Ljud & Minusgrader = kass?.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fagge

Ljud & Minusgrader = kass?.

Inlägg av Fagge »

När jag satte mig i bilen idag & slog på stereon, så möttes jag av ett extremt platt & diskantlöst ljud. Temperaturen låg på -20grader, & ljudbilden blev bättre & bättre ju varmare det blev i bilen. Så frågan är om det är diskanterna som blir tröga i kylan, eller om den kalla luften i sig får någon konstig tröghet i sig?.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Vissa material blir stela i kylan. Det kan helt enkelt vara så att något i högtalarelementen inte är lika mjukt som vid plusgrader. Själv märker jag att sladden till hörlurarna blir stelare när det är kallt ute. Inte för att ljudet påverkas men effekten är tydlig. Viss plast tappar sin följsamhet i kyla.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du menar att du får ett varmare ljud när temperaturen i kupén stiger? :D

Det är nästan ett mirakel att elementen i bilar överlever denna klimatplåga. Hög-/låg luftfuktighet, hög/låg temperatur, yttre vibrationer, etc...
Alla (?) material blir stelare vid låg temperatur. Tänk bara om en mikroskopisk vattendroppe hamnat på högtalarmembranet och kristalliserats under natten, vilket förändrat läge det blir för en diskant.
jon_kanon

Inlägg av jon_kanon »

Ett annat förslag: en del diskanters talspolar (antar att det inte är pietzo-element och definitivt inte elektrostater :)) lever i ett bad av magnetiserbar olja ferro fluid. Denna förstärker magnetfältet från magneten och kyler talspolen. Kanske oljan rinner segt när det är kallt?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Rentav en kombination av båda kanske?
Skriv svar