Jag har jobbat på fartyg där flera generatorer används vid olika tillfällen. Främst så kopplar man axelgenerator från huvudmaskinen, säg Wärtsilä 16v46, mot bog och akterpropellrar, för att köra hjälpkärror till övrigt kraftbehov ombord vid in och utgång från hamn.
Det man gör då är att eftersom axelgen är inkopplad som master och den enda som är igång ute till sjöss, så startar man och fasar in bägge hjälpkärrorna, för att sedan låta dom ta över all last från axelgen och låta ena kärran bli master och axelgen och andra hjälpkärran bli slave. Sedan kopplas axelgen in mot linjen för bog- och akterpropellrar. Ett helt sömlöst sätt att byta generator.
Om fartyget är "cold ship" som det heter, så startar man bara hjälpkärr(orna) och kopplar in först ena rakt av mott dött nät, för att sedan fasa in den andra mot den första som då är master i systemet.
På kraftverket som jag jobbade på på åland, så hände det ibland att kabeln till sverige ballade ur. Då startade vi en 2MW MAK motor och kopplar in den mot kraftverkets egna behov. Sedan startar man de STORA dieslarna och bara slår till brytaren för att koppla in den första mot dött nät. Inga kruseduller, men man får naturligtvis koppla bort delar av nätet för att inte överbelasta sålänge bara en generator är inkopplad. Sedan fasar man in alla dieslar och gasturbiner en efter en och kopplar till delar av nätet vartefter.
Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling
- ViktorSigg
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
- Ort: Eskilstuna-Ludvika
Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling
Intressant!
Körs huvudmaskinen alltså med konstant varv ute till sjöss och tar till hjälpmaskinerna om man inte behöver just det varvtalet?
Eller låter man elsystemets frekvens gunga i förhållande till vilken hastighet man behöver?
Körs huvudmaskinen alltså med konstant varv ute till sjöss och tar till hjälpmaskinerna om man inte behöver just det varvtalet?
Eller låter man elsystemets frekvens gunga i förhållande till vilken hastighet man behöver?
Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling
man ändrar stigningen på propellern för att ändra farten 

-
- Inlägg: 8481
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling
De flesta fartyg (i internationell handelssjöfart) har fast propeller och egentligen bara ett motorvarvtal som man håller i veckor i sträck...
Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling
Fasläge är endast märkbar som skillnad mellan två elnät -generatorer.
Vid inkoppling av strömlöst anläggning eller maskin finns det ingen fasskillnad att ta hänsyn till.
MEN vid inkoppling av en till generator på aktivt elnät flodras rätt fasläge och samma spänning.
Så kallad "infasning "
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 250152.ece
Vid inkoppling av strömlöst anläggning eller maskin finns det ingen fasskillnad att ta hänsyn till.
MEN vid inkoppling av en till generator på aktivt elnät flodras rätt fasläge och samma spänning.
Så kallad "infasning "
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 250152.ece
Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling
Man kan oxå använda sig av switchteknik med en likströmgenerator lik de man har på vindkraftverk.
Eller så har man en mekanisk/hydraulisk växel där man kan köra in från ca 330 rpm till 450 rpm och få ut 1800 rpm till en vanlig AC generator.
Denna typ av växel har vi på mitt jobb.
Det är Renk Tacke i tyskland som tillverkar dom och dom kallas RCF, vad det står för kommer jag inte ihåg.
Men den bygger på en planetväxel där man roterar sol hjulet med hjälp av hydraulik i olika hastigheter och riktning beroende på ingående varvtal så man får ut 1800 rpm j-vl-gt exakt till generatorn. Effektiviteten ligger på ca 83-87% beroende på varvtal.
Eller så har man en mekanisk/hydraulisk växel där man kan köra in från ca 330 rpm till 450 rpm och få ut 1800 rpm till en vanlig AC generator.
Denna typ av växel har vi på mitt jobb.
Det är Renk Tacke i tyskland som tillverkar dom och dom kallas RCF, vad det står för kommer jag inte ihåg.
Men den bygger på en planetväxel där man roterar sol hjulet med hjälp av hydraulik i olika hastigheter och riktning beroende på ingående varvtal så man får ut 1800 rpm j-vl-gt exakt till generatorn. Effektiviteten ligger på ca 83-87% beroende på varvtal.
- ViktorSigg
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
- Ort: Eskilstuna-Ludvika
Re: Elkraft – Strömavbrott – fasläge vid inkoppling
På fartyg upp till 150-200 meters klassen och alltid kryssningsfartyg så kör man med cpp propeller, controlable pitch propeller. Man ändrar stigningen för att ändra hastighet och fram eller back på fartyget. Då kan huvudmaskinen gå med konstant varvtal.MiaM skrev:Intressant!
Körs huvudmaskinen alltså med konstant varv ute till sjöss och tar till hjälpmaskinerna om man inte behöver just det varvtalet?
Eller låter man elsystemets frekvens gunga i förhållande till vilken hastighet man behöver?
Eller så har man diesel elektrisk drift, och då har man ju generatorerna på konstant fart oavsett.
På containerfartyg och oljetankers så har man tvåtakts tvärstycksdieslar. Dessa är alltid inkopplade till propeller och man ändrar varvtalet och rotationsriktning på maskinen för att ändra hastighet och riktning. På dessa så har man en variator som är kopplad till generatorn, som håller varvtalet konstant.