Skall göra en strömfördelning med ett vred med fasta lägen 12-positioner.
Är ingen expert på elektronik men det jag vill åstakomma är att jag matar vredet med 0V, 5VDC och sen skall jag ha en signal tillbaka på min ECU.
Den skall sen öka när jag vrider på vredet mellan 0-5v
Kan jag inte bara ta 12 stycken motstånd och sätta dom i serie och sen ansluter jag 5V i ena änden och 0V i den andra och sen plockar jag ut mellan dom olika.
Desto närmare 5v anslutningen jag kommer desto mer spänning för jag åt och sen lägre om jag går på andra hållet.
Behöver jag tänka på något vid dimensioneringen av mina motstånd?
Hoppas ni förstår vad jag menar.
Tack
Strömfördelning 0-5VDC 12 positioner
- FormerMazda
Re: Strömfördelning 0-5VDC 12 positioner
För att bara få en signal till en uC som du beskriver, så nej, inget att tänka på mer än att använda motstånd med lite kvalité så signalen håller sig inom dina beräkningar och kanske över tid också.
Sen är det ju bara att bygga som en spänningsdelning.
Dock finns det tusen sätt till att lösa detta på, men kör på inslagen bana, det kommer funka.
Sen är det ju bara att bygga som en spänningsdelning.
Dock finns det tusen sätt till att lösa detta på, men kör på inslagen bana, det kommer funka.
Tänk bara på att motstånden hamnar i serie med ingångimpedansen på din ECU och att den påverkan det har beror på var på stegen du "tappar av" spänningen.
Har du någon data på det du skall ansluta till? ECU, är det en styrbox till ett förbränningsmotor eller nått helt annat?
Har du någon data på det du skall ansluta till? ECU, är det en styrbox till ett förbränningsmotor eller nått helt annat?
Är det i fordonsmiljö så ska du vara försiktig med hur du drar ledningarna till och från reglaget (5V, jord, styrspänningen). Lätt hänt att störningar hittar in till din analoga styrspänning.
Tackar för svaren.
Ja det är en motorsport ECU för en tävlingsbil.
Kommer bli partvinnad kabel så störningar kommer inte komma dit.
Det jag mest tänker på är om jag till exempel tar 12 stycken 10ohms motstånd och lägger i serie så kommer jag få en ström/belastning på min 5VDC matning från ECU'n.
Men om jag lägger 12 stycken 100Ohms motstånd så lär den bli lägre.
Hur höga ohm tal kan jag använda för att få så lite belastning som möjligt?
En annan dum fråga.
Har läst på nätet och sett att en del tävlings team använder zener dioder, kan man det för en så här sak?
Som jag fattar det så har en zener diod ett spänningsfall över sig som är konstant men då kan jag aldrig få 12 positioner med 0-5vdc eller?
Tack
Ja det är en motorsport ECU för en tävlingsbil.
Kommer bli partvinnad kabel så störningar kommer inte komma dit.
Det jag mest tänker på är om jag till exempel tar 12 stycken 10ohms motstånd och lägger i serie så kommer jag få en ström/belastning på min 5VDC matning från ECU'n.
Men om jag lägger 12 stycken 100Ohms motstånd så lär den bli lägre.
Hur höga ohm tal kan jag använda för att få så lite belastning som möjligt?
En annan dum fråga.
Har läst på nätet och sett att en del tävlings team använder zener dioder, kan man det för en så här sak?
Som jag fattar det så har en zener diod ett spänningsfall över sig som är konstant men då kan jag aldrig få 12 positioner med 0-5vdc eller?
Tack
- GastonDeVille
- EF Sponsor
Du tänker på vilken belastning bilens dator klarar på 5-volten.
Vad sitter det för givare / reglage där som originaldel? - man borde kunna luska ut på det viset.
För lågt ohm-tal = man grillar eller överbelastar och får fel värden.
För högt = känsligare för störningar... och skumma resultat.
Beroende på konstruktion så kanske det inte tillåter vad som helst.
:EDIT: vad jag menar är att det bör finnas ett "optimalt värde".
Avstörning på ingången = ferritpärla olindad eller lindad en eller några varv beroende
på hur "hård" avstörning man vill ha.
Fast jag kanske bara komplicerar.
:EDIT: Om du inte vill grilla grejorna så känns det för mycket gissningslek.
Kläm fram lite mer handfasta data Vilken givare tillverkare / motortyp / insprutningssystem.
Om det inte topphemligt då...
Vad sitter det för givare / reglage där som originaldel? - man borde kunna luska ut på det viset.
För lågt ohm-tal = man grillar eller överbelastar och får fel värden.
För högt = känsligare för störningar... och skumma resultat.
Beroende på konstruktion så kanske det inte tillåter vad som helst.
:EDIT: vad jag menar är att det bör finnas ett "optimalt värde".
Avstörning på ingången = ferritpärla olindad eller lindad en eller några varv beroende
på hur "hård" avstörning man vill ha.
Fast jag kanske bara komplicerar.

:EDIT: Om du inte vill grilla grejorna så känns det för mycket gissningslek.
Kläm fram lite mer handfasta data Vilken givare tillverkare / motortyp / insprutningssystem.
Om det inte topphemligt då...
ECU-n är en motorsport ECU från life racing i England.
Såg att man även kan ställa in dom analoga ingångar till att läsa resistans.
Men sen kom jag på att jag hade fått ett vred redan från dom med 8-positioner och på det vredet sitter det vad jag tycker liknar zener dioder och har nummer 1N4148 och googlar man på dom så tolkar jag det som att man har ett fast spänningsfall vid en given ström.
På det vredet jag har med dom dioderna så är där bara 2 trådar en för matningen till dom och en för matningen ut och beroende på hur vredet står så ligger x antal dioder i serie.
Kanske enklast att bygga så?
Några kommentarer på det?
Tack
Såg att man även kan ställa in dom analoga ingångar till att läsa resistans.
Men sen kom jag på att jag hade fått ett vred redan från dom med 8-positioner och på det vredet sitter det vad jag tycker liknar zener dioder och har nummer 1N4148 och googlar man på dom så tolkar jag det som att man har ett fast spänningsfall vid en given ström.
På det vredet jag har med dom dioderna så är där bara 2 trådar en för matningen till dom och en för matningen ut och beroende på hur vredet står så ligger x antal dioder i serie.
Kanske enklast att bygga så?
Några kommentarer på det?
Tack