Hur mäta tvättmaskinsmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JimBean

Hur mäta tvättmaskinsmotor

Inlägg av JimBean »

Jag har en bosch tvättmaskinsmotor med två kontakter med 3 poler i varje, och funderar lite på vad det är för motor, och hur jag skall mäta upp om den är hel eller inte.

Någon som kan ge något tips, gärna länk, till vad det kan vara för typ av motor?

(maskinen har minst tre hastigheter, vanligt rotation, långsam centrifug och snabb centrifug).

Jag har mätt upp 5kohm mellan två av stiften (stift 3) på varje kontakt, och avbrott på övriga, låter trasigt, inte sant?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns i princip bara 2 olika motorer som används till tvättmaskiner. Den ena har kolborstar och är ganska så små och den andra typen har inga borstar och är ganska så stor och tung. Vet inte vad motorerna är för några direkt men den utan kol är ialf en vanlig 3-fas motor det är inte den med kol men är vanlig och finns bla tex i borrmaskiner. Vissa av dessa motorer har en hastighets reglering som är i form av en spole som sitter på baksidan av motorn och den kan ha några kohm i motståndsvärde, men däremot tycker jag att 5kohm låter lite väl mycket. Resistensen sedan i lindningarna i själva motorn skall inte ligga på många ohm och ett oändligt värde kan betyda att den har bränt men det tillhör inte vanligheterna även om det förekommer.

Är det en motor utan kol så är den nog kass är det en med kol så kan det om du ha tur bara vara kolen som behöver bytas men den kan givetvis vara sönder ändå. Titta noggrant på lindningarna och se om dom är glänsande och fina eller om dom är mörkbruna eller tom svarta för då kan det indikera att dom är brända. Men det allra bästa är förstås att ta isär motorn då ser du bäst.
JimBean

Inlägg av JimBean »

Tackar för infon, jag hann titta mer på det igår kväll och för andra intresserade kan jag berätta mer.

Jag tog ur motorn ut tvättmaskinen och kollade bättre (tidigare mätte jag på andra sidan ledningen till motorn, eftersom det var lättare att komma åt).

Det verkar vara en likströmsmotor med kolborstar. Det verkar som om de 6 stiften i kontakten är för 3 lindningar som kan seriekopplas för hastighetsval, eller om de körs bara en i taget.

När motorn var ur mätte jag upp tre olika (ändliga, >0) motstånd på de stiften som jag antog vara de olika lindningarna, och när jag snurrade på motorn så gavs en positiv eller negativ spänning på samma stift, beroende på rotationsriktning.

Det verkade alltså som om motorn var hel nu?!?? och När jag monterade tillbaka den i tvättmaskinen fungerar allt igen.

Jag kan bara anta att det var oxiderad kontakt, eller kolborstarna som "ramlade" på plats under "undersökningen".

Jag tror motstånden i de olika lindningarna var 3,5 och 15 Ohm, men jag minns inte 100% säkert.

Full förståelse om kopplingen har jag dock ännu inte, kolborstarna kan ju bara gå till en enda rotorlindning???? Någon som vet hur den är kopplad, är de olika stiften i kontakten via olika förkopplingsmotstånd för att spänningsdela ner rotorspänningen, verkar fåningt att elda upp energi på det viset??
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är en allströms motor. Det finns många lindningar i rotorn. På samma sätt som en DC motor. Den jag skruvade på senast var det ett kol som var påväg att ge sig. Det satt ett fjäderbelastat plaststift inborrat i kolet. Så när det började ta slut så kom plaststiftet ut och tryckte bort kolet från komutatorn. Bara att rycka ut stiftet och fortsäta att köra. Men komihåg att byta kol innan det är helslut.
JimBean

Inlägg av JimBean »

Men med två kol kan du ju bara nå *en* rotorlindning, eller hur? Alltså, jag har sex ledninger från kontakten, varav gissningsvis två går till kolen. Vart går de andra 4? Man kan med en DC motor tänka sig att de går till statormagnetisering, med två styrkor, men det skulle vara intressant att höra från någon som vet, istället för att spekulera i sannolika varianter.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Två statorlindnignar för olika hastigheter är det nog. För centifugeringen. Den jag var på hadde även en pulsgivare.

EDIT: syns det inte var dom tar vägen?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har hållit på med servning av bla tvättmaskiner under några år och dessa med kol brukar ha 6 anslutningar; statorn 2 då det bara är en stor lindning, rotorn också 2 då det är dessa 2 kol som ger ström till rotorn, och 2 från den spole som ger ifrån sig en spänning som är beroende på varvtalet på motorn så att elektroniken som styr motorn vet vilken hastighet den har och så att den vet när trumman står stil efter tex en centrifugering. Så 6 stycken där någon på vissa ibland kan vara sammankopplad så att det bara blir 5 anslutningar. Alla dom som jag har sett har haft 5 eller 6.

