Signaler till/från arduino

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Caeli4Us

Signaler till/från arduino

Inlägg av Caeli4Us »

Hej, jag är ganska ny med att bygga grejjer och programmering men tycker att det är kul att hålla på o skruva samt började plugga elektroteknik i höstas!

I vintras började jag med ett projekt att bygga en bokskanner (kommer ev göra en tråd i projektdelen) och lyckades ganska snabbt bygga ihop o koda ihop nån slags prototyp med mekano och kopplingsplattor. Jag har valt att använda mig av en arduino för att styra bläddringen av sidor och en raspberry pi för att "skanna" (fota) och namnge varje sida, planen är att ordna så att pi:n även klipper ihop alla bilder till en pdf. Det hela funkade när det var byggt i mecano och har delvis efter att jag gjort ett eget kretskort.

Men nu när jag börjat montera ihop allt har jag börjat få problem: arduinon lyckas inte läsa signalen för att bläddra sida och läser ibland signaler på måfå. Det verkar alltså som att jag har en massa störningar...
Jag har byggt det så att utsignalen från RPin sitter mot insignalen till arduino seriekopplat med en resistor mot jord, Och likadant för insignalen till RPin (att bläddringen är klar)

Så nu undrar jag om någon har en billig och smart lösning på hur jag ska hantera signalerna till och från RPi/arduino?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Re: Signaler till/från arduino

Inlägg av ensten »

Inte kanske ett direkt svar, men några frågor att fundera över.

Men först, välkommen hit!

Fråga 1) Vad har ändrats mellan din prototyp och den nya versionen?
Fråga 2) Hur långt är det mellan hallonpajen och Arduinon och vilken typ av förbindelse har du? Kabel med skärm? lösa trådar?
Fråga 3) Har du en stabil strömförsörjning som klarar att driva alla enheter?

Finns säkert mer, men bryt ner problemet i mindre bitar så kan du nog komma på vad som behöver göras.

//P
CosSinSum

Inlägg av CosSinSum »

Röstar på jordfel och eller för långa kablar! Släng upp en bild så blir det lättare att hjälpa.

Vart pluggar du om man får fråga? :) /Elektrostudent
Caeli4Us

Inlägg av Caeli4Us »

Jag vet inte vad det var för fel men jag bytte till att istället kommunicera serial-porten och använda python-serial på RPin. jag är inte helt klar men snart så kan ni få se!

Jag pluggar i Uppsala btw
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du förbundit GND mellan pajen och arduinon?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Hur hanterar du Raspberryns 3,3V vs Arduinons 5 volt? Eller kör du en 3,3-volts Arduino?
tgadler

Inlägg av tgadler »

Har du en kondensator mellan 5V och GND? Om inte, lägg till en. Det löste mina problem.
Skriv svar