer du ner pinne 1 på L2 till jord så blir det en parallellresonanskrets.
Böjer du ner pinne 1 på L2 till jord så blir det en parallellresonanskrets.
- Spisblinkaren
- EF Sponsor
Tänk att jag inte såg nåt så enkelt 
Eller snarare, finurligt
MVH/Roger
PS
Fast vad gör C12 & C13 för nytta?
Dom punkterna RC-filtreras ju med 100 Ohm+10nF alldeles efteråt.

Eller snarare, finurligt

MVH/Roger
PS
Fast vad gör C12 & C13 för nytta?
Dom punkterna RC-filtreras ju med 100 Ohm+10nF alldeles efteråt.