47 ohms motstånd mystifierar mig!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är ju inte så enormt mycket komponenter så det vore en lätt sak att testa i verkligheten. :wink:

Simulatorers komponenter uppför sig inte alltid likadant som de "äkta" varianterna.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

rehnmaak skrev:Jag har simulerat kretsen och den fungerar både med och utan dessa motstånd och även högre värden. Som jag skrev tidigare påverkar dessa motsånd råförstärkningen något.

Vad har du använt för transistorer? Jag körde simuleringen med BC547 och dessa går till 1MHz innan signalen droppar.

I övrigt så stämmer det med vad IceCap skriver att de fungerar som impedansanpassning.
Kan du beskriva lite närmare hur du har testat kretsen. Fenomenet att det inte fungerade dök upp i en fullskalig uppkoppling med 2 mixrar och lite annat smått och gott. Kretsen mixade inte ner signalen utan de där motstånden och det i den fantastiskt höga frekvensen av 1khz
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

JimmyAndersson skrev:Det är ju inte så enormt mycket komponenter så det vore en lätt sak att testa i verkligheten. :wink:

Simulatorers komponenter uppför sig inte alltid likadant som de "äkta" varianterna.
En mixer finns i verkligheten. Jag skall göra en till inom kort och allt det andra med filter och tjosan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Låter kul! Hoppas du lägger upp mer info (och bilder) på det projektet.
Vore intressant att se mer om detta.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

JimmyAndersson skrev: Simulatorers komponenter uppför sig inte alltid likadant som de "äkta" varianterna.
Jag brukar se det såhär: Fungerar det i simulatorn kanske det fungerar i verkligheten. Har man designat en robust krets som står sig väl mot lite varians i parametrar (beta tolerans på reistanser m.m.) ökar chansen. Men fungerar det inte i simulatorn fungerar det nästan säkert inte i verkligheten.
DerPiltz

Inlägg av DerPiltz »

Arrgh, nu måste jag krypa till korset och erkänna min dumhet.
Jag har fått kretsen att fungera utan de 47 ohms motstånden. All huvudvärk var mitt eget fel. Jag hade för stora insignaler. De måste vara under 50 mV (som det för övrigt står i filen, arrghh en gång till). De skall nog bara vara där som impedansanpassning som ni säger. Motstånden drog bara ner förstärkningen tillräckligt för att komma under gränsen för att transingarna skulle bete sig olinjärt. Därav att kresten inte fungerade utan dem.
Det finns ju ingen negativ feedback i kretsen så man kan inte ha hur stora signaler som helst.

Bild

Här är i alla fall resultatet. 1khz signal nermixad till 500 hz. Lite dåligt filtrerad. Finns 12khz överlagrad men det går att filtrera i morgon.
Skriv svar