24-bit S/PDIF DAC med 16-bit material

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: 24-bit S/PDIF DAC med 16-bit material

Inlägg av hanzibal »

Det är ju sant, om man betraktar värddatorns 1kHz-synkpaket som systemklocka föreligger inga som helst problem inom det systemet, per definition.

Men utanför, hur ser det ut där?
superx

Inlägg av superx »

Ja, det är ju det som är problemet. Buffrar man för lite, och datat kommer sent sprakar det säkert. Buffrar man mycket blir det fördröjningar och kanske svajigt. Största problemet kan nog vara att klockan blir brusig och det yttrar sig nog som brus som modulerar signalen om jag får gissa.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ja, och det var detta jag beskrev tidigare:
hanzibal skrev:Som mottagare torde man ju vara ganska chanslös mot både utarmning och överfyllnad eftersom man inte i god tid kunnat påverka datahastigheten i endera riktningen.

Så vad göra då? Jo man skickar ut samma sampling en gång till eller hoppar över för att komma ifatt.
Med diverse variende ljudknas som följd såklart.

Det sägs att erfarna musiker kan uppfatta svaj nedåt millisekunden. Har själv byggt en pcm2707-baserad "usb dac" ganska lik JanEriks och tycker att den låter helt ok trots skapligt gehör och taktkänsla. Kan inte tänka mig att "återskapa audioklockan" bara skulle innebära att man renderar datat i den takt man råkar ta emot den.
superx

Inlägg av superx »

Nej, jag tycker du beskrev ett annat fall, men jag kanske missförstår.

I USB-fallet vi diskuterar så är allt synkroniserat mot 12MHz-klockan som USB-hårdvaran i datorn genererar. Standarden säger sedan att ljud-data ska skickas varje millisekund (refererat till den 12MHz-klockan, alltså var 12000:e klockcykel). Ljudkortet vet också detta och kan räkna klockcykler fram till nästa dataleverans. Om ljudkortet buffrar lite så är det inget problem med buffrar som blir tomma/fulla eller svaj.

Det svåra är att göra om den inkommande 12MHz-klockan till något som är tillräckligt stabilt för en delta-sigma-omvandlare.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Jo men det finns väl ingen 12MHz klocka? Det finns väl bara ett gäng samplingar som kommer i stötar varje kvasi-millisekund.

Det som också finns är väl en klockmultiplikator som synkar mot 1kHz - om den svajar (det gör den) så svajar den inte mindre multiplicerad med en faktor ~12000.

EDIT: Aha, du menar såklart bussklockan - men den är ju inte synkron mot ljuddatat.
superx

Inlägg av superx »

Som jag har fattat det är den just det. Tror det är den som driver allt, inklusive de interrupt på datorsidan som operativsystemet använder för att fylla på med nytt ljuddata.
Skriv svar