På dom stiften där du bara kan mäta upp en helt fast resistens även när du rör runt rotorn långsamt bör vara statorns lindning. Där du kan mäta upp en resistens som inte nödvändigtvis är helt fast, men har ett lågt ohmvärde och som kan ändra sig både upp och ner lite grand när du rör på rotorn, är förmodligen rotorns lindningar då kolens kontakt med statorn ändrar sig lite rotorn rör sig. Mät sedan på den sista lindningen fast med spänning inställd på någon V växelspänning och vrid runt rotorn då skall du få ut en spänning på någon volt eller så och detta är då varvtalsregleringsspolen.

Det finns inga olika lindningar i dessa kolmotorer för olika hastigheter utan alla olika hastigheter som den har styrs helt och hållet av elektronik. Den typen som inte har kol och som är i äldre maskiner dom brukar däremot ha 2 olika lindningar där den ena är för vanlig gång och den andra för centrifugering. Dom som är idag och utan kol brukar dock ha elektronik som styr, men dom kan ändå också ha 2 lindningar vilket dock inte är så vanligt. Dessa motorer har en stor fördel; dom slits inte någonting på så sätt att det inte finns något kol i dom som behöver bytas så dom håller oftast längre än vad maskinen gör, men kol behöver alltid byta förr eller senare efter några år i dom med kol allt beroende på hur mycket maskinen används.

När den nu helt plötsligt fungerar igen är ett typexempel på att kolen behöver bytas, den kan säkert fungera ett tag till men det är alltså dags att byta kol. Dom kan även fastna i sina hållare när dom är på väg att ta slut. Men när man tar ut och håller på med motorn så kan det göra att dom kan släppa och få kontakt igen.
JimBean

Inlägg av JimBean »

Tack Henry, nu kan jag släppa detta :-) , och när den stannar nästa gång köper jag hem kol innan jag börjar mecka.
JimBean

Inlägg av JimBean »

Hej igen, jag bytte kol och nu har maskinen fungerat rätt länge, men nu är det problem igen, jordfelsbrytaren går så fort man startar maskinen. Om jag tar bort kontakten till motorn så går maskinen (utan att motorn snurrar förstås).

Jag har mätt upp en resistans på 150kOhm mellan rotorlindningen och jord, jag tycker det är tillräckligt stort för att brytaren inte skall lösa?

Rotorlindningen har jag mätt upp till 4Ohm, kan det vara rätt?

Vad tror ni, kan man vara säker på att det är motorn som är trasig, de kostar 2500kronor och det vill jag inte chansa på. Hur kan jag kolla det säkert?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Det är nog bara att deprimera, det ska vara oändligt motstånd (många meg). Om du mäter med en isolationsprovare så kan du få ett helt annat värde då den testar med 500 volt istället för ditt instruments 0,5 volt.

Ett vanligt fel är att lindningen inte är tillräckligt lackad / fixerad så trådarna i lindningen ligger och skaver mot varandra och omgivningen.

2,5 papp känns helt fel.

Protoypen
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Känns som ny tvättmaskin tycker jag. Synd att nya håller så uselt numera. INget går upp mot en gammelstånkare, rejält med vatten tar de in också!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Sitter kolhållarna som de skall? Inget som har skakat loss och kontakterar mot jord?
JimBean

Inlägg av JimBean »

När jag funderat efter så tror jag motorn är kass, jag vill bara ha andra åsikter så jag inte går och lägger 2500kr och så var det något i maskinen istället.

Som sagt 150kOhm mot axeln (jord) från kollektorerna på rotorn, [edit nu får jag 350Ohm...] och som påpekat jag har ingen megger utan mäter med multimeter.

4Ohm mellan motstående stift på kollektorn (kransen kring rotorn som tar upp ström från kolen). REsistansen minskar sedan när man mäter mellan stift närmare varandra.

I princip skulle man ju kunna byta enbart rotorn, men sådan service finns väl inte nuförtiden, eller? Ny liknande tvättmaskin kostar 5000kr, men det känns lite väl mycket slit o släng, resten är ju helt ok.
Senast redigerad av JimBean 21 januari 2007, 15:39:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

4 ohm är nog inte omöjlig, men det är mera intressant om det avviker mellan några av lamellerna, det kan tyda på kortslutning mellan varven på rotorn.

Motorn är troligen slut men jag skulle plock ut rotorn och titta om det finns skador på lindningstråden, mät samtidigt som du trycker och klämmer på lindningen.

2500/5000 kronor, jag skulla välja 5000, då har man 2 års garanti, men det är slit och släng.

Montera in en borrmaskin istället för elmotorn, eller en V8, kommer att låta bättre när du tvättar.

prototypen
peter555

Inlägg av peter555 »

Du säger att det är mellan jord och kommutatorn som resistansen är låg. Kan det inte ha blivit en massa koldamm från de uppnötta kolen som ligger och leder. Eller annars kan det blivit varmt så plasten som håller kolen deformerats.
Skriv svar