Hur bra är dessa lysdiodslampor för E27 egentligen?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
qx5

Hur bra är dessa lysdiodslampor för E27 egentligen?

Inlägg av qx5 »

Har en del funderingar angående lampor som består av lysdioder och omvandlare intryckt i en enda enhet med E27 sockel för nätspänning (230 V 50 Hz) med en styrka på 400 - 1500 lm. Helst 2500 - 2700 K.

Håller dessa verkligen så länge som 50 000 timmar? eller är det så många timmar det finns innan en vanligt förekommande transient levereras och om det inte blir så även om den lyser så är ljusstyrkan som standarden kräver för låg för att ses som duglig.

Vinner man något totalekonomiskt med separation av lysdioder och konstantströmsdrivare? tänkte framförallt med avseende på livslängd. Sedan kan man ju fundera på om det är så smart med "dimmerfunktion" och omvandling från AC-nät. Kanske det finns en vinst på att driva de med något DC-nät med lite effektivare nätdel som dessutom skyddar?

Hur slutar de fungera? vissa lysrörslampor slutar som giftgas om de inte bränner bort sockeln först.

Några praktiska tips om inköpsställen eller tekniska data man bör kontrollera?
Blir nog tvungen att köpa en imorgon....

(Hela träsket med AC-nät, ljusreglering via fasvinkel i matningen, ingen kontroll av livslängd, omvandlare med dålig värmeavledning osv verkar bakvänt)
Miramithe

Re: Hur bra är dessa lysdiodslampor för E27 egentligen?

Inlägg av Miramithe »

Generellt så får du långt ifrån 50000 timmar på LED lampor. Dessa e27 socklade har generellt problem med värme och billiga komponenter, om man inte köpter riktigt välbyggda saker då. Kondingarna brukar torka ihop och så tar de med sig resten av lampan.
Man kan göra stora vinster i livslängd på separata drivare och LED lampor, men kostar ju mer och är krångligare.
Dimmerfunktioner på LED lampor är väldigt olika men bästa vad jag vet är de där man har separat drivare och bara skickar pulser via vanlig strömbrytare och inte traditionell dimmer.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Räkna med livslängd ungefär som lysrör - dvs 1-3 år dygnet om lysande. Det är två svagheter - den ena delar den med kompaktlysröret att elektroniken ger upp först pga. torkade kondingar mm. och det kan osa precis lika mycket som en kompaktlysrör när elektronikdelen kapsejsar.

Det andra jag har sett är att själva lysdioden ändrar färgtemperatur sakta men säker på några GU10-LED-lampor i 3 och 5W klassen - att de bli kalla och grönaktiga, nästan sjukligt grönaktiga, lite som färgstuket i filmen matrix efter drygt ett år dygnet runt lysande och fasas ut av den orsaken - inte att de slutar att lysa.

detta kan vara batchberoende eller vilka som gör LED och det är svårt att veta innan när man köper dessa lampor.
qx5

Inlägg av qx5 »

De håller länge om du gillar matrixgrönt med andra ord? :vissla:
(länge = över cirka 2 år)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag långtidstestar osram E27 LED-lampor nu, dom sitter dumt till utomhus så dom är svåra att slå av och på, så jag satte dit dessa osramlampor på 2W styck och låter dom vara på dygnet runt istället. (Alternativet var lysrörslampor med ljussensor)

I September blir det ett år :)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är nästan läge att göra spektrogram på en sådan nyköpt och sedan kolla igen efter ett års lysande och se vilken av lysämnena som kroknar (den röda gissar jag)
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

xxargs
Lysrör 1-3 år. Är T1 rören så pass dåliga?
Jag bytte ett i förrgår -ett 60cm som jag monterade upp för 10 år sedan. Används varje kväll 4-6 timmar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Ljusrör kan hålla betydligt längre - speciellt om det är drossel och glimlampastart eller dess elektriska motsvarighet.

Men det som sjunker med brinntiden är ljusutbytet - det kan gå under 50% efter ganska många timmar/år men våra ögon är så adaptiva att det inte märks så mycket (halva ljusutbytet är bara 3 dB lägre upplevd nivå - knappt märkbart med ögon mätt) - förutom när nya ljusrör sätts in då man ofta märker att det blev ljusare och kanske bättre färgåtergivning beroende på vad för rör som används.

lysrör gillar heller inte kalla/kylda rör då ljusutbytet blir dåligt.
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Tack för infot xxargs.

Tillbaka till qx5 och hans lysdioder :tumupp:
qx5

Inlägg av qx5 »

Lysrör kanske inte är så dumt iaf.. :humm: :jimmyhacker:

"You are not in the matrix. It's just your light emitting diodes that needs a cure." ;)
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Jag har en Ikea LEDare (finurligt namn) som suttit i en armatur utanför min entrédörr sedan hösten 2012 och i stort sett varit igång sedan dess. Den håller än, både vad gäller ljusstyrka och färgtemperatur.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett problem med lysrör är att det verkar väl pågå ett generationsskifte från de gamla T8-rören till den nyare T5-rören.

För att få enormt lång livslängd så gissar jag att det är klassisk drossel och glimtändare som gäller, och sånt har jag bara sett för T8-rör.

Å andra sidan så håller de ju just mycket länge så även om det inte går att köpa nya lysrör till garaget om 20 år så har det väl lönat sig ändå även om du får byta armaturer då om 20 år. Å tredje sidan finns det väl fortfarande lysrör och motsvarande till diverse underliga äldre varianter.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Longlife lysrör har mera kvicksilver i sig från början.
De jag tittat på ligger på 5 till 10 ggr vad vanliga rör har...
Skriv svar