tändspole konstig sort.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer

tändspole konstig sort.

Inlägg av frownlayer »

Jag köpte mig en atv (TWS Duster 50cc 2-takt) som enligt säljaren är omöjlig att laga då reservdelar är omöjliga att få tag på.

Det kommer gnista, men svag och kanske bara i 2-3 sek för att sedan dö ut helt. så jag antar att den är trasig.
Men jag har inte riktigt kommit på hur den fungerar.
Det sitter en (primär?)spole i motorn bakom svänghjulet, från den går en kabel till en (sekundär?)tändspole, och sen den vanlig tändkabel till tändstiftet. Ingen cdi, inga brytare, det verkar som att något i sekundärspolen "aktiverar" den till att slå en gnista varje gång den byter magnet på primärspolen. detta kom jag på när jag upptäcker att sekundärtändspolen tänder 2ggr/varv.

det tråkiga i det hela är som han sa, det går inte få tag på några spolar som fungerar på detta sättet. alla spolar verkar kräva en cdi-box och pickup. och det finns inte på min.

hur ska man göra? går det bygga någon fusk-cdi-box som tänder på ett ställe?
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: tändspole konstig sort.

Inlägg av SM7CZR »

Ett vanligt fel på tändsystem är kondensatorn.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

finns ingen. som sagt. en spole i motorn en utanpå. en kabel mellan. no less no more.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Du är nog inne på rätt spår, vissa gamla gräsklipparmotorer fungerar också så.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Sv: tändspole konstig sort.

Inlägg av frownlayer »

Jag har varit i kontrakt med den lokala moped/motorsåg/gräsklippare reparatören. Och han har aldrig sett det. Han sa att man kan montera dit en pickup, så kan den trigga en vanlig spole.
Skriv svar