Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling

Inlägg av ViktorSigg »

Jag har jobbat på fartyg där flera generatorer används vid olika tillfällen. Främst så kopplar man axelgenerator från huvudmaskinen, säg Wärtsilä 16v46, mot bog och akterpropellrar, för att köra hjälpkärror till övrigt kraftbehov ombord vid in och utgång från hamn.

Det man gör då är att eftersom axelgen är inkopplad som master och den enda som är igång ute till sjöss, så startar man och fasar in bägge hjälpkärrorna, för att sedan låta dom ta över all last från axelgen och låta ena kärran bli master och axelgen och andra hjälpkärran bli slave. Sedan kopplas axelgen in mot linjen för bog- och akterpropellrar. Ett helt sömlöst sätt att byta generator.

Om fartyget är "cold ship" som det heter, så startar man bara hjälpkärr(orna) och kopplar in först ena rakt av mott dött nät, för att sedan fasa in den andra mot den första som då är master i systemet.

På kraftverket som jag jobbade på på åland, så hände det ibland att kabeln till sverige ballade ur. Då startade vi en 2MW MAK motor och kopplar in den mot kraftverkets egna behov. Sedan startar man de STORA dieslarna och bara slår till brytaren för att koppla in den första mot dött nät. Inga kruseduller, men man får naturligtvis koppla bort delar av nätet för att inte överbelasta sålänge bara en generator är inkopplad. Sedan fasar man in alla dieslar och gasturbiner en efter en och kopplar till delar av nätet vartefter.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 13355
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling

Inlägg av MiaM »

Intressant!

Körs huvudmaskinen alltså med konstant varv ute till sjöss och tar till hjälpmaskinerna om man inte behöver just det varvtalet?

Eller låter man elsystemets frekvens gunga i förhållande till vilken hastighet man behöver?
nifelheim
Den första
Inlägg: 2513
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling

Inlägg av nifelheim »

man ändrar stigningen på propellern för att ändra farten :)
limpan4all
Inlägg: 8481
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling

Inlägg av limpan4all »

De flesta fartyg (i internationell handelssjöfart) har fast propeller och egentligen bara ett motorvarvtal som man håller i veckor i sträck...
GFEF
Inlägg: 2383
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling

Inlägg av GFEF »

Fasläge är endast märkbar som skillnad mellan två elnät -generatorer.

Vid inkoppling av strömlöst anläggning eller maskin finns det ingen fasskillnad att ta hänsyn till.

MEN vid inkoppling av en till generator på aktivt elnät flodras rätt fasläge och samma spänning.

Så kallad "infasning "

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 250152.ece
Repen
Inlägg: 216
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling

Inlägg av Repen »

Man kan oxå använda sig av switchteknik med en likströmgenerator lik de man har på vindkraftverk.
Eller så har man en mekanisk/hydraulisk växel där man kan köra in från ca 330 rpm till 450 rpm och få ut 1800 rpm till en vanlig AC generator.
Denna typ av växel har vi på mitt jobb.
Det är Renk Tacke i tyskland som tillverkar dom och dom kallas RCF, vad det står för kommer jag inte ihåg.
Men den bygger på en planetväxel där man roterar sol hjulet med hjälp av hydraulik i olika hastigheter och riktning beroende på ingående varvtal så man får ut 1800 rpm j-vl-gt exakt till generatorn. Effektiviteten ligger på ca 83-87% beroende på varvtal.
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling

Inlägg av ViktorSigg »

MiaM skrev:Intressant!

Körs huvudmaskinen alltså med konstant varv ute till sjöss och tar till hjälpmaskinerna om man inte behöver just det varvtalet?

Eller låter man elsystemets frekvens gunga i förhållande till vilken hastighet man behöver?
På fartyg upp till 150-200 meters klassen och alltid kryssningsfartyg så kör man med cpp propeller, controlable pitch propeller. Man ändrar stigningen för att ändra hastighet och fram eller back på fartyget. Då kan huvudmaskinen gå med konstant varvtal.
Eller så har man diesel elektrisk drift, och då har man ju generatorerna på konstant fart oavsett.

På containerfartyg och oljetankers så har man tvåtakts tvärstycksdieslar. Dessa är alltid inkopplade till propeller och man ändrar varvtalet och rotationsriktning på maskinen för att ändra hastighet och riktning. På dessa så har man en variator som är kopplad till generatorn, som håller varvtalet konstant.
Skriv svar