Trasig 24v laddare till barnens lådbil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
björn j

Trasig 24v laddare till barnens lådbil

Inlägg av björn j »

Hej jag har pajat laddaren när jag skulle laga den efter ett kabel brott lödde jag polerna fel så det small till när jag skulle testa den klantigt. Nu har jag skruvat isär den och hittade en sprängd kondensator tror jag bifogar lite bilder. Kan någon här hjälpa mej att identifiera vad det är för komponent?
Komponenten skall sitta vid c14

/ Björn
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Trasig 24v laddare till barnens lådbil

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, visst är det en elektrolytkondensator.

Svårt att se värde på dina bilder, men skulle tro 22µF 50V.
björn j

Inlägg av björn j »

En bild till
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Har du gammalt elskräp som tv,video,radio eller så liggande kan du nog hitta en där.
Värdet 22uF bör du följa då ingen vet funktionen men spänningen skall vara minst 50V och uppåt.

Elytkondingar är polariserade generellt , du har väl koll på hur den satt? benen är + och minus
opampen

Inlägg av opampen »

Standard konding som finns att köpa på t.ex. Elfa. Det kan vara 22µF. Eletrolyter måste som tidigare sagts vändas rätt annars smäller dom. Om du vänt plus och minus fel på matningsspänningen så kan även något annat gått sönder. Men pröva med att byta kondingen först.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Som jag tolkar det är det en laddare, då matas den med 230 V växelspänning och vända fel där lär inte påverka nåt.

Det är väl utgången som har vänts fel, och eftersom batteriet inte är helt tomt när det ansluts så har det gett backspänning med fel polaritet och antagligen blåst lite komponenter på utgångssidan.

Man undrar ju varför de inte har en diod på utgången som skydd mot felpolaritet? Fast det kanske är en polariserad kontakt mot batteriet så det inte ska gå att koppla fel, och då har de skippat skyddsdiod.
björn j

Inlägg av björn j »

Nu har jag fått hem en ny kondning. Ja det ärutgången till batteriet som jag satte fel.

Spelar det någon roll hur jag sätter den nya kondningen? Någon som vet hur den skall sitta?
Bifogar några bilder har markerat med pilar där den skall sitta.

Mvh Björn
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Absolut spelar det roll, fel håll så smäller den likt den gamla.

På ovansidan av kretskortet ser jag ett plus vid en av de anslutande kablarna, se till att plus på kondensatorn ansluts dit.
Vad som är plus och minus på kondensatorn ser du genom att minus är markerat med en vit linje med några minustecken på ena sidan av kondensatorn. Syns på vänstersidan av kondensatorn på din bild på den. Och benet är kortare på minussidan än plussidan.
björn j

Inlägg av björn j »

Tack för hjälpen ska pröva att löda imorgon kväll. Bifogar en bild på bilen.
Repen

Inlägg av Repen »

Snyggt bygge! Har du lite info om motor och drivning.
Funderar på något liknande till mina syskonbarn att ha hos mig.
Funderar på två drivningar dels http://www.rull.se/El-motorkit_-_L%C3%A ... ,_24V/Kort och så har jag en gammal enkel Stiga åkklippare som jag kan kapa och bygga om.
Stigan har fördelen att den har växellåda och diff på drivningen och det måste jag lösa om jag bygger med elmotor då den ska gå både på gräs och asfalt.
Men stigan är på 6 hk det verkar lite mkt, evt har jag en gammal B&S motor som kan passa men den är av den typen m "membranförgasare" och dom är jag ingen fantast av.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det kan vara en bra idé att tvätta av kortet med något lämpligt medel. En såndär konding innehåller elektrolytvätska som inte är jättebra att ha utspilld på kortet - speciellt dåligt är det när strömmen är påslagen på kortet.
björn j

Inlägg av björn j »

Det är motor kittet som du länkar till som jag har. Gas handtaget bygde jag om så det blev pedal istället svetsade en plåtbit på ett rör som jag limmade på gashandtaget. Bakaxeln är tagen från gräsklippare med f n b växel och skivbromsar. Sen har jag laserskurit drev så jag fick den utväxling jag ville går ca7kmh använder cykel kedja.
björn j

Inlägg av björn j »

Har nu testat laddaren men den verkar inte fungera. Någon som kan hjälpa till med felsökning?
Skriv svar