Hej,
Är det någon som har erfarenhet av att använda RECOMs R-78E5.0-0.5 Switchade regulator (http://www.recom-international.com/pdf/ ... xx-0.5.pdf). Jag bygger en joystick där jag vill använda så liten ström som möjligt i viloläge. Jag har kommit fram till att en switchad regulator drar mindre än en LDO regulator i viloläge även om en LDO borde dra lite enligt databladet. Joysticken sitter i en bil och matas från bilens batteri.
Nu till min fråga. Behöver jag ha kondensatorer på in och/eller utgångarna? Jag har många tantalium 10uF kondensatorer som jag tänkte att jag kunde använda upp för detta projekt. Är det ok att använda dessa kondensatorer på in och utgången?
DC-DC Converter R-78E5.0-0.5
DC-DC Converter R-78E5.0-0.5
Senast redigerad av martin__ 21 april 2015, 15:02:09, redigerad totalt 1 gång.
Re: DC-DC Converter R-78E5.0-0.5
Titta i det kompletta databladet. Notera också att de rekomenderar en min last på 6mA för att regulatorn ska uppfylla specifikationen.
Re: DC-DC Converter R-78E5.0-0.5
Tack H.O. för linken till dokumentet. Detta dokument hade jag missat.
Det står att man kan använda en elektrolyt kondensator eller en keramisk (MLCC) med ett 1 Ohm motstånd i serie. Mina Tantalium kondensatorer har ESR 3 Ohm så de borde funka, gällande ESR iaf. Tyvärr klarar de inte 12 V spänning så de faller bort pga av det.
Joysticken sitter i en bil och matas direkt från bilens batteri. Vilka kringkomponenter behövs till DC-DC convertern? Jag har tänkt en TVS diod på ingången till DC-DC konvertern. Enligt dokumentet skulle det inte behövas någon kondensator på utgången och kondensator på ingången är "optional". Jag tänkte inte ha med omvänd polatitetsskydd.
Det står att man kan använda en elektrolyt kondensator eller en keramisk (MLCC) med ett 1 Ohm motstånd i serie. Mina Tantalium kondensatorer har ESR 3 Ohm så de borde funka, gällande ESR iaf. Tyvärr klarar de inte 12 V spänning så de faller bort pga av det.
Joysticken sitter i en bil och matas direkt från bilens batteri. Vilka kringkomponenter behövs till DC-DC convertern? Jag har tänkt en TVS diod på ingången till DC-DC konvertern. Enligt dokumentet skulle det inte behövas någon kondensator på utgången och kondensator på ingången är "optional". Jag tänkte inte ha med omvänd polatitetsskydd.