Hjälp med att identifiera drossel (tror jag) & hitta en ny

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
raffe1234

Hjälp med att identifiera drossel (tror jag) & hitta en ny

Inlägg av raffe1234 »

Hej!

Är nybörjare här, så sorry om jag gör fel när jag startar denna tråd. Jag har försökt få med all relevant data, men eftersom jag inte håller på med detta dagligen har jag kanske missat något som jag borde har berättat.

Har en Philips HR7778/00/AC matberedare som är trasig och tror att jag har hittat felet. En trasig drossel (tror jag i alla fall att det är) och den ser ut så här
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
I mina ögon är färgerna Brun, Svart, Violet, Silver (dock är den ju lite skadad och värme kan ju kanske ändra på färgen). Men enligt sidan http://www.elexp.com/res_cap_color-chart.aspx#inductor (som jag hittade via denna tråd http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =2&t=43515 ) kan det inte vara "violet". I mina ögon kan den inte vara svart, orange eller gul, så den kanske är brun eller röd?

Om den är röd är det väl 1mH +/-10%, är den brun 100uH +/-10%? Men kollar jag https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2C+axiella så hittar jag inget som liknar denna.

Så, mina frågor är:
1. Vad är det för komponent och vilka specifikationer har den?
2. Var hittar jag en ersättare?
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Hjälp med att identifiera drossel (tror jag) & hitta en

Inlägg av YD1150 »

Det är en drossel, tippar på 1mH. Violett brukar inte finnas som sista färgring så ofta :) Blekt färgring är nog röd!
Gissningsvis så är den till för att filtrera matningsspänningen till något (tar bort störningar).
Se till att en ersättare tål strömmen annars brinner den nya upp igen.
Värdet på 1mH är nog inte så kritiskt.

Men kontrollera först vart drosseln är ansluten och ohm-mät ifall det är t.ex. en elektrolytkondensator
eller annan komponent som är kortsluten ner till jord. Annars blir det röksignaler igen
( den s.k. "Indian-metoden" vid felsökning :) )

58-660-83 hos elfa
raffe1234

Inlägg av raffe1234 »

Tack för ditt svar YD1150!

Så här i efterhand och utsövd (och på jobbet) kom jag på att jag borde att tagit bra foton på hela kretskortet, både på fram och baksidan. Fixar det när jag kommer hem (kanske ger mer info). Har i alla fall för mig att drosseln är lödd i ett område som är inramar med gröna streck och att det där står typ low current, utanför står det typ high current.

Även om inte utseendet är allt, så har jag nu i alla fall på hemsidan http://www.electrokit.com/drossel-1000uh.42126 hittat en drossel som liknar "min" :-P
Bild

Men om jag tänker rätt, så är ditt val bättre eftersom din har högre strömtålighet och då kanske håller bättre:
Från electrokit
  • Induktans: 1000uH (±10%)
  • Strömtålighet: 100mA
  • DC-resistans: 17.4ohm
  • Resonansfrekvens: 1.4MHz
  • Q (min): 50
  • Dimensioner: ø4 x 10mm
Från ELFA
  • Induktans nominell 1 mH (±5%)
  • Nominell ström 0.485 A
  • DC-resistans 2.7 Ohm
  • Självresonansfrekvens 0.75 MHz
  • Q-värde 70 @ 252 KHz
  • Dimensioner ø x L 7.5 x 16 mm
  • Bärarmaterial Ferrit
  • Temperaturområde -55...+125 °C
Tänker jag rätt då?

Ska mäta lite när jag kommer hem, men för att jag inte ska göra helt fel:
  1. När det gäller att mäta ohm antar jag att jag bör löda loss den först och att det kanske även blir oändligt om den är helt trasig?
  2. Jag tänker mig att om jag ska kolla om den är kortsluten till jord så är det så enkelt att jag mäter mellan de två ställena där den är fastlödd ett i taget och jord och om det inte finns någon resistans så är den jordad?
Med tanke på hur ringrostig jag är, så är det inte helt orimligt att tänka sig att det av misstag ändå blir "indian-metoden" ;-)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> och då kanske håller bättre...

Normalt är det konstruerat med lite marginaler, så om det
händer som verkar ha hänt här så är det i 9 fall 10 även något
annat fel som har dragit med sig drosseln "i fallet", så att säga.

Det *kan* ju även vara enbart drosseln som har fallerat, om du
skaffat några stycken (brukar vara billiga) så kan du ju prova...
Skriv svar