Tempgivare kylvatten
Tempgivare kylvatten
Hej,
Det har uppstått ett behov där jag behöver mäta temperatur på kylvatten till röntgenrör.
Kylvattnet är vanlig vatten-glykolblandning och går i slangar som är antingen 10 eller 13 mm.
Det jag är ute efter är någon pryl som man kan skarva in på slangen och få en temperaturvisning på en display.
Temperaturen kommer ligga ungefär i spannet 15-60 grader.
Någon som känner till något som skulle kunna tänkas passa?
Alla tips välkomna.
Mvh
Nisse
Det har uppstått ett behov där jag behöver mäta temperatur på kylvatten till röntgenrör.
Kylvattnet är vanlig vatten-glykolblandning och går i slangar som är antingen 10 eller 13 mm.
Det jag är ute efter är någon pryl som man kan skarva in på slangen och få en temperaturvisning på en display.
Temperaturen kommer ligga ungefär i spannet 15-60 grader.
Någon som känner till något som skulle kunna tänkas passa?
Alla tips välkomna.
Mvh
Nisse
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Re: Tempgivare kylvatten
Har tyvärr inget tips på lösning men ett par (tre) saker som kan vara bra att tänka på:
- Hur noggrann skall mätningen vara?
- Hur snabbt skall den reagera på temperaturförändringar?
- Maxpris?
Lycka till!
- Hur noggrann skall mätningen vara?
- Hur snabbt skall den reagera på temperaturförändringar?
- Maxpris?
Lycka till!
Bra saker att tänka på naturligtvis.
Noggrannhet: +- 1 grad duger
Hastighet: Svårt att avgöra då det är första gången vi ska mäta på detta. Men den behöver inte vara speciellt snabb det kommer vara långsamma förlopp.
Maxpris: Här vet jag inte riktigt, men runt 4-5000 kronor ungefär. Naturligtvis är billigare bättre för då kan vi mäta på flera installationer.
Noggrannhet: +- 1 grad duger
Hastighet: Svårt att avgöra då det är första gången vi ska mäta på detta. Men den behöver inte vara speciellt snabb det kommer vara långsamma förlopp.
Maxpris: Här vet jag inte riktigt, men runt 4-5000 kronor ungefär. Naturligtvis är billigare bättre för då kan vi mäta på flera installationer.
Skall vi vara riktigt basic så skulle juh en sådan här fungera då du inte har några krav på loggning eller uppkoppling mot PLC/styrsystem
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... nformation
Samt ett t-rör med lämplig genomföring.
"Några" hack upp på kostnadsskalan
http://www.jumo.se/produkter/temperatur ... entId=4201
Med färdig gänga för att sätta i ett t-rör
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... nformation
Samt ett t-rör med lämplig genomföring.
"Några" hack upp på kostnadsskalan
http://www.jumo.se/produkter/temperatur ... entId=4201
Med färdig gänga för att sätta i ett t-rör
Båda två bra tips!
Ska kolla lite på hur man kan få till lämplig genomföring i ett T-styck för den billigare varianten. Om den visar sig duglig så blir det föredömligt billigt vilket gör att vi kan installera flera
Ska kolla lite på hur man kan få till lämplig genomföring i ett T-styck för den billigare varianten. Om den visar sig duglig så blir det föredömligt billigt vilket gör att vi kan installera flera

-
Det finns temperatursensorer som används av dator-enthusiaster för vattenkylning. Det finns några olika varianter av kopplingar till G1/4"-gänga (1/4" BSPP), och att hitta anslutningar från den gängan till slang på 10 eller 13 mm ska inte vara något problem: det finns en uppsjö olika sorters "fittings" i alla möjliga prisklasser, men du vill nog ha "barbs" och slangklämma eller clips.
Det finns både separata sensorer att köpa för att användas tillsammans med fläktcontroller och kit med både sensor och display i ett. Hur snabba eller tillförlitliga de är kan jag inte svara på, annat än att de ju är avsedda för PC-enthusiaster och inte för proffs.
Kolla t.ex. på aquatuning.de eller coolerkit.se.
Det finns både separata sensorer att köpa för att användas tillsammans med fläktcontroller och kit med både sensor och display i ett. Hur snabba eller tillförlitliga de är kan jag inte svara på, annat än att de ju är avsedda för PC-enthusiaster och inte för proffs.
Kolla t.ex. på aquatuning.de eller coolerkit.se.