Finns det "active noise cancellation" enheter?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thewho

Finns det "active noise cancellation" enheter?

Inlägg av thewho »

Hejsan

Frågan lyder som rubriken, finns det enheter att köpa (inte hörlurar) som man kopplar till en förstärkare?
Har ett väldigt irriterande tjutande från servoförstärkarna på fräsen som jag vill bli av med på något vis.
Här hörs ljudet ganska bra:

Eller finns det andra smarta lösningar? Hörselskydd hjälper inte.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Finns det "active noise cancellation" enheter?

Inlägg av vfr »

Det är väl egentligen bara i ett par lurar som det fungerar riktigt bra. Vilken signal som ska sändas ut för att motverka bullret, är ju helt beroende på i vilken position du avser och då är det bara i ett par lurar som du får en riktigt bestämd position att placera mikrofoner och högtalare. Det är så jag ser det iaf. Men om du ratar lurar (hörselskydd) p.g.a att det inte hjälper så borde du väl ändå kunna använda aktiva hörseskydd med inbyggd noice cancelling?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Är det inte PWM-frekvensen som hörs. Sitter derivaten integrerad eller separat?
Om separat så kanske man kan sätta serieinduktans och en parallellkondensator som filter nära drivarens utgång.
Har dock ingen aning om hur man bör dimensionera komponenterna.
Användarvisningsbild
Gizmo
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Det finns ju lite blandade DIY varianter. Fasvändnings-varianten t. ex. http://headwize.com/?page_id=684
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Tycker det var ett jättehäftigt ljud från motorerna.
Vem störs av detta, du ska inte ha det intill sovrummet väl? :wink:
xxargs

Inlägg av xxargs »

Förstår varför du blir störs - synnerligen ogynnsam frekvensområde IMHO. Det är inte en frekvens som skall reduceras utan det är multiplar av frekvens, jag skulle prova noise-cancelling-lurar av bättre slag, sådana som är sköna att bäras länge då motfasteknik kan i stort sett bara implementeras i hörlurar med en kontrollerad volym...

Själv kommer jag ihåg när jag hör detta varför jag aldrig gillade stegmotordrivna plottar/skrivare och kommer ihåg när jag stötte på HP-pennplottrar första gången och blev lite imponerad över att det faktiskt gick att göra servostyrningar som det inte pep om i vila och under drift...

Detta att tvingas på ljud av denna typ kallar jag arbetsmiljöproblem och det som förvånar mig är att tex. sprillans nya rulltrappor mm än idag med frekvensovandlare har den typen av hörbara visslingar och pip i ofta ganska stark nivå - det som har sett och hört hur ljudlöst en 3-fasmotor i herrstorlek med taxöron (dvs ASEA från anno dazumal) och pådragsmotstånd (på rotorn) starta i stort sett ljudlöst - undrar efteråt vilket jäkla pipande skit som tillåts att användas idag i moderna motorstyrningsutrustningar!!
floppen

Inlägg av floppen »

Tror du skall ta ett oscilloskop och titta på spänning alt ström i maskinen, Någon av dom har säkert rippel/självsvängning med samma frekvens och om du hittar var det kommer ifrån så kan du säkert justera eller byta en torr konding.
Har du inte oscilloskop så använd öronen och försök hitta vad som tjuter, sen kan vi spåna om vad det beror på.
Skriv svar