Hur bygger man en phono till AUX-förstärkare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Hur bygger man en phono till AUX-förstärkare?

Inlägg av zwitter »

Min förstärkare saknar en phono-ingång, så jag vill använda förstärkarens AUX-ingång för min vinylspelare. Vinylspelarens signal är lite för svag för AUX-ingången. Finns det någon bra lösning för detta. Kanske en liten mellanförstärkare?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är inte bara signal nivån du ska fixa, även ett RIAA korrigering behövs
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Första träffen på en google-sökning gav länken nedan. Vet alltså inte om det är en bra konstruktion, men den verkar enkel.

http://www.paia.com/riaa.htm

Om jag kommer ihåg rätt: RIAA-filtrering är en form av komprission man gjorde för att låga frekvenser ger stora stora amplituder i spåret på en vinylskiva. För att undvika att nålen studsar dämpar man därför låga frekvenser. När man sedan spelar upp skivan förstärker man signalen, men dämpar höga frekvenser (inversen av filtreringen vid inspelningen) så att man får tillbaka en jämn frekvensgång. Så om man bara gör en förstärkare utan RIAA-filter kommer ljudet att ha mycket diskant men lite bas.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Här är ett RIAA-steg jag hade mellan vinylspelaren och stärkaren för vääääldigt länge sen. Hade ett 12V NiCd-pack och drev det med. Riktigt bra ljud. :)
Bild
Användarvisningsbild
zwitter
Kontakt:

Inlägg av zwitter »

Nu vet jag namnet på vad jag söker oxå, RIAA-filter. Hittade den här lösningen som verkade väldigt enkel. Vad tror ni om denna:

Bild

Mer info: http://www.platenspeler.com/background/ ... und_6.html
Huvudsidan: http://www.platenspeler.com/background/riaa/
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

det där är ett passivt filter, ingen förstärkare. Du behöver en riaa-förstärkare
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

zwitter skrev:Hittade den här lösningen som verkade väldigt enkel. Vad tror ni om denna:
Den där är precis motsatsen till det du skall ha (dvs denna gör att du kan använda en RIIA ingång som AUX). Men på nätet finns massor att hitta. Det finns även ett par speciella audioforum som jag brukar härja runt på:

www.diyforum.net
www.faktiskt.se

Det finns enkla med en OP förstärkare per kanal och lite komponenter till.[/quote]
Skriv svar