Felsökning av Bosch diskmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Felsökning av Bosch diskmaskin

Inlägg av FarbrorEstland »

God afton!

Jag har en Bosch SRU4012/11 som verkar ha sagt upp sig. Tänkte höra om någon här har erfarenhet av sådan eller liknande och om det är värt att laga den.

Grejen är den att när man startar ett program så beter den sig normalt. Vatten kommer in, han verkar värma men sedan när han ska börja själva diskningen så ballar det ur.

Motorn, vilket jag antar är pumpen, låter väldigt illa. Och den står och går utan avbrott ända tills jag avbryter. Börjar jag om med ett nytt program så tömmer han ut det gamla vattnet och fyller på nytt. Allt är bra tills samma punkt som han stannade på innan.

Det låter nästan som att ett drev eller kugghjul är trasigt. Film med ljudet https://youtu.be/vgnS5IijX7E

Vad tror ni? Bara att kasta? Den har några år på nacken men är som ny invändigt så det är värt att laga den om det inte kostar för mycket.

Mvh Carl-Johan
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Felsökning av Bosch diskmaskin

Inlägg av hanzibal »

Om maskinen har mekaniskt programverk så kanske det är det som hakat upp sig och att ljudet orsakas av att avloppspumpenn helt enkelt går torr?

Annars är det kanske spolpumpens impeller som gått i bitar, dvs maskinen tror att den spolar för glatta livet men istället vispar den bara runt implellerspillrorna i pumphuset
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning av Bosch diskmaskin

Inlägg av FarbrorEstland »

Det är ju en väldigt enkel maskin så den får väl anses vara mekanisk. Har funktions-testat alla micro-switchar och dom fungerar.

Tror dock inte att det har hakat upp sig då det är skillnad på dom olika programen som märks innan själva problemen börjar.

Torr går den inte heller. Har vatten i silen hela vägen upp till där det ska vara.

Mm har oxå funderat på impellern. Om jag snurrar på den manuellt så rör sig inte axeln på motorn. Det borde den väl göra? Och den glappar typ en centimeter...
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av Bosch diskmaskin

Inlägg av Danny »

Impellern finns som reservdel, men kostar runt 800:-
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning av Bosch diskmaskin

Inlägg av FarbrorEstland »

Tack Danny men jag tänkte fel. Impellern lirar nog som den ska men pumpmotorn för inkommande är den som låter.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsökning av Bosch diskmaskin

Inlägg av Danny »

Troligtvis har impellern lossnat från motoraxeln
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2079
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning av Bosch diskmaskin

Inlägg av gunne »

Jag hade just isär en diskmaskin som lät förjävligt och sprutade dåligt ut spolarmarna. I pumpen låg diverse glasskärvor och gummipackningen till glansmedelluckan och efter de var bortplockade funkar allt kanon. Ta loss pumpen och kolla impellern!
FarbrorEstland
Inlägg: 116
Blev medlem: 29 januari 2008, 20:45:44
Ort: Lite norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Felsökning av Bosch diskmaskin

Inlägg av FarbrorEstland »

Tack för tipset gunne men jag kom över en 1,5 år gammal, knappt använd, Siemens för 1200:- av en arbetskamrat som skulle flytta. Så jag slog till på den då den har garanti kvar, är i nyskick, betydligt fler program samt att den är 60 cm istället.

Men om någon vill ge sig på att laga den andra så är det bara att hojta till, den står lite söder om Norrtälje men åker till tippen om någon vecka.
Skriv svar