Hej
Har byggt en touchknapp som jag hittat på nätet. Har ändrat den med ett photomos relä i stället för en Ljusdiod.
vill få ut en slutning från den tänkte jag. Till problemet. Reläet pulsar bara när jag trycker. Vill ha en konstant slutning så länge jag trycker på knappen. Tänkte om nån vänlig själ med mer kunskap än jag ville hjälpa mig.
Den är simpelt uppbyggd med 2 motstånd och 2 transistorer.
Touchlarm
- Klas-Kenny
Re: Touchlarm
Det där är ingen särskilt bra design, den lär aldrig komma att fungera särskilt tillfredsställande till mer än att leka lite med för att prova.
Finns färdiga IC'er som gör jobbet utmärkt, där du kommer att få en bra och "säker" funktion utan att minsta störning plockas upp och kostar några kronor, kolla på exempelvis MTCH101
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/3872305
Finns många varianter av samma sak, här har du lite att välja på:
Jättelång länk till Digikey-sökning
Edit: Vill du handla på närmare håll skulle säkert 73-274-74 kunna vara lämplig.
Finns färdiga IC'er som gör jobbet utmärkt, där du kommer att få en bra och "säker" funktion utan att minsta störning plockas upp och kostar några kronor, kolla på exempelvis MTCH101
http://www.digikey.com/product-detail/e ... ND/3872305
Finns många varianter av samma sak, här har du lite att välja på:
Jättelång länk till Digikey-sökning
Edit: Vill du handla på närmare håll skulle säkert 73-274-74 kunna vara lämplig.
Tackar för infon. Är bara nyfiken hur man skall göra för att få relät att ligga slutet. Någon mer komponent som behövs?
Prova att sätta en liten kondensator mellan B-E på nedre transistorn.
Laborera med lite olika storlekar, börja med t.ex 100n och öka en tiopotens åt gången för att hitta rätt "härad".
Borde nog också sitta ett motstånd mellan B på övre transistorn till jord, kanske 100k-1M. Prova ut för lämplig känslighet.
/J
Laborera med lite olika storlekar, börja med t.ex 100n och öka en tiopotens åt gången för att hitta rätt "härad".
Borde nog också sitta ett motstånd mellan B på övre transistorn till jord, kanske 100k-1M. Prova ut för lämplig känslighet.
/J
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Transistorn kommer troligtvis att dö av statisk elektricitet, kanske inte idag.. eller i morgon...
Swech
Swech
Jag tror problemet är att du har en jord dragen till det du har runt touch-ytan. Den där kretsen fångar upp brummet (det är bara en kraftig förstärkare, två transistorer i darlingtonkoppling), med jorden där får du inget brum.