Om mitt mönsterkort sett likadant ut skulle jag nog våga göra denna operation. Bifogar en bild på hur kortet ser ut i min bildskärm.
Tror jag fegar ur, vill helst slippa en knall och få bränt hår (det lilla som finns kvar).
Har sökt efter Bildskärm som drivs av 12VDC, men får till svar av bl.a. Elgiganten, NetonNet, Media Markt med flera, att de endast har LED-TV med 12Volt, och då stora också 24", skulle gärna ha en mindre 18-22".
Vad göra??
HJÄLP!!!!
Förvånad över dators förbrukning
Re: Förvånad över dators förbrukning
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kretskortet verkar vara i stort sett samma typ. Det ser ut att vara enkelt att identifiera var 12 resp 5 Volt skulle anslutas (de bägge dioderna på kylflänsen).
Kretskortet är märkt med vilka spänningar och strömmar som finns på yttre anslutningarna, helt som förväntat.
Utöver att ansluta 12 Volt via några vettiga kablar, inklusive säkring och dragavlastning, så behöver man stoppa dit en 5 Volt/2A regulator. Helst en switchad för att inte bränna bort effekt i onödan.
Ett möjligt alternativ är denna 12-Volts modden av ett Syncmaster PCB. Där finns t.o.m ett schema som även om det inte stämmer med ditt PCB säkert har snarlik design.
Man slipper med denna modden att stoppa dit intern 5-Volts reglering men jag hade nog föredragit att inte göra så. Det blir klabbigt med fler kablar och bildskärmen blir beroende av att man har en dator som kan leverera kraften.
Kretskortet är märkt med vilka spänningar och strömmar som finns på yttre anslutningarna, helt som förväntat.
Utöver att ansluta 12 Volt via några vettiga kablar, inklusive säkring och dragavlastning, så behöver man stoppa dit en 5 Volt/2A regulator. Helst en switchad för att inte bränna bort effekt i onödan.
Ett möjligt alternativ är denna 12-Volts modden av ett Syncmaster PCB. Där finns t.o.m ett schema som även om det inte stämmer med ditt PCB säkert har snarlik design.
Man slipper med denna modden att stoppa dit intern 5-Volts reglering men jag hade nog föredragit att inte göra så. Det blir klabbigt med fler kablar och bildskärmen blir beroende av att man har en dator som kan leverera kraften.
Jag har en 15"-skärm liggandes som drivs via 12V-adapter. Så den går nog på batteri också. Har för mig att det var rätt vanligt när LCD-skärmarna kom, att de drevs via extern nätadapter.