Simulatorers komponenter uppför sig inte alltid likadant som de "äkta" varianterna.
Kan du beskriva lite närmare hur du har testat kretsen. Fenomenet att det inte fungerade dök upp i en fullskalig uppkoppling med 2 mixrar och lite annat smått och gott. Kretsen mixade inte ner signalen utan de där motstånden och det i den fantastiskt höga frekvensen av 1khzrehnmaak skrev:Jag har simulerat kretsen och den fungerar både med och utan dessa motstånd och även högre värden. Som jag skrev tidigare påverkar dessa motsånd råförstärkningen något.
Vad har du använt för transistorer? Jag körde simuleringen med BC547 och dessa går till 1MHz innan signalen droppar.
I övrigt så stämmer det med vad IceCap skriver att de fungerar som impedansanpassning.
En mixer finns i verkligheten. Jag skall göra en till inom kort och allt det andra med filter och tjosan.JimmyAndersson skrev:Det är ju inte så enormt mycket komponenter så det vore en lätt sak att testa i verkligheten.![]()
Simulatorers komponenter uppför sig inte alltid likadant som de "äkta" varianterna.
Jag brukar se det såhär: Fungerar det i simulatorn kanske det fungerar i verkligheten. Har man designat en robust krets som står sig väl mot lite varians i parametrar (beta tolerans på reistanser m.m.) ökar chansen. Men fungerar det inte i simulatorn fungerar det nästan säkert inte i verkligheten.JimmyAndersson skrev: Simulatorers komponenter uppför sig inte alltid likadant som de "äkta" varianterna.