Labbaggregat PS3005D eller UTP3702?
- bjornhallberg
Labbaggregat PS3005D eller UTP3702?
Kollade på labbaggregat och tänkte se om någon av de på Kjell kunde fungera. De hade ju tydligen nån rabatt ett par dagar till.
Om man bortser från den uppenbara skillnaden i strömstyrka och där en av dem är programmerbar och den andra har dubbla utgångar, vilken ska man välja? Vilken håller bäst kvalité? PS3005D har uppenbarligen en separat brytare för utgångarna, men det har inte UTP3702?
Lite synd att det inte går så lätt att få tag på lillebror till PS3005D, dvs utan USB.
Om man bortser från den uppenbara skillnaden i strömstyrka och där en av dem är programmerbar och den andra har dubbla utgångar, vilken ska man välja? Vilken håller bäst kvalité? PS3005D har uppenbarligen en separat brytare för utgångarna, men det har inte UTP3702?
Lite synd att det inte går så lätt att få tag på lillebror till PS3005D, dvs utan USB.
Re: Labbaggregat PS3005D eller UTP3702?
http://se.farnell.com/tenma/72-10480/po ... dp/2251946
Dock bara 3A men fungerar klockrent.
Samma skit som Velleman, men utan USB.
- bjornhallberg
Tack för tipset! Fanns ju en hel del aggregat där för ungefär samma pengar. Kanske inte prisvärdare med tanke på moms o frakt men ändå.Erikk skrev:http://se.farnell.com/tenma/72-10480/po ... dp/2251946
Jag brukar beställa via Microkit i Västerås o hämta i deras butik, då slipper man frakten.
Kanon att man kan slå av och på utgången på dessa aggregat.
Jag kommer nog köpa ett till likadant strax!
Kanon att man kan slå av och på utgången på dessa aggregat.
Jag kommer nog köpa ett till likadant strax!
- bjornhallberg
Kollade runt lite mer och hittade originalet, Korad KA3005P, inklusive frakt för ~930:- på Ebay (Tyskland) och ~1030:- hos Reichelt (Tyskland). De senare har också KA3005D (utan USB) för ca €10 mindre.
Men vad är grejen med utseendet på terminalerna hos Reichelt?
Typ: http://www.reichelt.de/Laboratory-Power ... nr=KA3005D
Spelar det nån roll?
Men vad är grejen med utseendet på terminalerna hos Reichelt?
Typ: http://www.reichelt.de/Laboratory-Power ... nr=KA3005D
Spelar det nån roll?
Ser ut att vara en annan variant av jack för "säkerhetsbananer" (de med plastkåpa) bara. Jag hade föredragit de som inte sticker ut, tror inte man kan skruva en tråd direkt på någon av dem.
Eevblog har väl recenserat en äldre version av det här aggregatet?
- bjornhallberg
Det slutade med att jag beställde från tyska Pollin:
http://www.pollin.de/shop/dt/ODE0ODQ2OT ... V_5_A.html
€9.95 frakt. €5 i nyhetsbrevs-rabatt.
http://www.pollin.de/shop/dt/ODE0ODQ2OT ... V_5_A.html
€9.95 frakt. €5 i nyhetsbrevs-rabatt.
- bjornhallberg
Ja, Dave Jones sågade aggregatet på den tiden, men Korad byggde delvis om produkten efteråt som svar på hans klagomål så idag ska det väl vara en helt ok pryl. Fick intryck av att otrevliga spänningsspikar etc var betydligt reducerade. Sett till vad man betalar och vad man får (30V 5A Programmerbart) så är det säkert ok? Fläkten är rätt störande iofs, men det är en bagatell i sammanhanget.swesysmgr skrev:Ser ut att vara en annan variant av jack för "säkerhetsbananer" (de med plastkåpa) bara. Jag hade föredragit de som inte sticker ut, tror inte man kan skruva en tråd direkt på någon av dem.
Bifogar en bild på terminalerna. Fanns ett litet hål genom hela terminal"stolpen" där man kan få igenom lagom tunn kabel och sedan skruva åt. Eller om man bara virar runt stolpen och drar åt. Jag tycker det verkar smidigare än att behöva sätta fast bananpluggar på allt man ska koppla in tillfälligt i 30 sekunder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
återkom gärna med en recension när du fått det.
Jag har några lösa sladdar, isolerade med skruvpling och banankontakt för just göra det lättare att ansluta lösa trådar. tycker alltid det är svårt att vira runt stolpen eller pricka hålet...
Jag har några lösa sladdar, isolerade med skruvpling och banankontakt för just göra det lättare att ansluta lösa trådar. tycker alltid det är svårt att vira runt stolpen eller pricka hålet...
Du menar att det finns folk som INTE har ett par permanent kopplade labbkablar med hirschmann-klämmor i ändan på den variabla utgången ?bjornhallberg skrev: Bifogar en bild på terminalerna. Fanns ett litet hål genom hela terminal"stolpen" där man kan få igenom lagom tunn kabel och sedan skruva åt. Eller om man bara virar runt stolpen och drar åt. Jag tycker det verkar smidigare än att behöva sätta fast bananpluggar på allt man ska koppla in tillfälligt i 30 sekunder.

Vilken typ av Hirschmann-klämmor? Man lär väl ha "vanliga" krokodiler och inte t.ex. de där "ansluta på pyttelitet komponentben"-klämmorna, väl?
(jag erkänner att jag kör med krokodiler ur bra-att-ha-lådan...)

(jag erkänner att jag kör med krokodiler ur bra-att-ha-lådan...)
MiaM, min uppfattning är att de flesta menar dessa när de säger Hirschmannklämmor:

Goda för 100mA eller så men sen blir det fort fel

Goda för 100mA eller så men sen blir det fort fel

Det går att köra MYCKET mer än 100mA genom dom, trust me 
Funkar för nätspänning också, vilket jag iofs inte rekommenderar
Och man kan greppa ganska stora saker med sådana klämmor.

Funkar för nätspänning också, vilket jag iofs inte rekommenderar

Och man kan greppa ganska stora saker med sådana klämmor.
100mA...men jag skrev inte vid vilket spänning 
Jag har faktiskt ett par liggandes som blev "skrynkliga" vid ett dumt experiment med höga strömmar, visst kan man köra ett par ampere eller så men kontaktytorna blir sämre och sämre.

Jag har faktiskt ett par liggandes som blev "skrynkliga" vid ett dumt experiment med höga strömmar, visst kan man köra ett par ampere eller så men kontaktytorna blir sämre och sämre.
Aha, de där klassikerna. Jag tycker att de bara lossar om man inte är väldigt omsorgsfull med hur man ansluter dem. De är ju jättebra för att ansluta på ett komponentben på ett kretskort för att mäta på nån färdig krets i drift, men för att ansluta ström till nåt egenbygge eller liknande så vinner krokodilklämmor alla dagar för min del. (Hirschman verkar ju göra krokodilklämmor - tror de dessutom är de billigaste krokodilerna som Conrad säljer. Lite oväntat men bra!)