Köpa laptopbatteri - pirat eller original?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Köpa laptopbatteri - pirat eller original?

Inlägg av nsbvzy »

Jag sitter här med min Lenovo T420 och batteritiden blir bara sämre och sämre...

Nu är frågan, ska man köpa original eller piratbatteri?
Köper man från lenovo kostar de ca 1500-1800 kr lite beroende på storlek... bara Liiite dyrt kanske :shock:
Köper man på ebay finns det för nån hundring inkl frakten, det är bättre pris det!

Frågan är då vad som gör prisskillnaden? är det bara märket eller är lenovos batterier så mycket bättre som de är dyra?
Det har varnats för piratbatterier lite då och nu, bla att det har tagit eld osv, hur stor är risken?

Ett alternativ är att bara byta cellerna i packet, får man bättre batteritid/billigare så är det kanske värt krånglet?

//Niklas
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Köpa laptopbatteri - pirat eller original?

Inlägg av Glenn »

Efter att ha testat div piratbatterier så kan jag konstatera att dom i princip ALLTID är sämre än original, men samtidigt är dom ju användbara och kostar en bråkdel.

Bäst är ju om man kan hitta ett nytt originalbatteri på ebay eller liknande, det går ibland.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Eller köpa av någon svensk välrenomerad levantör med garantier.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om man vill betala det priset så visst, men nu var det väl just det TS inte ville.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, jag har iofs betalat halva priset gentemot hp orginal, och det funkar än efter ett år, typ.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Okej, men då försöker jag få tag på ett originalbatteri, och det får nog bli Ebay!
xxargs

Inlägg av xxargs »

det som ofta strular med piratbatterier är batteriövervakningskretsen inte är kompatibel eller buggig och i mildare fall kanske ger tokiga värden men i värre fall får dator att vägra ladda batteriet. - har råkat ut för det senare...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det jag märkt är att hållbarheten är sämre, alltså ett originalbatteri kanske orkar hålla hyfsad kapacitet ett par år, medans piratbatterierna brukar bli dåliga efter typ ett halvår. ..Just det beror nog på sämre (billigare) celler.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Om man chansar och bara beställer nya celler då? eller är det något "minne" i elektroniken som sitter i batteriet som kommer att säga att den inte ska ladda mera än de en gång kassa cellerna tillåter?

Det är ju annars ett billigt alternativ, och med fördelen att man får välja batterikvalitet själv :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det sitter en del avancerad elektronik i dessa som tex en mikrokontroller som sköter allt och det som de som beställer batterierna tycker mest om är att dessa batterier kan programmeras att tex (ett av många olika grejer) vid ett visst bortfall av kapacitet så skall batteriet stängas av helt och inte ge ut något alls då det anses som "osäkert" även om det så bara är tex 300 mAh.

Att denna nivå kan sättas på precis vad som helst tycker dom förstås om väldigt mycket för då kan dom tvinga sina kunder att köpa ett nytt batteri efter säg bara ett drygt årnär det ändå är gott om kapacitet kvar i det. Annat de kan programmera är just antalet laddcykler för att få än bättre kontroll över det hela. Tid som det använts går säkert även det att programmera med rätt chip och det skulle fan inte förvåna mig om de även velat implementera en RTC för att kunna stänga av batteriet efter en viss tid.

Har öppnat många laptop batterier och många av dessa batterier har både kapacitet kvar för att driva både det ena och det andra (kör en i en 3W ficklampa sedan 2 år och den fungerar hur bra som helst än, bara laddat det 3 ggr) och en så pass låg inre resistans att de klarar ett fåtal Amp utan att bli varma.

Originaltillverkarna köper normalt in batterier av bra kvalitet, pirat kan köpa in lite billigare av lite lägre kvalitet men det finns även dom som köper in samma batterier som org gör men då det inte är en märkeslogga på batteriet så blir det många ggr billigare.
Skriv svar