Transformator fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Transformator fråga

Inlägg av MiaM »

rikkitikkitavi skrev:Nej, klart en fördel m trefaslikriktnung. en tredjedel av kapacitansen behövs.
Beroende på hur mycket rippel man kan tolerera så kan man i vissa fall klara sig nära på utan glättning vid trefaslikriktning. Med tre faser så går ju spänningen aldrig ner till noll i något läge även helt utan glättning.

Men å andra sidan gör trefaslikriktningen att belastningen på trafon ändå inte blir "jämn och fin" som vid en ren resistiv last, så tumregeln om hur hårt den tål att lastas kanske ändå räcker?

Vad gäller switchade nätdelar så är det väl i princip om du kan få tag på något surplus som det kan bli billigt. Vissa serverdatorer kan ha nätdelar som tar vanlig 230V enfas in och ger en kilowatt (!!!) på 12V. Förvisso helt fel spänning för den här tråden om jag förstår rätt, men det kan kanske gå att ändra på switchtransformatorn så att den dels har en klen 12V hjälplindning (om det ens behövs) och en ny lindning för den önskade utspänningen.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

At modifiera ett switchat nätagg är väldigtsvårt, speciellt i dessa effekter. Det går att seriekoppla med mndre modifieringar men i slutändan blir det inte billigare.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror väl lite på var man modifierar.

Delen fram till reservoarkondensatorn är ju relativt enkel att modifiera om det inte sitter en avancerad PFC där. Det är ju ingen enorm skillnad mellan att likrikta 1-fas eller 3-fas till de där 300 VDC som kondensatorn ska ha.

Fast nu har jag ju inte riktigt hängt med på hur det hela skulle användas, det var kanske fråga om att ändra utspänning och inte bygga om till 3-fas? Ändra utspänning är "skitsvårt" om inte nätdelen är gjord för det (det finns nätdelar där trafons sekundärlindning går att anpassa, men att få tag på begagnade såna lär vara svårt).
H.O

Inlägg av H.O »

Precis, önskemålet var 150-160VDC, 1.5kW.
Tror inte att det är speciellt enkelt att, i praktiken, modifiera ett PC-agg (för server eller annat) till att levererar det....
Nerre

Inlägg av Nerre »

Nej, ska det vara så hög utspänning så blir det problem. De flesta switchade nätdelar är ju konstruerade utifrån att sekundärspänningen är SELV (d.v.s. ofarlig att beröra). 150 V DC på sekundären innebär att den räknas som farlig och det blir en massa isolationskrav där.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

H.O skrev:Kolla upp vad en 2-2.5kVA trafo kostar. Jag menar de där 3st 300VA du kollade på Bihab går ändå loss på 1950:-

Men, är det så att du ändå inte är beredd att leva med begränsningen beträffande varvtalet är det ju meningslöst.
Ska testa först och se om det är en kompromiss jag vill leva med, fungerar det så blir det nog enklast att beställa en ny trafo.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kom du fram till något?

(nyfiken)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om intresse finns så tar jag hand om 3-fastrafos med 24 V sekundärlindning det ger en huvudspänning på 42 volt, topplikriktat nästan 60 volt.
3 sådana skulle ge tillräcklig spänning och de klarar nog 25 A.

Just nu har jag dock bara 2, en i Umeå och en ohämtad i Göteborg, men det kan komma in två i Stockholm.

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

rikkitikkitavi skrev:Kom du fram till något?

(nyfiken)

Sorry, inget ännu. Har mina krämpor att tas med så det kommer.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

prototypen skrev:Om intresse finns så tar jag hand om 3-fastrafos med 24 V sekundärlindning det ger en huvudspänning på 42 volt, topplikriktat nästan 60 volt.
3 sådana skulle ge tillräcklig spänning och de klarar nog 25 A.

Just nu har jag dock bara 2, en i Umeå och en ohämtad i Göteborg, men det kan komma in två i Stockholm.

Protte

Intresse finns.
Skriv svar