Kan ni identifiera instrumenten? [Löst]
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kan ni identifiera instrumenten? [Löst]
Hej!
Är det någon av er som kan fylla i lite luckor och hjälpa mig identifiera instrumenten på bilden?
1. Tongenerator?
2. Thurlby Thandar TF830, Frekvensräknare
3. Polar T1000A, Har sökt en del men inte riktigt förstått vad det är. Är det en curve tracer som man kopplar till något annat instrument?
4. Känner ni igen märke/modell av detta oscilloskop?
Är det någon av er som kan fylla i lite luckor och hjälpa mig identifiera instrumenten på bilden?
1. Tongenerator?
2. Thurlby Thandar TF830, Frekvensräknare
3. Polar T1000A, Har sökt en del men inte riktigt förstått vad det är. Är det en curve tracer som man kopplar till något annat instrument?
4. Känner ni igen märke/modell av detta oscilloskop?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 26 april 2015, 22:05:42, redigerad totalt 1 gång.
Re: Kan ni identifiera instrumenten?
Tja, lite bättre bilder hade det väl gått.
Skopet verkar vara ett lågpris-TEK, kommer inte ihåg vilket märke de såldes under.
Skopet verkar vara ett lågpris-TEK, kommer inte ihåg vilket märke de såldes under.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Anledningen till att jag inte lägger upp en bättre bild eller samtliga modellnummer är att det är inte är jag som tagit bilden.
Har heller ingen möjlighet att få en bättre eller fråga om modellnummer innan jag ska dit och lägga ett bud på söndag.
Har heller ingen möjlighet att få en bättre eller fråga om modellnummer innan jag ska dit och lägga ett bud på söndag.
-
- EF Sponsor
tektronix t93x verkar det som efter en bild-googling. Fick träff på ett T932, men det verkar funnits fler väldigt lika modeller.
- Klas-Kenny
1 tror jag inte är en tongenerator, baserat på att den har två bananjack och inte BNC. Vad det är har jag dock inte en aning om.
Jo det är en gammal tongenerator, bananer var rätt vanligt på dessa.
Jag har ett skop från Tektronix som ser likadant ut som på bilden. Mitt är modell T922. Finns det något värde kvar på dessa?
nummer 1 är mycket riktigt en tongenerator, GW instek, mest lik GAG-808 men troligen tidigare modell,
brukar generera 10Hz-1MHz eller däromkring.
brukar generera 10Hz-1MHz eller däromkring.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Kanon slurry
Då är det bara 3an kvar men den borde jag kunna hitta mer information om själv.
Förresten, finns det curve tracers utan display där man kopplar den mot ett skop eller dylikt för visning?

Då är det bara 3an kvar men den borde jag kunna hitta mer information om själv.
Förresten, finns det curve tracers utan display där man kopplar den mot ett skop eller dylikt för visning?
- olalofberg
Har ett precis likadant som 3:an på skolan där jag praktiserar just nu. Såg det först i förrgår och undrade då vad det skulle användas till...
(hoppas detta tillägg till tråden "hjälper" ...
)
(hoppas detta tillägg till tråden "hjälper" ...

Det är ju en viss skillnad på tongeneratorer och funktionsgeneratorer (även om en funktionsgenerator även kan generera toner), gamla tongeneratorer kan ju som sagt ofta ha banankontakter.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Ja vi får se vad det blir av det. Ska dit på söndag som sagt och väldigt förväntansfull. Ska ingå en kartong elektroniklitteratur (förhoppningsvis även manualer) och annat smått och gott.
Skulle det nu vara en tongenerator 10Hz - 1MHz, ~15-20 Mhz Oscilloskop, Curve Tracer samt frekvensräknare så blir jag glad. Speciellt för skopet. Saknar mitt analoga Philips väldigt mycket.
Skulle det nu vara en tongenerator 10Hz - 1MHz, ~15-20 Mhz Oscilloskop, Curve Tracer samt frekvensräknare så blir jag glad. Speciellt för skopet. Saknar mitt analoga Philips väldigt mycket.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Tjohoo, forumets gladaste medlem
Det blev en kartong instrument, en kartong elektronikrelaterade tidningar/böcker samt en kartong gamla hemmabyggen och komponenter. Mumma.
Nedan är "facit" och fler bilder över vilka instrumenten var. Tyvärr kan jag inte tända upp och ge mer ljus till bilderna mer men klicka på dom så syns det bättre:
1. Kenwood AG-203A Oscillator
(Har bara skummat igenom manualen men verkar ge 10 Hz - 1 Mhz, sinus eller fyrkant) 2. Thurlby & Thandar TF830
(Frekvensräknare 5 Hz - 1,3 GHz) 3. Polar T1000A
(Originalmanualen fanns med och har bara hunnit skumma denna också. Denna enhet verkar framför allt vara en Curve Tracer där man kopplar dom två BNC-kablarna från bakstycket till ett Oscilloskop med XY-funktion. Den har också dubblar ingångar för BJT och FETs på framsidan för karaktisering. Ser MYCKET fram emot att testa det här) 4. Tektronix T922
(Blir kanon. 15Mhz analogt skop med två kanaler. Hoppas det funkar, hoppas det funkar, hoppas det funkar.)

Det blev en kartong instrument, en kartong elektronikrelaterade tidningar/böcker samt en kartong gamla hemmabyggen och komponenter. Mumma.
Nedan är "facit" och fler bilder över vilka instrumenten var. Tyvärr kan jag inte tända upp och ge mer ljus till bilderna mer men klicka på dom så syns det bättre:
1. Kenwood AG-203A Oscillator
(Har bara skummat igenom manualen men verkar ge 10 Hz - 1 Mhz, sinus eller fyrkant) 2. Thurlby & Thandar TF830
(Frekvensräknare 5 Hz - 1,3 GHz) 3. Polar T1000A
(Originalmanualen fanns med och har bara hunnit skumma denna också. Denna enhet verkar framför allt vara en Curve Tracer där man kopplar dom två BNC-kablarna från bakstycket till ett Oscilloskop med XY-funktion. Den har också dubblar ingångar för BJT och FETs på framsidan för karaktisering. Ser MYCKET fram emot att testa det här) 4. Tektronix T922
(Blir kanon. 15Mhz analogt skop med två kanaler. Hoppas det funkar, hoppas det funkar, hoppas det funkar.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Re: Kan ni identifiera instrumenten? [Löst]
Förresten, det är ingen i Uppsala-trakten som sitter med en frekvensstandard och kan tänka sig göra en liten kalibrering av räknaren?
Eller om det finns ett smart sätt att göra en duglig kalibrering hemma?
Eller om det finns ett smart sätt att göra en duglig kalibrering hemma?