Dimma lysrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
superx

Dimma lysrör

Inlägg av superx »

Mitt band har skaffat en snygg ölskylt till repan. Se bild. Problemet är bara att den lyser lite för mycket. På vilket sätt får man enklast ett vanligt T8-rör att lysa mindre (och kanske blinka lite ibland) för bästa stämning i lokalen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Re: Dimma lysrör

Inlägg av Purre »

Ett vanligt lysrör går inte att dimma utan måste vara speciella lysrör till det samt drivdorn.
Byta till led blir nog enklast om man vill få det att lysa mindre.
superx

Inlägg av superx »

Just det, LED-lysrör hade jag inte tänkt på, det låter ju enkelt! Nu när jag tänker på det så skulle man ju kunna stoppa in vilken LED-slang som helst och driva den med lagom ström till dess att det lyser tillräckligt. Ska testas!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo då de går att dimma, men man behöver ett speciellt drivdon, och det går inte att dimma så långt ner som man ofta önskar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Min tanke ang led var inte led-lysrör utan redan som du är inne på någon annan form av ljuskälla med led. Slang, list, E14, alla funkar.
Användarvisningsbild
matsadona

Inlägg av matsadona »

En LED-list och denna kontrollern (som jag tipsat om tidigare) uppnår det du söker. Eventuellt får man komplettera med en lämplig transistor för att driva LED-listen.

LC-10 "Fluorescent Tube Simulator:
If the input JP2 is given a short electric pulse (earth), the different fluorescent tubes flicker for a moment before all of them light one after the other - just like the real thing.
The turning on pattern is a little different for each. When the input is switched to earth permanently, a defective tube is simulated on output 5. This tube flickers at irregular intervals, at times brightening quickly, at times slowly.

Finns på Conrad.
http://www.conrad.de/ce/de/product/2130 ... -Simulator
superx

Inlägg av superx »

Ser ju toppen ut. Tack!
Skriv svar