Step och dir (stegmotorstyrning). Dum fråga.
Step och dir (stegmotorstyrning). Dum fråga.
Min fräs har emellanåt fått för sig att tappa position på någon axel. Det har blivit hopp på flera tiondelar.
Jag kör med MACH3 och skyller allt på Windows....
Nu har jag skaffat ett nytt interfacekort med USB. Det borde avlasta datorn och hålla reda på alla pulser.
Det nya kortet har lite fler anslutningar. Det har step +, step-, dir + och dir -.
Drivarna har bara ingångar för step och dir. Jag gissar att man helt enkelt använder den ena utgången från interfacet
för att det skall funka, men passar på att fråga här innan jag börjar rota bland kablarna.
Manualen, på Chinglish, hjälper inte mycket.
Jag kör med MACH3 och skyller allt på Windows....
Nu har jag skaffat ett nytt interfacekort med USB. Det borde avlasta datorn och hålla reda på alla pulser.
Det nya kortet har lite fler anslutningar. Det har step +, step-, dir + och dir -.
Drivarna har bara ingångar för step och dir. Jag gissar att man helt enkelt använder den ena utgången från interfacet
för att det skall funka, men passar på att fråga här innan jag börjar rota bland kablarna.
Manualen, på Chinglish, hjälper inte mycket.
- ViktorSigg
Re: Step och dir (stegmotorstyrning). Dum fråga.
Jag skulle tro att det är om man använder differentiella signaler som dir- och step- kommer till pass.
Dessa signaler fungerar så att man har två kablar till drivaren, en + och en -. När man skickar en signal så skickar man till exempel +10v på + tråden och samtidigt -10v på - tråden. Eftersom en störning påverkar bäggre trådar lika mycket åt samma håll så blir alltså signalen immun mot störningar utifrån. Finns massor att läsa på nätet om du är intresserad.
Dessa signaler fungerar så att man har två kablar till drivaren, en + och en -. När man skickar en signal så skickar man till exempel +10v på + tråden och samtidigt -10v på - tråden. Eftersom en störning påverkar bäggre trådar lika mycket åt samma håll så blir alltså signalen immun mot störningar utifrån. Finns massor att läsa på nätet om du är intresserad.

Tackar för svaret.
Nja, jag är nog inte så intresserad. det var därför jag frågade här i stället för att fråga google
Jags kall testa med oscilloskopet så får jag nog bekräftat att jag kan köra på plusutgångarna.
Nja, jag är nog inte så intresserad. det var därför jag frågade här i stället för att fråga google

Jags kall testa med oscilloskopet så får jag nog bekräftat att jag kan köra på plusutgångarna.
Ja man skulle kunna tro att det finns +&- för diff.matning och mindre störkänslighet,
men skälet är att de ska passa olika drivningar med
olika aktiva nivåer / pulslängd / & resulterande riktning på dir.
men skälet är att de ska passa olika drivningar med
olika aktiva nivåer / pulslängd / & resulterande riktning på dir.
Om du inte håller ditt köpta kort så hemligt och istället talar om vad du köpt blir det lättare att hjälpa dig...
Fin engelska i beskrivningen på eBay: "fog is accused of peripheral"!
Sitter det inte helt enkelt optokopplare på utgångarna?