Min trotjänare har lagt av, givetvis utanför garantitiden, så jag försöker göra lite handpåläggning. Jag har stor erfarenhet av att reparera saker, men just systemkameror är helt nytt område för mig.
Symptom: Startar inte. Visar inga som helst livstecken när jag drar flärpen till "on", lysdioden lyser inte och inte heller lcd-skärmen. Livlös, helt enkelt.
Det jag gjort hittills:
* Har laddat batteriet
* Btt batteri
* Rengjort batteriterminaler
* Öppnat kameran och lossat / satt fast alla kontakter (ifall det var glapp)
Vid luckan för batteri och minneskort finns två switchar (en per lucka) som känner av när luckan är stängd. Google berättade att kamerans symptom KAN innebära att någon av switcharna inte reagerar, för om en lucka är öppen så vill kameran inte starta. Undersökning av switcharna visade att de är av brytande typ, dvs när luckorna är stängda så bryter de kontakten. Fick därför lite svårt att se varför switcharna inte skulle fungera, men jag satte iallafall en bit eltejp mellan kontakterna på dem båda, så att kameran tror att luckorna är stängda. Samma fel, kameran startar inte.
Men, ett nytt symptom dök upp efter att jag tog bort eltejpen. Med batteriet isatt, kameran ställd i "off", och när endera luckan stängs, så "tar kameran kort". Slutaren stängs och öppnas två gånger, och slutar sen. Öppnar jag luckan och stänger den igen, så reagerar slutaren på samma sätt.
Jag tror jag har tömt alla mina hypoteser när det gäller att hitta felet. Utöver att slutaren lever sitt eget liv får jag inte kameran att tända vare sig lysdiod eller skärmen när den är i "on". Antagligen är kameran redo för återvinningen, men dit går jag först när jag verkligen tömt alla möjligheter.
Har någon med lite mer erfarenhet av kameror varit med om ett liknande fel, eller har några kvalificerade gissningar?
Reparation av en Canon EOS 1000D (Rebel XS)
- FormerMazda
Re: Reparation av en Canon EOS 1000D (Rebel XS)
Vad jag kan se så har ju kameran live-view, så kanske är det att den fäller undan spegeln för att starta live-view som i ett normalt steg i uppstart? Det låter ju rätt likt en exponering.
Försöker den verkligen ta ett kort så känns den rätt rökt..
Min känsla är att du har problem med switcharna, kommer du åt att mäta på dom för att se att de sluter/bryter som de ska?
Åtminstone att de sluter ska ju gå att mäta. Brytningen kan bli svårare.
Jag hade snöat in på dom en stund till.
Försöker den verkligen ta ett kort så känns den rätt rökt..
Min känsla är att du har problem med switcharna, kommer du åt att mäta på dom för att se att de sluter/bryter som de ska?
Åtminstone att de sluter ska ju gå att mäta. Brytningen kan bli svårare.
Jag hade snöat in på dom en stund till.
Senast redigerad av FormerMazda 13 maj 2015, 10:05:05, redigerad totalt 1 gång.
-
Dess interna programvara kan ju ha skitit sig.
Kolla om du får kontakt med den med hjälp av USB.
Eller rent av försöka att ladda ned ny programvara.
Titta också efter om den inte har ett knappcellsbatteri som är slut och behöver bytas.
Kolla om du får kontakt med den med hjälp av USB.
Eller rent av försöka att ladda ned ny programvara.
Titta också efter om den inte har ett knappcellsbatteri som är slut och behöver bytas.
Har undersökt vidare nu. Att mäta på minneskortsluckans kontakter var lätt (0V - stängd, 2.8V öppen), men batterluckan krävdes ninjaprecision då terminalerna satt på ett kretskort som hade ett kretskort ovanför sig. Till slut gick det, och där visade 3.3V - luckan öppen, 0V - luckan stängd. Här borde jag kunna utesluta switcharna som felkälla.
Att testa om kameran reagerar på USB var ett bra tips. Det ska jag prova.
Kameran har inget extra knappcellsbatteri, men det var också ett bra tips att spara för framtiden.
Att testa om kameran reagerar på USB var ett bra tips. Det ska jag prova.
Kameran har inget extra knappcellsbatteri, men det var också ett bra tips att spara för framtiden.
-
Leta mera det kan också vara internt. Om kameran klarar av att hålla klockan gåendes vid borttaget batteri så sitter det en backupspäningskälla någonstans (batteri eller kondensator). Och jag vet att 1000D inte tappar tiden vid batteribyte eller ens när batteriet varit borttaget i en vecka...
Senast redigerad av limpan4all 13 maj 2015, 10:43:17, redigerad totalt 1 gång.
"Built-in second battery", sa google precis. Då gäller det bara att hitta det... 
USB svarade inte på tilltal, iallafall.

USB svarade inte på tilltal, iallafall.
-
Prova att bara stoppa in ett laddat batteri och lämna det där med kameran avstängd, (någon vecka eller så).
Det behöver inte vara ett batteri det kan också vara en backupkondensator som laddas från det externa laddbara batteriet och det kan ta sin goda tid att ladda upp sig. Värt att prova i alla fall.
Det behöver inte vara ett batteri det kan också vara en backupkondensator som laddas från det externa laddbara batteriet och det kan ta sin goda tid att ladda upp sig. Värt att prova i alla fall.